Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

Mieti mihin astut – muistijoogassa aivotkin jumppaavat

Yli 50-vuotiaille suunnatuilla tunneilla askelletaan keskittyneesti. "Yksi tavoite on muistisairauksien ennaltaehkäisy" terveystieteiden maisteri Riitta Knaappila sanoo.

Riitta Knaappila innostui muistijoogasta heti. Aivojumpan lisäksi tunneilla hengitellään oikein. Kuva: Ronja Koskinen

Fysioterapeutti ja terveystieteen maisteri Riitta Knaappila rullaa esiin valkoisen pehmeän maton, jonka pinnalle painetussa ruudukossa näkyy numeroita, kirjaimia ja värejä. Matto on muistijoogaa varten kehitelty harjoitusalusta ja sen avulla voi tehdä aivoja ja kehoa treenaavia harjoituksia.

– Kuulin muistijoogasta ensimmäisen kerran viime vuonna, ja innostuin siitä heti. Tammikuussa kävin muistijoogaohjaajan koulutuksen ja tänä keväänä vedin jo ensimmäisiä kursseja Heinolan kansalaisopistolla. Nyt aloitan kurssit myös Lahdessa ja Itä-Hämeen opistolla, Knaappila kertoo.

Muistijoogaa tehdään matolla, jossa on numeroita ja kirjaimia. Kuva: Ronja Koskinen

Knaappilan mukaan muistijooga on kokonaisvaltaista, koska noin puolitoista tuntia kestävällä harjoituskerralla treenataan aivoja, kehoa ja lopuksi tehdään rentoutumisharjoituksia. Aivoja harjoitetaan tekemällä älyllisiä tehtäviä, jotka käytännössä ovat ohjaajan ohjeiden mukaisesti tehtävää askellusta matolla.

– Jokainen joutuu miettimään mille ruudulle astuu. Askelkuviot vaikeutuvat pikkuhiljaa, mutta tunneilla on lempeä ja humoristinenkin ilmapiiri. Kuviosta kyllä tippuu, jos ajatus hyppää muualle. Välillä laskemme numeroita sadasta alaspäin samalla kun tasapainoilemme. Joskus mietimme vaikka u-kirjaimella alkavia nimiä.

Älyllisten tehtävien jälkeen tunnilla seuraa joogaosuus, joka sisältää helppoja perusliikkeitä. Aiempaa joogataustaa ei tarvita, mutta liikkeitä varten on pystyttävä olemaan alustalla. Myös hengittely liittyy olennaisena osana joogatuntiin. Loppurentoutuksen aikana aivot pääsevät lepoon.

Yli 50-vuotiaille suunnatut muistijoogatunnit ovat tähän mennessä kiinnostaneet vain eläkeikäisiä. Knaappilan mielestä tunnille kannattaa suunnata erityisesti silloin, jos epäilee omassa muistissaan olevan ongelmia.

Heinolalainen Riitta Knaappila innostui heti muistijoogasta. Syksyllä lajia voi kokeilla Heinolan lisäksi myös Wellamo-opistolla. Kuva: Ronja Koskinen

– Yksi tavoite on muistisairauksien ennaltaehkäisy. Muun muassa japanilaisissa tutkimuksissa on huomattu, että aivojen hippokampus kasvaa, kun aivoja treenaa oikein. Muistisairauksien yhteydessä hippokampus pienenee, Knaappila sanoo.

Suomessa on tällä hetkellä noin 70 muistijoogaohjaajaa. Knaappila on tiettävästi ainoa Päijät-Hämeen alueella toimiva ja hän haaveilee reviirin laajentamisesta.

Chiméne Bavard
chimene.bavard@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi