Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

Päijät-Hämeen mobilisteilta löytyy kuljettaja ja auto juhliin kuin juhliin - polttareille ja festarikeikoille sanotaan kuitenkin tiukka ei

Häikäise vieraat automobiililla – valikoimaa löytyy aina 1920-luvulta lähtien.

Seppo Rantanen on kuljettanut Petteriksi kutsuttua bussia niin kotimaassa kuin naapurimaiden reissuillakin. Ja päätynyt lukuisiin kuviin. Kuva: Juha Peurala

Häät, isot synttärit, hääpäivä, viimeinen työpäivä. Muutama hyvä syy ajella jollain tavallista hienommalla autolla. Jos kellään tutulla ei ole sopivaa ajoneuvoa, mistä ihmeestä ihminen voi saada päiväksi lainaan vuosimallia 1931 olevan Opelin tai hellyttävän Anglian vuodelta 1965?

Vastaus on helppo, vaikka sitä ei tule ajatelleeksi: Päijät-Hämeen mobilisteilta voi kysyä lainaksi sekä autoa että kuskia. Nämä kaksi elementtiä liikkuvat aina yhdessä eli pelkkää autoa ei saa, vaikka itse olisi miten hyvä kuski tahansa.

– Kaikki eivät enää osaa ajaa tällaisia autoja ja jos jotain sattuu, varaosia on joihinkin autoihin lähes mahdoton saada, perustelee mobilistien puheenjohtaja Matti Pikkarainen.

Joka poika ei osaa ajaa

Jos pitää kyyditä isompaa porukkaa, yhdistykseltä löytyy jopa vanha linja-auto, jonka kyytiin mahtuu päivänsankarin lisäksi vähän juhlaväkeäkin. Bedford Wiima vuosimallia 1963 on oikein leppoisa vaunu ryhmäajeluihin.

Upeasti kunnostettu bussi on katseenvangitsija. Sen entisöintiin meni mobilistikerholta viitisen vuotta. Kuva: Juha Peurala

– Se on ollut liikennöitsijä Antti Kyllösen ensimmäinen auto. Näitä on valmistettu aikoinaan vain 13 kappaletta ja tämä yhdistyksen "Petteri" on ainoa jäljellä eli näitä on maailmassa tasan tämä yksi, kertovat Matti Pikkarainen ja bussia kuljettava Seppo Rantanen.

– Tämäkin oli aika huonossa kunnossa ennen kuin yhdistys kunnosti sen. Meiltä meni sellaiset viisi vuotta tähän, miehet laskevat.

Matti Pikkarainen ja Seppo Rantanen pitävät automobiilikerhon pelit liikkeessä. Kuva: Juha Peurala

Vaikka kyseessä on museoauto, kuskilla pitää olla bussikortti. Seppo Rantasella on ja siksi hän myös toimii Petterin vakiokuskina. Hän myös hallitsee vanhan auton ajamisen niksit.

– Ohjaustehostinta ei ole ja joka kuski ei kyllä osaa vaihtaa sen vaihteita.

Bussilla oma kerho on tehnyt matkoja niin Ruotsiin kuin Viroonkin. Maksullisia kyytejä tilailevat esimerkiksi työporukat ja yhdistykset. Suomi Lovessa bussi on käynyt yllättämässä muun muassa pariskunnan, jonka ensilempi leimahti bussipysäkillä.

Polttareihin tai festarikeikoille lauluautoksi museobussi ei lähde.

– Valitsemme kyydit tosi tarkkaan ja esimerkiksi polttarikeikat voivat mennä aika sotkuisiksi, Seppo Rantanen perustelee.

Häät mafiatyyliin

Museoajoneuvoille tarkastuksia tekevä Esa Suomi omistaa velipoikansa kanssa 1930-luvun Opelin, jolla on ajettu paljonkin hääkeikkaa.

– Isäni ajoi aika paljon keikkaa 1980-luvulla. Parhaimmillaan hänellä oli yhden lauantaipäivän aikana viisi keikkaa, joista neljä Lahdessa ja yksi Heinolassa. Ja se Heinolan keikka oli tietysti siellä Lahden ajojen välissä, Esa Suomi kertoo.

1930-luvun Opelilla on ajettu muun muassa mafiateemalla pidetyt häät. Kuva: Juha Peurala

Opelilla ei enää mielellään ajella isoilla teillä, koska näin vanha auto voi aiheuttaa vaaratilanteita.

– Sen maksiminopeus on noin 60 kilometriä tunnissa ja muiden autojen kuljettaja häiriintyvät, koska jäävät tuijottamaan vanhaa autoa, Esa Suomi kertoo.

Hän omistaa myös Buickin vuosimallia 1927 ja sen pitäminen modernilla asvalttitiellä on täyttä työtä. Kapeat puupinnaiset renkaat istuvat huonosti nykyteiden uriin.

– Mutta kiemuraisella hiekkatiellä tämä päihittää monta uudempaa autoa, hän pääsee kehumaan.

Suomi on kyydinnyt Opelilla muun muassa pariskuntaa, jonka häät juhlittiin 1930-luvun teemalla.

– Miehillä oli pitkäpiippuiset pistoolit povitaskussa ja tietysti rekvisiittana oli pirtukanistereita. Häissä oli teeman mukainen juoni, kahden riitelevän mafiasuvun jäsenet olivat menneet salaa naimisiin. Pariskunta oli oikeasti mennyt naimisiin Sisiliassa ja täällä pidettiin kavereille hääjuhla.

Esa Suomi ajeluttaa myös tilauksesta, mutta Petteri-bussissa hänenkin pitää olla vain matkustajana. Kuva: Juha Peurala

Yhdistyksen ja sen jäsenten museoautovalikoima on huikea, autoa voi kysyä aina 1920-luvusta lähtien. Matti Pikkaraisella on tarjota musta Lincoln 1993, mutta kerhon omistuksessa on myös hellyttävä Anglia vuosimallia 1965. Silläkin on ajelutettu hääparia.

Erikoisempiin ajoihin. Malskin vanhat kuorma-autot ovat kerholla tallessa. Sotaveteraani (keskellä) eli vanha miehistönkuljetusauto käy keikoilla erittäin valikoidusti. Kuva: Juha Peurala

Erikoisempiin ajoihin tallilta löytyy Mallasjuoman vanhoja kuorma-autoja, pari vanhaa paloautoa ja sitten sotaveteraani eli oikeasti sodassa mukana ollut 1932-vuosimallin Chrysler miehistönkuljetusauto.

Mervi Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi