Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Matkailu

Kiinalaiset suurin ryhmä Lahden alueen koulutusmatkailussa – lapsiryhmiä vierailee Lahdessa tälläkin viikolla, ja lisää on tulossa

Lahti Regionin mukaan ulkomaisia matkailijoita on aina kiinnostanut Suomen luonto, eikä se ole muuttunut vuosien saatossa miksikään. Suomalaiskouluissa kiinalaisia kiinnostaa välitön ja rento tunnelma.

Kiinalaiset koululaiset tutustumassa Lahteen ystävyyskoulutoiminnan kautta syksyllä 2019. Kuva: Sami Lettojärvi

Kiinalaisia lapsia vierailee tällä viikolla Lahdessa Jalkarannan ja Tiirismaan kouluissa. Toinen ryhmä majoittuu Pajulahdessa ja toinen Vierumäellä. Heidän visiittiään voi nimittää myös koulutusmatkailuksi, jota Visit Lahti haluaa brändätä osana matkailumarkkinointiaan. Koulutusmatkailua nostetaan esille tulevana viikonloppuna Matka2020-messuilla Helsingissä, jossa Päijät-Häme esittäytyy Lakeland-osastolla. Samalla osastolla ovat mukana myös Kouvola ja Jyväskylä.

Lahti Regionin myyntipäällikkö Tiina Kallio kertoo, että lähiviikkojen aikana Lahden alueelle on tulossa lisää kiinalaisryhmiä. Kallio vastaa Lahti Regionilla urheilu- ja koulutusmatkailun kehittämisestä ja myynnistä.

– Kiinalaisten osuus paikallisen koulutusmatkailun kohderyhmästä oli viime vuonna 90 prosenttia. Lisäksi täällä on käynyt opettajia ja virkamiehiä esimerkiksi Islannista, Venäjältä ja Saksasta. Tällaisia toteutuneita vierailuja on ollut kymmeniä, Kallio sanoo.

Hänen mukaansa kaikki signaalit viittaavat siihen, että kysyntä jatkaa kasvuaan. Kallion mielestä Lahden seudulla on selkeästi kilpailuetua tässä asiakasryhmässä; yhteistyö koulujen kanssa, laadukkaat ja luonnon keskellä olevat resortit ja saavutettavuus lentokentältä.

Viime vuonna kiinalaisilla oli Lahden seudulla yli 5 000 majoitusvuorokautta. Pelkästään Pajulahdessa oli 21 leirikouluryhmää.

Asikkalan Pulkkilanharjua ilmasta katsottuna. Kuva: Juha Peurala

Visit Finlandin Mitä on koulutusmatkailu -oppaassa Opetushallituksen ohjelmajohtaja Lauri Tuomi tuo esille, että koulutusvienti on maailmalla miljardiliiketoimintaa, ja monella muulla maalla on Suomeen nähden usean vuosikymmenen etumatka.

Mutta on meillä Tiina Kallion mielestä Päijät-Hämeessäkin paljon sellaista, millä voi kehaista.

– Tulijoita kiinnostaa etenkin suomalainen koulutustaso ja rento ja välitön fiilis koulussa, lyhyet koulupäivät, opettajan itsenäisyys, luovat oppiaineet koulussa sekä tekemällä oppiminen.

Vastaavasti suomalaiset oppivat Kallion mukaan vierailtaan kurinalaisuutta, hyviä käytöstapoja ja sujuvia esiintymistaitoja.

Lahti Regionin projektijohtaja Arto Asikainen on myös mukana matkamessuilla. Hän vastaa itse pääasiassa Kiinan markkinoista ja kertoo, että koulutusmatkailun kasvava suosio vaikuttaa kyseisillä markkinoilla ehdottomasti. Asikaisen mukaan Suomen myyntivalttina on ollut ammoisista ajoista alkaen luonto, eikä tämä perusasia ole muuttunut mihinkään.

– Matkanjärjestäjät etsivät helposti toteutettavia ja ostettavia luontomatkailuelämyksiä niin talvella kuin yhä enenevässä määrin myös kesällä – patikkaretket, koiravaljakkoajelut, helppo hiihtokokeilu ja melonta ovat esimerkkejä tällaisista tuotteista, Asikainen listaa.

ESS kävi tutustumassa Lahden alueen saunoihin 2017. Kuva: Sami Kuusivirta

Hänen mukaansa myös suomalainen kulttuuri ja elämäntapa kiinnostavat ulkomaisia matkailijoita. Suomessa halutaan kokea aito suomalainen sauna mahdollisesti saunahoitojen kera, syödä perinteisiä suomalaisia ruokia, nähdä ja kokea suomalainen elämäntapa esimerkiksi mökkiloman puitteissa tai kotivierailuilla, ja tavata paikallisia.

– Vaikeinta on myydä hyvääkin kohdetta, mikäli sinne on vaikea päästä muuten kuin omalla autolla. FIT-matkailu (free independent traveler) kasvaa koko ajan. Myös kohteet, jotka ovat jääneet ajastaan jälkeen ovat vaikeita myydä. Keskitasonkin budjetilla kulkevat kansainväliset matkailijat haluavat yhä enemmän laatua. He eivät tyydy majoitukseen, josta näkee, että remontin tarve on ilmeinen, Asikainen sanoo.

Asikainen on matkamessuilla mukana Meet Finland -tapahtumassa, jossa myyntiedustajat kohtaavat kansainvälisiä matkanjärjestäjiä. Meet Finland on yksi Suomen suurimmista kansainvälisen matkailualan ammattilaisille suunnatuista myyntitapahtumista.

– Ennakkoon sovitut tapaamiset mahdollistavat tehokkaat neuvottelut juuri niiden ostajien kanssa, jotka ovat kaikkein potentiaalisimpia asiakkaitamme. Olen tässä tapahtumassa yhdessä kollegani Anu Huuskon kanssa, ja neuvottelemme lähes 50 eri matkanjärjestäjän kanssa yhteistyöstä.

Päijät-Häme esittäytyy Lakeland – Visit Lahti -osastolla Matka2020-messuilla Helsingissä 16. -19. tammikuuta. Kuva: Lahti Region

Matka2020-messut järjestetään 16.–19. tammikuuta Helsingin Messukeskuksessa. Pohjois-Euroopan suurimmassa matkailualan tapahtumassa on mukana lähes 1 000 matkanjärjestäjää, matkakohdetta ja matkailualan yritystä 90 maasta. Messujen teema tänä vuonna on kestävä kehitys. Arto Asikainen sanoo, että ekologisuus on yhä tärkeämpi elementti myös matkanjärjestäjille. Heitä kiinnostaa, miten matkailutuotteessa ja -kohteessa on huomioitu ympäristö ja mitä tehdään hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Lahden Green Capital -vuosi on luonnollisesti tärkeä valttikortti. Sitä pitää Asikaisen mukaan rummuttaa yhä enemmän ja työstää eteenpäin myös matkailuyritysten toimesta, jotta siitä saadaan kaikki hyöty irti.

Lue myös: Latua! – Lahtelaiset vievät talviurheilua Kiinaan ja toivovat tienaavansa sillä miljoonia
 

– Uskoisin, että tulevana viikonloppuna myös tämänvuotinen ”talvi” etelässä puhuttaa matkanjärjestäjiä. Miten hyvin voimme myydä itseämme ympärivuotisena kohteena, jossa voi saada lumikokemuksen myös talvella, jos tämänkaltaiset talvet yleistyvät?

Asikainen sanoo, että varsinkin venäläisille matkanjärjestäjille kysymys on hyvin oleellinen, sillä heidän talven pääsesonkinsa on uuden vuoden aika.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi