Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

Väri, leikkaus ja samaan hintaan kaksi tuntia terapiaa - "Vuosien aikana yökerhojutut ovat vaihtuneet vartalon vaivoihin"

Asiakkaan ja kampaajan suhde on enemmän kuin kampaus. Kappa kaulassa jaetaan ilot ja surut, joskus itketäänkin yhdessä.

Peilin kautta. Kampaajan ja asiakkaan suhde perustuu luottamukseen. Maija Suuronen on puhunut Maiju Vesala-Tuiskusen esimerkiksi unohtamaan permanentit. Kuva: Katja Luoma

Monella meistä on tällainen suhde: tavataan noin kuuden viikon välein, eikä missään muualla kuin tässä. Vaihdetaan kuulumiset, arvioidaan julkkisten elämänvaiheita ja juhlamuotia, nauretaan, iloitaan ja joskus jopa itketään yhdessä. Sitten katsotaan peilistä millainen tuli ja sovitaan kalenteriin seuraava tapaaminen. Se on noin kuuden viikon kuluttua.

Tämä on yksi naisen elämän tärkeistä suhteista, ja sen kesto perustuu luottamukseen. Maija Suuronen ja Maiju Vesala-Tuiskula ovat ylläpitäneet omaansa vuodesta 1992 lähtien.

Kaksi yhden hinnalla

Kaikki alkoi, kun Maiju Vesala-Tuiskula muutti Lahteen vuonna 1988 Helsingistä. Uudella paikkakunnalla hän ei tuntenut juuri ketään, eikä etenkään kampaajaa.

– Aluksi kävin entisellä kampaajallani Helsingissä. Sitten parin vuoden ajan kävin Lahdessa kokeilemassa useampaa paikkaa. Kerran näin lehdessä ilmoituksen, että Pepe Åhlmanin liikkeessä oli tarjous kaksi yhden hinnalla. Pyysin veljeni silloista tyttöystävää kanssani. Minulle osui Maija.

– Hän teki minulle leikkauksen, joka oli aika iso muutos entiseen. Minulla oli siihen aikaan puolipitkät kikkurat, mutta Maija leikkasi minulle upean lyhyen tukan. Se oli minusta aika poikamainen, Maiju Vesala-Tuiskula muistaa.

Kaverit tykkäsivät, mutta kantaja halusi jotain muuta – ja palasi Maijan tuoliin. Siitä lähtien väreistä ja leikkauksista on neuvoteltu yhdessä. Kampaajan rohkeutta ja joidenkin mielestä myös vastuulla on kertoa, jos asiakas pyytää jotain itselleen kertakaikkisen väärää.

– Meilläkin on tällainen sopimus. Olen vannottanut Maijaa kieltäytymään jos pyydän esimerkiksi otsatukkaa tai hiusten värjäämistä punaisiksi tai mustaksi.

Kaikenlaista on jo ehditty kokeilla eri väreistä hiustenpidennyksiin. Nyt on löytynyt oma tyyli, josta ei enää tehdä yllättäviä tyylinmuutoksia.

– Maija puhui minut aikoinaan ulos permanenteistakin.

Yökerhosta vaivoihin

Kampaaja ja asiakas löysivät nopeasti saman taajuuden.

– Me aloimme heti alussa puhua ihan kaikista asioista. Puhumme hassuista asioista, muodista, vaatteista, kissoista ja koirista, lapsista, matkoista ja nykyisin myös vaivoista, naiset nauravat.

Maija Suuronen sovittaa oman elämänsä asiakkaiden mukaan. Kuva: Katja Luoma

Kampaajalla on ikää 53 vuotta, asiakkaalla 58.

– Vuosien aikana yökerhojutut ovat vaihtuneet vartalon vaivoihin!

Puheenaiheita ei vältellä – kun on näin kauan kuunnellut toisen ajatuksia, niin hänelle kerrotaan myös ne elämisen draaman kaaren alamäet.

– Yhdessä olemme itkeneet vanhempien kuolemat ja etenkin koirien kuolemat, kaksi koiraihmistä tunnustaa.

Kampaamokäynti onkin enemmän kuin väri ja leikkaus. Se on myös kaksi tuntia silkkaa terapiaa.

Tyvikasvun ehdoilla

Pitkät asiakassuhteet ovat tärkeitä myös kampaajien toimeentulolle ja siksi niistä halutaan pitää kiinni. Asiakkaiden elämää ja heidän tyvikasvunsa pituutta rytmittää kampaamokäynti säännöllisin väliajoin – myös lomakaudella.

– Jotta heille ei tule liian pitkää taukoa, pidän omat kesälomani lyhyissä pätkissä. Yleensä kaksi viikkoa kerrallaan, joskus kolme, ei ikinä neljää viikkoa putkeen, Maija Suuronen kertoo.

– Minulla on itse asiassa aika paljon tällaisia asiakkaita. Joku saattaa olla pois viisi vuotta ja palata sitten takaisin. Asiakassuhteiden luominen on myös persoonakysymys. Kaikkien kanssa henkilökemiat eivät vain täsmää. Joskus uusi asiakas saattaa myös kyseenalaistaa osaamiseni, 38 vuotta alalla työskennellyt kampaaja naurahtaa.

Koskaan en ole tehnyt syrjähyppyä toiseen liikkeeseen! Kampaamoasiakas Maiju Vesala-Tuiskula

Kampaaja näkee ja kuulee paljon – myös sairauksia.

– Minulla on monta asiakasta, jotka ovat menehtyneet syöpään. Kun hoitojen jälkeen on tehty jotain hiuksille, niin enemmän siinä on ollut kyse terapiasta kuin niiden hiusten laittamisesta, Maija Suuronen sanoo.

Ei syrjähyppyjä

Luottamus ja uskollisuus – siinä asiakassuhteen pitävä liima-aines. Maiju Vesala-Tuiskula on kaikkien näiden vuosien aikana käynyt jollain muulla kampaajalla kuin Maijalla äärimmäisen harvoin.

– Lähinnä silloin, kun Maija oli äitiyslomalla, hän muistelee.

– Mutta koskaan en ole tehnyt syrjähyppyä toiseen liikkeeseen! Jos Maijalle ei ole saanut aikaa, olen käynyt jollain toisella samassa liikkeessä.

Naiset saattavat pitää yhteyttä myös värjäysten välillä, jos on jotain tärkeää uutista kerrottavana, mutta he eivät käy esimerkiksi toistensa luona kahvilla eivätkä sovi yhteisiä menoja vapaa-ajalle.

– Kerran kävit meillä katsomassa koiria, kun ne olivat pieniä, Maija Suuronen muistuttaa asiakasta.

Maiju Vesala-Tuiskula tekee markkinointia kiinteistövälitysfirmassa, ja Maijan vanhempien asunto meni myyntiin sitä kautta. Sillä tavalla työt joskus risteävät.

Kampaajan tuolissa puhutaan kipeistäkin asioista ja joskus itku tulee kummaltakin. Joskus tapaaminen voi olla enemmän terapiaa kuin leikkuuta. Kuva: Katja Luoma

Mutta ei juoruilla

Pitkä suhde voi myös mennä rikki. Näin voi käydä, jos asiakassuhteessa toinen astuu rajan yli ja esimerkiksi arvostelussaan menee liian henkilökohtaisiin asioihin. Jos asiakas kuulee kuuden viikon välein kappa kaulassa kritiikkiä elämässä tekemistään valinnoista, hän saattaa varata jatkossa ajan jonkun toisen kalenterista.

Myös luottamuksen rikkominen voi saada suhteen rakoilemaan. Vaikka kampaamossa puhutaan välillä hyvinkin avoimesti asioista, niistä ei juoruta seuraavalle asiakkaalle tai julisteta kylillä, mitä kampaamossa juuri kuultiin.

– Jos esimerkiksi useampi asiakas on töissä samassa paikassa, en kerro muille, mitä olen kuullut työpaikan asioista, Maija Suuronen sanoo.

Kun luottokampaaja muuttaa pois tai lopettaa, se on epätoivon paikka asiakkaalle. On aloitettava uudelleen kokeileminen, etsintä ja heittäydyttävä vieraan ihmisen armoille. Jos käy tuuri, uusi bestis löytyy ensikampaamalta.

Mervi Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi