Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

Anne Puurttinen saa mielihyvää merkkilaukuistaan: "En kehtaa ikinä kertoa kavereille, paljonko laukut ovat maksaneet"

Yhä useampi on valmis käyttämään paljon rahaa käsilaukkuun. Jotkut merkit säilyttävät arvonsa ja laukuilla voi tehdä jopa sievoista voittoa.

Vaikka Anne Puurttiselle on kertynyt laukkuja, hän miettii aina tarkkaan, onko uudelle laukulle oikeasti käyttöä. Kuva: Mirja Hussain

Yhä useampi nainen on valmis satsaamaan rahaa käsilaukkuun, ja merkkilaukkumarkkina kasvaa myös Suomessa. Myös aivan tavalliset ihmiset haluavat ostaa kansainvälisten muotitalojen luksuslaukkuja, joiden hinnat Suomessa lähtevät tuhannen euron alapuolelta ja kohoavat useisiin tuhansiin. Toisaalta design-laukkujen rinnalle on tullut edullisempia merkkilaukkuja, joista tällä hetkellä suosituin lienee Michael Kors. Näiden keskihintaisten laukkujen hinnat lähtevät parista sadasta eurosta noin viiteen sataan euroon.

Sille, mitkä laukut vielä lasketaan merkkilaukuiksi, ei ole mitään virallista määritelmää. Esimerkiksi yhdysvaltalainen Guess on toisten mielestä merkkilaukku ja toisten mielestä ei.

Muoti ei kuulu kaikille

Niin michaelkorsit kuin guessitkin ovat kuitenkin massamuotia verrattuna eksklusiivisiin luksuslaukkuihin. Erona on hinnan ohella esimerkiksi se, että luksuslaukkuja ei voi ostaa pelkästään marssimalla putiikkiin.

– Huippumuodin ideologia on sellainen, että tuotteita tehdään tietty määrä ja kysyntää on aina enemmän kuin tarjontaa. Jos tuotteita tehdään riittävästi, se ei ole enää huippumuotia, selittää helsinkiläisen Luxbag-liikkeen toimitusjohtaja Jarmo Pouttu.

Esimerkiksi ranskalaisen Hermesin Pariisin liikkeeseen pitää erikseen anoa sisäänpääsyä. Jos tapaaminen järjestyy, myyjä haastattelee asiakasta ja päättää, sopisiko asiakkaalle jokin heidän laukuistaan. Vaikka luottokortti olisi kultainen ja budjetissa monta nollaa, laukkua ei välttämättä saa, vaikka niitä takahuoneessa olisikin. Pitää olla oikeanlainen profiili.

Ehkä juuri tämän nirsoilun takia Hermesinkin laukkuja on myyty yli 200 000:n dollarin hinnalla, timantein koristeltuja jopa miljoonilla.

Louis Vuittonin Palermo-laukku klassisessa monogram-kuosissa. Kuva: Mirja Hussain

Moni säästää laukkua varten

Luxbag on myynyt merkkilaukkuja Suomessa kymmenen vuoden ajan. Se myy ainoana Suomessa sellaisia merkkejä kuin vaikka Fendi tai Gucci.

– Laukun ostaminen on avannut markkinat muodille. Nykyään on lupa investoida laukkuun eri tavalla kuin kymmenen vuotta sitten, Pouttu sanoo.

Pouttu myöntää, että liikkeen hintataso edellyttää tiettyä ostovoimaa asiakkaalta, mutta 60 prosenttia ostajista on suomalaisia ja heistä suurin osa tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, usein bisnesmaailmasta.

– Moni myös säästää tiettyä laukkua varten. Kysymys on kuitenkin kohtuullisesta investoinnista, eikä kymmenien tuhansien eurojen hankinnoista, Pouttu sanoo.

Lue myös: Hanki matkalaukku sen mukaan, millaisia reissuja aiot tehdä
 

Säästäjiä on etenkin nuorissa, jotka seuraavat muotia hyvin tarkkaan ja haluavat samanlaisia laukkuja kuin esikuvillaan.

– Gucci on meillä nyt iso megabrändi. Ikävää on vain se, että suositut tuotteet loppuvat äkkiä kesken. Joudumme paljon valistamaan, että jotain laukkua ei ole myynnissä, eikä sitä pysty mistään edes tilaamaan. Niitä saadaan liikkeeseen yhteyksien kautta sitten, kun niitä on taas saatavilla, Pouttu sanoo.

Muotitalot eivät yleensä halua kertoa, kuinka paljon laukkuja on tulossa ja milloin. Se lisää edelleen niiden haluttavuutta.

Pouttu sanoo, että heillä ei harrasteta jonotuslistoja, mutta sana kiirii kanta-asiakkaille, jotka tietävät, että kun odotettu laukku saapuu liikkeeseen, kannattaa toimia nopeasti jos sen meinaa saada.

Balanciagan laukku on usein käytössä. Moni ei tunnista sitä merkkilaukuksi. Kuva: Mirja Hussain

Naiset kaipaavat vaihtelua

Lahteen kansainväliset luksusbrändit eivät rantaudu, mutta netistä voi nykyään tilata melkein kaikkea. Louis Vuittonkin aloitti kesällä vihdoin nettikaupan myös Suomessa. Myös suurimpien keskihintaisten brändien perässä on lähdettävä Helsinkiin, mutta Guessiä myydään ainakin Muotitalo Lehdossa ja Sokoksella. Sokoksella on myös muita merkkilaukkuja, joihin pääsee käsiksi muutamalla sadalla eurolla.

– 200 euron molemmin puolin on se hinta, jonka ihmiset ovat valmiit panostamaan, arvioi Sokoksen laukkuosastosta vastaava myyntipäällikkö Satu Mattiniemi.

Laukut on nykyään laitettu Sokoksella esiin näyttävästi.

– Laukut näkyvät ulos myös paraatipaikalle Aleksanterinkadulle. Ihmiset tykkäävät niitä katsoa, Mattiniemi sanoo.

Mattiniemi sanoo, että merkkien suosiota selittää se, että yhdelläkin merkillä voi olla monia eri malleja, jolloin niillä on myös laajempi ostajakunta.

– Naiset haluavat vaihtaa laukkua usein, se on kuitenkin niin iso osa asua, Mattiniemi sanoo.

Lähimpänä luksusta Lahdessa ollaan Míllan Putiikissa Rautatienkadulla, jossa myydään kotimaista luksusmerkkiä Balmuiria. Merkin laukut maksavat kolmesta sadasta eurosta ylöspäin.

– Lahdessa on enenevissä määrin kysyntää sen hintaisille laukuille. Tietoisuus merkistä kasvaa koko ajan. Seuraavaksi meille tulee myyntiin By Malene Birger -merkki, jolle on myös jo kysyntää, yrittäjä Milla Tähkänen sanoo.

Mulberryn Lily on kaunotar. Kuva: Mirja Hussain

Tähkänen kertoo, että laukkuja ostavat kaikenikäiset. Nuoret ostavat pikkulaukkuja ja aikuiset shoppereita.

– Ostajat ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka usein seuraavat blogeja ja Instagramia. Balmuir ei edes mainosta muualla, Tähkänen sanoo.

Tällä hetkellä liikkeen kallein laukku maksaa 550 euroa.

– Ei niitäkään ole käsiin jäänyt. Eivät ne ihan rajuilman lailla käy kaupaksi, mutta tasaisesti kuitenkin, Tähkänen sanoo.

Ylellinen ostokokemus

Lahtelaiselle Anne Puurttiselle on kertynyt viiden vuoden aikana mukava kokoelma merkkilaukkuja. Ensimmäisen Louis Vuittonin laukkunsa hän osti Milanosta Vuittonin liikkeestä.

– Se oli ihanan ylellinen ostokokemus, se on osa juttua. Siinä tuntee itsensä hienommaksikin ihmiseksi, ne tilanteet ovat jääneet mieleen, Puurttinen sanoo.

Osan laukuista Puurttinen on ostanut putiikeista ja osan hankkinut netistä. Käytettynäkin saattaa löytää hyviä laukkuja hieman edullisemmin, vaikka ostoelämys jääkin silloin pois. Viimeisin Puurttisen ostoksista on Louis Vuittonin ikoninen Speedy-laukku.

– Soitin Vuittonin liikkeeseen etukäteen ja kysyin onko sitä saatavilla. Se oli silloin loppu, mutta sieltä ilmoitettiin minulle kun sitä oli taas myynnissä, Puurttinen kertoo.

Vaikka Puurttisen merkkilaukut ovat kalliita, hänelle ne ovat käyttöesineitä. Laukut on hankittu sillä silmällä, että niille tulee arjessa käyttöä, eikä niitä säilytetä vain hyllyllä pölyttymässä.

– Laukuista tulee ihana fiilis. Olen aina ollut tarkka laukuista, jo silloin kun minulla oli tavallisia Seppälän laukkuja, Puurttinen sanoo.

Puurttisen laukkuharrastus on edennyt vuosien aikana niin kuin se useimmiten etenee. Seppälästä Guessiin, Guessistä Michael Korsiin ja Marc Jacobsiin ja niistä designerlaukkuihin.

– En enää ostaisi Korsin laukkua, mutta käytän kyllä niitä, joita minulla on. Sitä paitsi minulla on myös jopa viiden euron bilelaukkuja, joita käytän myös, Puurttinen sanoo.

Louis Vuittonin laukku on monelle ensimmäinen luksuslaukku. Kuva: Mirja Hussain

Ei velaksi eikä luotolla

Puurttinen sanoo, että laukut ovat hänelle se ylimääräinen asia, johon hän haluaa käyttää rahaa, jos rahaa on.

– Vaatteisiin en käytä rahaa, en ymmärrä sadan euron t-paitaa. Jokainen käyttää rahaa johonkin. Joku polttaa askin tupakkaa päivässä ja joku laittaa 50 euroa kuukaudessa silmäripsiin. Yhtäkään laukkua en ole ostanut viimeisillä rahoillani enkä luotolla, Puurttinen sanoo.

Puurttinen on ammatiltaan lentoemäntä ja tienaa suunnilleen suomalaisen mediaanipalkan verran.

– En kehtaa ikinä kertoa kavereille paljonko laukut ovat maksaneet, enkä iloitse niistä Facebookissa. Vanhemmillekaan en viitsisi kertoa, olen ihan tavallisesta perheestä, Puurttinen sanoo.

Iloa arkeen

Vaikka Puurttisen mielestä laukkuihin käytetty raha on hyvin käytetty, kaikista kalleimmista laukuista hän ei edes haaveile.

– Ultimaattinen haave olisi varmaan Chanelin flap bag, mutta sen hinta kyllä jo kirpaisee. Chanel tekee käsittämättömiä hinnankorotuksia laukkuihinsa, hinnat nousevat monta sataa euroa kerralla, Puurttinen sanoo.

Chanelin laukkujen hinnat pyörivät neljän tuhannen euron molemmin puolin. Toisaalta Chanelit ja Hermesit säilyttävät arvonsa ja niillä voi tehdä jopa sievoista voittoa. Jos siis raaskii olla ensin käyttämättä niitä ja sitten myydä.

Anne Puurttisen kokoelma. Kuva: Mirja Hussain

Ennen kaikkea laukut tuovat kaivattua iloa tavallisen työssäkävijän arkeen. Vaikka Puurttinen saa suurta mielihyvää laukuistaan, hän ei kuvittele elävänsä mitään jet set -elämää lahtelaisessa lähiössä.

– Maailmassa on paljon turhia asioita, tavarathan voi kantaa vaikka muovikassissa. Tämä on yksi niistä jutuista, mutta tosi kiva, hän sanoo.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Voisitko maksaa merkkilaukusta tuhat euroa?
Voisitko maksaa merkkilaukusta tuhat euroa?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi