Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

Muotia puusta ja kangasjätteestä – Muotsikasta valmistuvien vaatesuunnittelijoiden mukaan ekologisuus on väistämätön osa vaateteollisuuden tulevaisuutta

Lahden ammattikorkeakoulun muoti- ja vaatetussuunnittelun opiskelijoiden opinnäytetyömallistoissa käytetään muun muassa puusta valmistettua korkkikangasta, zero waste -tekniikkaa ja kertaalleen purettuja vaatteita.

Minttu Melasalmi viimeistelee mallistoaan. Joskus töiden tekeminen on venynyt yöhön. Kuva: Sami Kuusivirta

Saana Hakosaari: Pastiche of Ephemeral and Everlasting

”Muoti- ja vaatealalle päätyminen ei ollut kohdallani mikään itsestäänselvyys. Olen lapsesta asti pitänyt kuvataiteista ja suunnittelusta. Muoti- ja vaatetussuunnittelun opiskelu on tuntunut koko ajan enemmän omalta jutulta. En silti halua unohtaa taustaani kuvataiteiden parissa, vaan yhdistän sen vaatesuunnitteluun.

Näyttävä maalaus koristaa Saana Hakosaaren tekemää nahkatakkia. Hakosaaren malliston vaatteilla ei ole tiettyä kohderyhmää vaan niitä voisi käyttää kuka tahansa. Kuva: Sami Kuusivirta

Mallistoni on yhdistelmä lyhytaikaista ja iankaikkista. Haluan kiinnittää huomion elämän kiertokulkuun ja ekologisuuteen. Muoti nähdään lyhytaikaisena ja vaatteisiin kyllästytään nopeasti. Haluan pidentää vaatteiden elämänkaarta tekemällä niistä niin arvokkaita, että ihmiset haluavat pitää niistä hyvää huolta mahdollisimman pitkään. Parhaimmillaan käyttäjälle syntyy tunneside vaatteeseen.

Ympäristö on minulle tärkeä. Vähintään puolet käyttämistäni materiaaleista on käytettyjä. Olen esimerkiksi ostanut kirppareilta vanhoja nahkatakkeja, purkanut niitä osiin ja koonnut paloista uuden kankaan. Nahka ei ole eettinen materiaali, mutta kestävä ja siisti.

Lopputyöni on puettava taidemallisto. Lähestyin sitä kuvataiteen kautta, ja olen viimeistellyt vaatteet käsin tehdyillä maalauksilla, tekstiilitusseilla ja piirustusjälkeä muistuttavilla tikkauksilla. Vaatteet ovat kuitenkin käytännöllisiä ja kaavoiltaan yksinkertaisia, se sopii loogiseen luonteeseeni.

Inspiroiduin kuoleman kuvakielestä. Se on aiheena kiinnostanut minua pitkään ja monet ihailemani taiteilijat, kuten Jean-Michel Basquiat, ovat käsitelleet elämään ja kuolemaan liittyvää kuvakieltä osana maalauksiaan. Esimerkiksi luurangot ja identiteetittömät hahmot kiehtovat minua.

Minulle tärkeintä suunnittelussa on vaatteen tyyli ja ulkonäkö ennemmin kuin ajatus siitä, kuka vaatetta tulisi käyttämään. En ole määritellyt mallistolleni kohderyhmää. Muodissa on kyse itseilmaisun vapaudesta.”

Minttu Melasalmi: Never-Leather Land

”Pyörittelin malliston nimeä todella pitkään. Pidän siitä, että se kertoo heti sen, että mallistossa ei ole käytetty nahkaa. Samaan aikaan nimi viittaa satumaailmaan. Pohjimmainen pointtini on herätellä ihmisiä ymmärtämään, että eläinperäisille materiaaleille on olemassa vaihtoehtoja.

Lopputyöni on muotoutunut korkkikankaan ympärille. Materiaali on ollut suurin inspiraationi. Korkkikangas valmistetaan korkkipuun kuoresta, eikä kuoren kerääminen vahingoita puuta. Materiaalissa on paljon potentiaalia. Se korkkikangas, jota sain ostettua mallistoani varten, on melko jäykkää, joten minun on pitänyt miettiä tarkkaan, kuinka saan materiaalin loistamaan ja näyttämään houkuttelevalta. Suunnittelutyötä on tehty materiaalin ehdoilla. Lopputuloksena on ajattomia vaatteita, joissa on suoria linjoja ja selkeä muotokieli.

Minttu Melasalmen mallisto koostuu korkkikankaasta tehdyistä vaatteista. Hän uskoo, että vastuullinen vaateteollisuus tuo maailmaan paljon hyvää. Kuva: Sami Kuusivirta

Korkkikankaan lisäksi olen käyttänyt kirpputoreilta löytämiäni materiaaleja; vanhemmat tekstiilit ovat usein paksumpia ja laadukkaampia. Ajatus kangasjätteestä ahdisti minua, joten ryhdyin hyödyntämään zero waste -tekniikkaa. Se on ihana. Siinä pyritään hyödyntämään kaikki kangasjäte, mitä kankaiden leikkaamisesta syntyy. Olen tehnyt tilkuista asusteita, korvakoruja ja somistanut niillä kenkiä. Uskon, että tästä voi tulla minulle pysyvä toimintamalli, sillä haluan työni olevan jätteetöntä.

Materiaalien lisäksi minua on inspiroinut Tähkäpää-sadun päähenkilö. Kimaltava kangas ja herkullinen tekstuuri toivat mieleen satuhahmot. Satu kuvastaa naista, jollainen voisi käyttää vaatteitani: vahva, herkkä ja rohkea näyttämään tunteensa. Aidot tunteet ovat tärkeitä ja parasta.

Haluan, että suunnittelemani vaatteet edustavat arvojani. Nahan aika on ohi.”

Mirka Vilkman: Visceral Revisions

”Inspiraationi tuli patologiasta, erityisesti patologisista kuvituksista. Tykkään lukea lääketieteellisiä kirjoja, erityisesti visuaalisessa mielessä.

Olen todella tarkka kaavoissa ja ompelujäljessä. Aiemmalta koulutukseltani olen ompelija. Siinä koulutuksessa korostui teollinen valmistaminen, ei niinkään luovuus. Minua kuitenkin kiinnostaa myös suunnittelupuoli, eikä pelkkä vaatteen valmistaminen.

Olen tehnyt koko mallistoni zero waste -tekniikalla. Sen yhdistäminen kaavapainotteiseen tekemiseeni on ollut haaste. Yleensä aloitan suunnittelemisen piirtämällä silhuetteja paperille, mutta zero waste -tekniikalla tehdessä se on hankalaa. Sen sijaan olen tehnyt suoraan kaavoja, sillä kaavoittaminen määrittelee, millainen vaatteesta tulee. Ennakkoon ei voi tehdä tarkkaa suunnitelmaa, sillä jokainen pala kankaasta pitää käyttää.

Mirka Vilkman viimeistelee mallistoonsa kuuluvaa mekkoa. Hän on tehnyt kohokuvioinnit käsin. Kuva: Sami Kuusivirta

Suunnittelemissani vaatteissa on myös kaupallinen ja käytännöllinen näkökulma. Olen yrittänyt panostaa siihen, että mallistoni vaatteet eivät olisi liian trendikkäitä vaan tyylin tulisi kestää aikaa. Kuluttajan näkökulmasta vaatteiden täytyy olla myös helppohoitoisia.

Olen käsin kirjonut koristeita mallistoni vaatteisiin. Se ei kuulu kaupallisiin vaatteisiin, vaan on sellaista omaa työstämistä. Piirtäminen ei ole vahvinta osaamistani, joten ilmaisen itseäni kirjomisen kautta. Sen saa suoraan kankaalle.

Haluaisin keskittyä zero waste -tekniikkaan jatkossakin. Mietin sitä, miten zero waste -tekniikkaa voisi hyödyntää kaupalliseen tuotantoon tarkoitetuissa vaatteissa.

Ajatukseni ekologisuudesta on muuttunut todella paljon. Muotsikassa olen oppinut, että ekologisuuteen ja eettisyyteen tulee panostaa jos tällä alalla haluaa jatkaa.”

Lahden Muotoiluinstituutin KOE19-näytös esittelee seitsemän opinnäytetyömallistoa Valkoisessa salissa Helsingissä tiistaina 28. toukokuuta klo 20.00. Näytöksessä nähdään myös muiden vuosikurssien suunnittelemia ja valmistamia töitä.

Henrika Havumäki
henrika.havumaki@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi