Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

Hurjan nousun tehnyt Billebeino-vaatemerkki on duunarin ja kiekkoilijan yhteispanos

Juhani Putkosen ja Ville Leinon Billebeino on lahtelaisillekin tuttu vaatemerkki, joka nojaa kierrätysmateriaaleihin ja somen voimaan.

BilleBeino Clothing and Accessories perustettiin vuonna 2014. Se työllistää kuusi henkilöä. Juhani Putkonen vastaa muun muassa Billebeinon somesta ja markkinoinnista, yhtiökumppani Ville Leino pääosin suunnittelusta. Kuva: Laura Oja

Vaate- ja asustebrändi Billebeino on rakentunut tiimihenkiajattelun ja urheilujengimeiningin ympärille, kuten yrityksen toimitusjohtaja Juhani Putkonen asiaa kuvailee. Sosiaalisesta mediasta Billebeinon vaatteissa, pipo tai lippis päässä on voinut bongata muun muassa F1-tähti Kimi Räikkösen, juontaja Shirly Karvisen, koripalloilija Lauri Markkasen, JVG:n Villegallen sekä jääkiekkoilija Patrik Laineen.

– Aina joku jonkun tuntee. Jos olet hyvä ja reilu tyyppi, niin moni haluaa tehdä kanssasi yhteistyötä, Putkonen tuumaa brändin vaikuttavasta mutta hieman salamyhkäisesti alkaneesta somenäkyvyydestä.

Haastattelua edeltävänä päivänä Billebeinon toimitiloissa Helsingin Hernesaaressa piipahti Putkosen mukaan räppäri Pikku G, joka kertoi näyttelijä Armi Toivasen haluavan Billebeinon hupparin.

Ideasta nopeasti alkuun

Putkosen ja NHL-uransa viime vuonna lopettaneen Ville Leinon perustama yritys on kaikkea muuta kuin suunniteltu juttu.

– Emme istuneet alas ja päättäneet, että nyt tehdään vaatemerkki. Emme edes tehneet liiketoimintasuunnitelmaa, rupesimme vain töihin hirveällä draivilla ja innolla.

Leino hahmotteli Billebeinon vaatteissa nähtävän Brick-logon ensin maalaamiensa taulujen kulmaan. Sen jälkeen logo päätyi kaverusten puhelinten taustakuviksi ja tarroiksi, joita he lätkivät ympäriinsä Jyväskylän MM-rallin aikaan kesällä 2013.

– Sitten mietimme, että logo voisi toimia paidoissa ja lippiksissä. Siitä se oikeastaan lähti.

Suuri osa vaatteista ylijäämämateriaaleista

Tänä syksynä Billebeino julkisti takin, joka on tehty yhteistyössä nurmeslaisen vaateyrityksen Sastan kanssa. Viime vuonna myyntiin tuli Hartwall Original Long Drink -yhteistyömallisto.

Suomalaisvoimin tehdyt yhteistyöt jatkuvat ensi vuonna, mutta samalla on tarkoitus vilkuilla kansainvälisille markkinoille.

– Näillä näkymin menemme Saksaan ja Tanskaan messuille – jos sitä kautta saisi Eurooppaan jakelijoita ja jälleenmyyjiä. Virityksiä on myös Pohjois-Amerikkaan.

Kun Billebeinon uudet nettisivut avataan ensi vuonna, vaatteiden tuotantoprosessia on tarkoitus valaista tarkemmin. Suuri osa vaatteista valmistetaan nimittäin ylijäämäkankaista tai -langasta suomalaisen Pure Waste Textiles -yhtiön tehtaalla Intiassa.

– Vuodesta 2015 lähtien olemme säästäneet 466 miljoonaa litraa vettä, Putkonen sanoo.

Kaikkia tuotteita ei voi ainakaan vielä valmistaa ylijäämämateriaaleista.

– Esimerkiksi oranssia väriä ei kerry vaateteollisuudessa tarpeeksi, joten joudumme käyttämään myös muita tehtaita.

Pukeutuisiko Oasiksen keulakuva tähän?

Haasteena ei ole Putkosen mielestä hypen rakentaminen vaan sen ylläpitäminen.

– Ihan hyvin on mennyt numerollisesti, viime vuosi oli todella hyvä.

Yrityksen liikevaihto nousi viime vuonna 148 prosentilla 1,7 miljoonaan euroon, ja voittoakin jäi 424 000 euroa.

Jos unelmoida saa, niin Putkonen näkisi Billebeinon vaatteita Orange is the New Black -sarjaa tähdittävän näyttelijän Ruby Rosen tai Oasiksesta tutun Liam Gallegherin yllä.

– Olisin aivan liekeissä, hän myhäilee.

Sanna Inkinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi