Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

Salimummo tsemppaa ja pitää paikat kunnossa – lahtelainen Aini Mairinoja on innoissaan uudesta tehtävästään

Lahtelainen kuntokeskus etsi ja palkkasi mummon, jonka yksi tavoite on saada lisää senioreita salille.

Lauri Sorvali sai salimummona työskentelevältä Aini Mairinojalta tsemppiä treeninsä aikana. Kuva: Sami Kuusivirta

– Et sinä kyllä näytä kovin mummolta, hymyilevä rouva toteaa Aini Mairinojalle kuntosalin aulassa.

Kommentti liittyy Mairinojan paidan selässä näkyvään salimummo-titteliin, jota nainen kantaa ylpeänä. Mairinoja valittiin alkusyksystä Fit Lahden kuntokeskuksen ensimmäiseksi salimummoksi, mikä tarkoittaa käytännössä salitunnelmasta huolehtimista rupattelemalla asiakkaiden kanssa ja pitämällä kuntokeskus siistinä.

– Kun huomasin työpaikkailmoituksen, se tuntui ihan minun jutultani. Olen jäämässä joulukuun alussa eläkkeelle, mutta olin ajatellut tehdä vielä osa-aikaisesti töitä. Olin lisäksi suunnitellut, että aloittaisin kuntosalilla käymisen. Nyt se onnistuu kätevästi aina työpäivän jälkeen, Aini Mairinoja iloitsee.

Aini Mairinoja kantaa ylpeänä salimummon nimeä ja paitaa. Kuva: Sami Kuusivirta

Useita kymmeniä hakemuksia

Salimummon tai -papan pestiin tuli useita kymmeniä hakemuksia. Fit Lahden kuntokeskusvastaava Noora Laukkanen kertoo, että idea elämänkokemusta omaavan salimummon palkkaamisesta tuli, kun omistajan kanssa pohdittiin varttuneempien asiakkaiden tarpeita.

– Meillä käy paljon myös iäkkäitä asiakkaita, jotka ovat ottaneet salimummon ilolla vastaan. Mielestäni hän madaltaa kaikenikäisten kynnystä rohkaistua salille. Itse halusin palkata henkilön, jolta myös kuntokeskuksen siistinä pitäminen sujuu luontevasti. Salimummolla on asiakaspalvelun työntekijöitä enemmän aikaa työskennellä kuntosalin puolella, kohdata asiakkaita ja keittää heille kahvia, Laukkanen kuvailee.

Kikka Klemola (edessä), Kepa Nevalainen ja Tuula Melto kehuvat salimummon pitävän kuntokeskuksen siistissä kunnossa. Treenin jälkeen naiset käyvät mielellään kahvilla. Kuva: Sami Kuusivirta

Hyvä vastaanotto

Mairinoja on positiivisesti yllättynyt siitä, miten lämpimästi kuntosalin asiakkaat ovat ottaneet salimummon vastaan. Moni on tullut kädestä pitäen tervehtimään ja esittäytymään. Salimummolle käydään myös erikseen toivottamassa perjantaisin hyvät viikonloput.

– Täällä on tullut nopeasti paljon uusia tuttuja ja varsinkin iäkkäämmät asiakkaat juttelevat paljon. Jotkut huutelevat minua etunimellä tai kyselevät joko kahvi on valmiina, Aini Mairinoja kertoo.

Tiettävästi Suomen ainoa kuntokeskukseen virallisesti palkattu salimummo kuvailee olevansa rauhallinen ja helposti lähestyttävä luonne, joka tykkää puuhastella ihmisten kanssa. Mairinojan läheisetkin ovat suhtautuneet uuteen työhön erittäin kannustavasti.

– Mieheni on suorastaan ylpeä, että vaihdan näin alaa. Minulle ei ollut mitenkään vaikeaa hakea tätä työpaikkaa, hän kertoo.

Aini Mairinoja ihmettelee, miten nopasti asiakkaat ovat tutustuneet salimummoon. Kuva: Sami Kuusivirta

Aktiiviliikkuja itsekin

Ennen Salimummoksi ryhtymistä Aini Mairinoja ei ollut aktiivinen kuntosalilla kävijä, vaikka on muuten harrastanut säännöllisesti liikuntaa. Hän uskoo, että monilla ikäihmisillä on vielä vääriä ennakkoluuloja kuntosaleja kohtaan, mikä vaikeuttaa salille lähtemistä.

– Varsinkin vanhemmat miehet vierastavat turhaan kuntosalilaitteita. Jotkut kuvittelevat, että kuntosaleilla käy edelleen vain kaapin kokoisia kehonrakentajia, mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Täälläkin on asiakkaina hyvin eri-ikäisiä ja erilaisia ihmisiä, Marinoja sanoo.

Salimummon työpäivät alkavat aamukahdeksalta, jolloin hän on ensimmäinen työntekijä paikalla. Silloin hän ottaa usein vastaan asiakkaiden palautetta ja välittää tarvittaessa viestit salin muulle henkilökunnalle.

– Ainista on tullut tärkeä viestin tuoja. Olemme jo nyt saaneet paljon palautetta siitä, että paikat ovat paremmassa kunnossa ja asioihin reagoidaan nopeasti, Noora Laukkanen kehuu.

Siivoamisen ja seurustelun lisäksi salimummon pestiin on suunniteltu myös kuntokeskuksen markkinointia. Mairinoja on jo ottanut yhteyttä muutamiin seniori-ikäisten yhdistyksiin ja kutsunut jäseniä tutustumaan kuntosaliin.

– Sekin on ihan mielenkiintoista ja minulle uutta. Jännä nähdä, millaiset jutut toimivat parhaiten ja houkuttelevat tänne uusia asiakkaita, Salimummo pohtii.

Chiméne Bavard
chimene.bavard@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi