Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Arki

Lapsi haraa vastaan - näin selvität tilanteen mentalisaatiolla

Psykologi, psykoterapeutti Saara Salo antaa vinkkejä arjen riitatilanteisiin. Mentalisaatiossa korostuvat pysähtyminen ja ymmärtäminen. Lue myös kolme esimerkkiä mentalisaation käytöstä perhe-elämässä, parisuhteessa ja työelämässä.

Tahtoikäisen kanssa pääsee pattitilanteesta paremmin ohi, kun alkaa kysellä, mikä kiukuttaa ja suhtautuu ymmärtäväisesti. Kuva: Mikko Pitkänen

Lapsi on lähdössä syntymäpäiville mutta ei haluakaan laittaa vaatteita päälle. Juhlat alkavat, kello käy, auto hurisee tyhjäkäynnillä, eikä mitään tapahdu. Tyhmät vaatteet, tyhmä äiti, tyhmät juhlat.

Pitäisi jo mennä. No, myöhässä ollaan jo. Muut lapset osallistuvat jo ongintaan, meillä huudetaan eteisessä.

Tahallaanko se tämän tekee?

Mentalisaatio apukeinoksi kodin pattitilanteisiin

Tämä kuvitteellinen tilanne voisi olla monen lapsiperheen elämästä. Solmutilanteisiin on kuitenkin apukeinoja. Fammi Oy:llä työskentelevä psykologi ja psykoterapeutti Saara Salo suosittelee lääkkeeksi mentalisaatiota.

Mentalisaatiossa korostuvat nopeiden tulkintojen sijaan pysähtyminen ja toisen ymmärtäminen.

- Mentalisaatiokyky on meillä kaikilla hauras: arjen stressi romahduttaa kyvyn pysähtyä, pohtia ja ymmärtää toista. Silloin kun kotona tulee toistuvasti riitoja samasta asiasta, tietoisen mentalisaatiokyvyn aktivointi voisi olla paikallaan. Ihmiset osaavat sen, kun vain muistavat, Salo sanoo.

Tee ehdotuksia, mistä kiikastaa

Hyvän vanhemman mentalisaatioon kuuluu, että vanhempi toimii lapsen kokemusten jäsentäjänä ja tekee sen myönteisellä, uteliaalla tavalla. Lapselta voi kysellä, mikä harmittaa, ja hänelle voi tehdä ehdotuksia. Pieni lapsi ei osaa kuvailla tuntojaan itse, nelivuotiaasta alkaen paremmin.

- Yleensä lapsi pystyy tarttumaan johonkin ehdotukseen. Oikeassa ei tarvitse olla, vaan riittää, että yrittää pohtia toisen hajanaista tunnetilaa.

Keskustelemalla voi selvitä, että lasta jännittää, ja hän haraa siksi vastaan juhliin lähtiessään.

Lue myös: 5 vinkkiä parempaan oloon ja itsestään välittämiseen
 

Ei vain toisen mielen pohtimista, vaan myös oman

Vanha muistisääntö kymmeneen laskemisesta on edelleen pätevä, kun tilanne vaikkapa eteisessä käy kuumana. Mutta mentalisaatiossa mennään pidemmälle kuin pelkkään tunteiden jäähdyttelyyn.

- Siinä palataan rauhoittumisen jälkeen takaisin. Mieti, mistä on kysymys. Mikä ajatus lapsella oli takana? Ei anneta tilanteiden painua jonnekin, mistä ne taas myöhemmin nousevat uudestaan esiin.

Pohdi myös, miksi suutuit itse tilanteessa. Joskus tilanteisiin liittyy Salon mukaan häpeää. Vanhempi häpeää, jos lapsi kiukkuaa kaupassa tai myöhästyy juhlista.

- Mentalisaatiokyky on siis mitä suuremmissa määrin myös itseymmärrystä, puhetta itselle - ei vain kurkistusta toisen mieleen.

Muista, että harvoin kukaan kiukuttelee tahallaan

Usein tilanteisiin liittyy myös vihamielisiä olettamuksia toisen aikomuksista: minua kiusaten tekee noin!

- Se on inhimillistä mutta kertoo mentalisaatiokyvyn romahtamisesta, sillä harvoin toisella on lähtökohtaisesti pahantahtoiset ajatukset mielessä. Lapsi voi olla itse ihan yhtä väsynyt tai tulossa kipeäksi.

Kun mentalisaatiokyvyn saa käyttöön, se avaa tilanteen. Eihän se lapsi tahallaan sitä tehnyt, vanhempi ajatteleekin nyt ja pyytää käytöstään anteeksi.

Jos mentalisaatiokykyä ei käytä, paha olo vain kasautuu kuormaksi.

- Se jää päälle aamulla, ja illalla riita on kotona taas valmis.

Rauhoitu, palaa takaisin, pohdi ja kysele

Jos ei heti, niin riidanaiheet voi ottaa puheeksi rauhallisella hetkellä, kun on aikaa puhua. Siinä voi kysellä, miten lähdöt saataisiin sujumaan fiksummin, ettei kaikille tule kiukku ja paha mieli, ja miten voi itse olla toiselle avuksi.

- Kun mentalisaatio pääsee esille, arjen toiminnalliset ratkaisut löytyvät itsestään. Arkisia kikkoja on hankala toteuttaa, jos taustalla on tunne, että minua ei ole kuultu. Ensin on hyvä jakaa, mikä tuntui pahalta.

Myrskyjä mentalisaatio ei kokonaan poista. Kotona riidellään jatkossakin, mutta tilanteista päästään nopeammin yli.

- Ne eivät jää kaihertamaan mieleen, eikä niistä kasva automatisoituneita malleja, että kukaan ei ymmärrä minua tässä perheessä.

Ei oikotietä onneen tässäkään tapauksessa

Toisen ihmisen sisäisten kokemusten tajuaminen vaatii paljon ponnisteluja. Oikotietä ammattilainen ei lupaa.

Perhetyötä tehdessään psykologi usein näkee, että ongelmia hahmotetaan helposti luonteenpiirteiden tai diagnoosien kautta. Lapsi on ”levoton” tai tällä on ”vaikea temperamentti”.

- Se voi olla tottakin, mutta ihan sama mikä vilkkaus lapsella on, niin arjen vanhemmuutta on kuitenkin kyky pohtia, mitä lapsi mahtaa kokea.

Ilman tätä ihmissuhde jää Salon mukaan auttamattoman vajaaksi.

Vinkit

Kolme esimerkkiä mentalisaation käytöstä

1. Perhe-elämä

Lapsi äidille: - En pue! Minä en halua lähteä päiväkotiin!

Äiti lapselle: - Me myöhästymme taas! Miksi sinun pitää aina olla niin hankala!

Mentalisoiva asenne: - No höh, onkohan sinulla harmi päällä? Kuule, äiti ymmärtää, ettei aina huvita lähteä. (Ottaa ehkä syliin.) Tules, minä autan. Äidin pitää mennä töihin - ihan niin kuin sinun hommiin kuuluu päiväkoti. Mutta minä autan. Menisikö ensin tämä käsi...

2. Parisuhde

Nainen miehelle: - Minua väsyttää. En jaksa nyt ajatella seksiä.

Mies naiselle: - Ei aina voi väsyttää. Sinä teet tuon ihan tahallasi!

Mentalisoiva asenne: - Väsyttääkö? Jaksatko kertoa siitä? Minulle tulee olo, että olet tosi usein sanonut viime aikoina, että väsyttää. Pitääkö olla huolissaan? Voi hitsi, saat tietenkin olla väsynyt, mutta on ehkä hyvä sanoa, että minulle tulee ihan sellainen olo, ettet välitä seksistä kanssani. Kerrothan, jos sinulla on jotain sellaista mielessäsi, muuten se alkaa huolettaa ja harmittaa minua.

3. Työelämä

Työntekijä 1: - En osaa käyttää uutta ohjelmaa, ja tästä ei tule mitään.

Työntekijä 2: - Lienee parempi, että minä teen sen homman. Mitenköhän minä senkin vielä ehdin.

Mentalisoiva asenne: - Voinko olla avuksi? Kerrotko miten ja missä se ongelma näkyy?

Soili Porokka

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko Plus nyt 3 kk vain 9,90 € / kk!

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X