Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ihmiset ja ilmiöt

"Nykyään ajattelen, ettei keväästä tarvitse tykätä", kertoo lahtelaisnainen ahdistuksestaan – valo ei ole aina ihana, kevät voi myös väsyttää, ahdistaa tai masentaa

Lahtelainen Jasmin Kauko kertoo kärsivänsä kevätahdistuksesta. Kirkas valo sattuu silmiin ja maailma tuntuu harmaalta kuin muiden mielestä marraskuussa. Aurinkolasit auttavat hieman, mutta paras lääke on aika, sillä toukokuussa helpottaa jo paljon. Kuva: Mirja Hussain

Kun muut lähtevät liikkumaan aurinkoisille keväthangille, lahtelainen Jasmin Kauko siirtää ulkoilun kohti iltaa ja sytyttelee kynttilöitä. Kirkas kevätaurinko tuntuu inhottavalta ja kevät harmaalta ja alakuloiselta samaan tapaan kuin toisille marraskuu.

– Se alkaa, kun tulppaanit tulevat helmi-maaliskuussa kauppoihin. Toukokuussa alkaa helpottaa, kun valo ei ole enää niin kovaa, hän kertoo.

Kauko puhuu kevään ikävyydestä termillä kevätahdistus tai kevätkaamos. Kevätmasennus-sanaa hän ei omalla kohdallaan käytä, sillä se tuntuu liian vakavalta ja leimaavalta. Aurinkolasit helpottavat hieman. Lisäksi apuna toimii liikkuminen ulkona mieluummin vähän myöhemmin illalla.

– Eilen kävimme illalla luistelemassa. En siis lukkiudu kevään ajaksi vaatekomeroon tai kadota elämänhaluani.

Syksystä Kauko pitää, ja silloin hän on täynnä energiaa. Keväisin hän jättää kalenteriin enemmän tyhjää ja on armollinen itselleen: itseltään ei tarvitse vaatia suuria energiapiikkejä.

Kevät on tuntunut ikävältä aina, ja nuorena Kauko ajatteli, ettei vain pidä keväästä.

– Nykyään ajattelen, ettei keväästä tarvitse tykätä, ja sen voi sanoa ääneen. Siten saa tukea muilta. Keväthypeen ei ole pakko lähteä mukaan.

Liika valo saa kropan virkeäksi, kun pitäisi nukkua

Kevätväsymystä ja sitä vakavampaa kevätmasennusta ei ole juuri tutkittu. Kevätväsymyksen yleisyyskään ei ole tiedossa, mutta taustalla tiedetään olevan valon määrän nopea lisääntyminen.

– Usein kyse on siitä, että nukkuminen häiriintyy kevätkuukausien aikana, selittää tutkimusprofessori Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

– Vuorokauden valoista aika pitenee näihin aikoihin jopa usealla minuutilla vuorokaudessa, ja tahti kiihtyy maaliskuussa entisestään. Samalla talven pilvisyys väistyy.

Pitkät aurinkoiset päivät virkistävät. Otollinen nukahtamisaika saattaa mennä ohi ja sisäinen kello jopa estää nukahtamisen. Unikin voi jäädä katkonaiseksi ja kevyeksi.

Elimistö tottuu valoon Partosen mukaan muutamassa viikossa. Kevätväsymykseen voikin suhtautua rauhallisemmin kuin kevätmasennukseen, joka on yksi masennuksen muoto.

– Vanha havainto on, että masentuneiden masennus syvenee entisestään keväällä. Mieliala laskee hyvin alas ja mieli muuttuu hyvin synkäksi, Partonen kuvailee.

Kevätmasennuksen toistuminen vuodesta toiseen on kuitenkin Partosen mukaan harvinaista.

Vinkki

Itsehoitokeinoja

Jos kevät väsyttää, ahdistaa tai masentaa, kannattaa kokeilla näitä keinoja:

Sykettä nostava kuntoliikunta 2–3 kertaa viikossa parantaa yöunen laatua ja auttaa pitämään mielialan hyvänä. Paras aika on loppuiltapäivästä tai alkuillasta.

Vaihtoehtoisesti kannattaa liikkua kevyesti joka päivä. Se rentouttaa ja saa stressaavat asiat pois mielestä.

Voimakas keinovalo kannattaa vähentää illalla minimiin ja hankkia pimennysverhot, jos ilta-aurinko paistaa makuuhuoneeseen.

Ystävien ja tuttavien tapaaminen ja sosiaalinen elämä auttavat pitämään mielialan hyvänä.

Hoitajan tai lääkärin luona kannattaa käydä varsinkin, jos oireet jatkuvat pitkään tai muuttuvat nopeasti vaikeiksi. Silloin voidaan selvittää oireiden syy ja hoito.

Lähde: tutkimusprofessori Timo Partonen, THL
Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi
@
Ahdistaako kevät?
Ahdistaako kevät?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi