Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Koti

Pannaan volyymiin lisää väriä

Kaiuttimen ei tarvitse olla musta laatikko.

Äänentoistojärjestelmät ovat tulleet osaksi sisustusta, eikä vielä vuosituhannen alussa myytyjä edullisia kotiteatteripaketteja enää juuri kysellä. Kotimaisen kaiutinvalmistajan Genelecin kotimaan myyntipäällikkö Markku Syrjäpalo kertoo kansan ostavan nykyään mieluiten kaksi laadukasta kaiutinta kodin viihdekeskukseen.

Värejä rakastavat ovat ilokseen huomanneet, että monia kaiuttimia saa esimerkiksi punaisina, keltaisina tai pinkkeinä. Langattomat bluetooth-kaiuttimet ovat olleet kysyttyjä jo jonkin aikaa, ja varsinkin niiden värimaailmassa löytyy vaihtoehtoja mintunvihreästä räikeän oranssiin.

Mutta kuinka pitkäikäinen värikäs kaiutin on osana muuttuvaa sisustusmuotia, kuluttajan ailahtelevista mieliteoista puhumattakaan?

Valtakunnallisen Power-ketjun valikoimista löytyy useita kymmeniä eri värisiä kaiuttimia ja valikoima kasvaa kysynnän mukaan. Powerin product manager Lauri Räsänen on sitä mieltä, että värilliset kaiuttimet ovat tulleet jäädäkseen.

- Niitä on ollut markkinoilla jo vuosia, mutta vasta viime vuosina valmistajat ovat laajentaneet merkittävästi värivaihtoehtojen määrää valikoimissaan. Värillisten kaiuttimien myynti kasvaa koko ajan, ja kasvu on suurinta alle sadan euron mobiilikaiuttimissa, Räsänen sanoo.

Powerilla värillisiä kaiuttimia myydään eniten edullisessa hintaluokassa. Kun halutaan laatua, valitaan ne tutut vanhat sävyt.

- Suomalaiset ovat edelleen yllättävän konservatiivisia valinnoissaan, mitä tulee väreihin; mustan ja vaalean sävyt pitävät edelleen pintansa myös kaiutinostoksilla, Räsänen sanoo.

Toisesta valtakunnallisesta ketjusta Gigantista kerrotaan, että värilliset kaiuttimet ovat myyneet tasaisesti viime joulusta lähtien. Eniten ostetaan 100-200 euron malleja, joissa on vähintään roiskesuoja tai täysi vedenpitävyys.

- Perheen pienimmille hankitaan edullisimpia, noin 30 euron tuotteita. Parempaa äänentoistoa etsivät ostavat isomman kaiuttimen ja laittavat tuotteeseen toistasataa euroa, kertoo Gigantin myyntijohtaja Jarno Sainio.

Musta ja valkoinen yhä suosituimmat

Mustia ja valkoisia kaiuttimia myydään Gigantillakin eniten, seuraavaksi suosituimmat värit ovat punainen ja sininen. Sainio sanoo, etteivät kuluttajat mieti ostohetkellä sitä, kyllästyvätkö erikoisiin väreihin.

- Muoti muuttuu ja parin vuoden päästä saatetaan haluta jo jotain muuta.

Kaiuttimen ominaisuuksista bluetooth on tällä hetkellä kuluttajille välttämättömyys, mutta värilläkin on väliä.

- Kaiutin halutaan usein reissuun mukaan, ja esimerkiksi punainen väri erottuu Suomen luonnossa hyvin.

Suomalainen menestystarina Genelec aloitti alkuvuonna värillisten kaiuttimien valmistuksen, mutta kyseiset tuotteet on suunniteltu julkisissa tiloissa käytettäviksi.

- Joskus sisustusarkkitehdit toivovat värillisiä kaiuttimia esimerkiksi kouluihin tai kirjastoihin. Värillisiä tuotteita menee myös ravintoloihin, mutta suurin osa myydyistä 4000-sarjan tuotteista on tummanharmaita, Syrjäpalo kertoo.

Kyllästyykö väriin?

Genelecin tuotteita myydään noin 70 maahan, eniten Keski-Eurooppaan ja toiseksi eniten Amerikkaan. Suomi on myös tärkeä markkina-alue, yrityksen tuotteita on useamman kauppaketjun valikoimissa. Värilliset tuotteet eivät kuitenkaan ole mikään hitti.

- Kuluttajille suunnatussa tuoteryhmässä 70 prosenttia myydyistä kaiuttimista on valkoisia. Ihmiset eivät uskalla ostaa värillisiä tuotteita, koska niihin kyllästyy helposti. Värilliset tuotteet tahtovat jäädä hyllyyn, ja kyllä sen ymmärtää, jos miettii vaikka pinkkiä kaiutinta, Syrjäpalo sanoo.

Genelec on valmistanut kohta jo miljoona aktiivista kaiutinta, ja järjestää juhlan kunniaksi kilpailun, jonka pääpalkintona ovat joulunpunaiset aktiivikaiuttimet.

- Miljoonan raja mennee rikki nyt joulukuussa. Joulunpunainen tuote on lähinnä markkinointitempaus. Periaatteessa kuluttaja voi tilata meiltä värillisen kaiuttimen, mutta hinta nousee niin korkeaksi, että moni tyytyy siihen valkoiseen.

Syrjäpalo luonnehtii värillisten kaiuttimien olevan suosittuja varsinkin edullisemmassa hintaryhmässä, kun etsitään helposti mukaan otettavaa bluetooth-matkakaiutinta. Tällaisia tuotteita ei ole Genelecin valikoimissa.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X