Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Matkailu

Interreilaus innostaa yhä enemmän varttuneempaa väkeä - ilmastollakin on osuutensa

Valmiina reissuun! Junamatkustus on tullut Risto Vormalalle tutuksi viime vuosina. Hän on käynyt kolme interrail-reissua. Kuva: Johanna Erjonsalo

Reilaaminen kiinnostaa nyt selkeästi aiempaa enemmän aikuisia ja senioreita.

– Eurail Groupin (eurooppalaisten junayhtiöiden yhteenliittymä) mukaan aikuisten ja senioreiden matkustus on lähtenyt kasvuun jo vuonna 2017 ja kasvoi edelleen 2018, kertoo VR:n hinnoittelusta ja jakelusta vastaava päällikkö Satu Oker-Blom.

Interreilauksesta on puhuttu perinteisesti nuorten harrastuksena. Alle 27-vuotiaiden osuus reilaajista onkin yhä enemmistö, viime vuonna 63 prosenttia.

Vuonna 2018 aikuisten eli 28–59-vuotiaiden osuus nousi kuitenkin kolme prosenttiyksikköä edellisvuodesta 24 prosenttiin. Kun mukaan lasketaan aikuisten seurassa matkustavat lapset, prosenttiluku oli 26.

Suosiota siivittää todennäköisesti matkustajien kasvava huoli ilmastonmuutoksesta. Satu Oker-Blom

Senioreiden eli yli 60-vuotiaiden osuus matkustajista taas kasvoi kaksi prosenttiyksikköä vuoteen 2017 nähden, yhdeksästä yhteentoista prosenttiin.

– Suosion kasvun myötä VR on lisännyt valikoimaansa senioreille suunnatun One Country -kortin ja laskenut aikuisten korttien hintatasoa, Oker-Blom kertoo.

Reilauksen suosio kasvaa muuallakin Euroopassa

Oker-Blom arvioi, että Euroopan komission junamatkustukseen kannustava aloite #Discover EU kasvatti kiinnostusta interreilausta kohtaan viime vuonna.

– Suosiota siivittää todennäköisesti myös matkustajien kasvava huoli ilmastonmuutoksesta. Tämä näkyi myös Suomessa suurena kiinnostuksena interreilausta kohtaan alkuvuonna järjestetyillä vaihtoehtoisilla Maata pitkin -matkamessuilla.

Viime vuonna suomalaiset ostivat noin 4 700 interrail-korttia, mikä on reilut 700 enemmän kuin edellisvuonna. Kasvua kertyi 15 prosenttia vuoteen 2017 nähden.

Alkuvuodesta reilauksen suosion kasvu on jatkunut Suomessa ja muualla. Eurail Groupin raportin mukaan interrail-kortteja myytiin tammikuussa 2019 Euroopassa noin 10 000, mikä on lähes kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Oker-Blom ennakoi, että reilaaminen yleistyy edelleen lähivuosina.

– Tämä johtuu siitä, että ihmiset haluavat matkustaa ekologisesti kestävällä tavalla sekä kokea uusia kohteita ja elämyksiä jo junamatkan aikana.

Interrail-kortti

Huippuluvuista ollaan vielä kaukana

Vielä ollaan kaukana reilauksen 1970–80-lukujen kulta-ajasta.

Tuolloin suomalaiset pystyivät käyttämään interrail-korttiaan myös Ruotsin-laivamatkaan, toisin kuin nykyään.

Vuosina 1985 ja 1986 Suomessa myytiin lähes 20 000 interrail-korttia vuositasolla.

2010-luvulla taasen suomalaiset ovat ostaneet 4 000–8 000 interrail-korttia vuosittain.

Interrail-kortti on toistaiseksi fyysinen ja henkilökohtainen lippu, jonka asiakas saa VR:n palveluasemilta heti mukaan interrail-oppaan ja -kartan lisäksi. Interrail-kortin voi hankkia myös interrail.eu-verkkosivustolta, mutta tuolloin on varauduttava 8–10 päivän toimitusaikaan.

Eurail Groupin tavoitteena on digitalisoida interrail-kortti. Samalla kortin hintataso pyritään pitämään kilpailukykyisenä.

Tätä nykyä yksi suosituimmista lipuista on kuukauden voimassa oleva Global Pass -kortti, jota voi käyttää seitsemänä vapaavalintaisena matkapäivänä. Yhden matkapäivän hinnaksi muodostuu aikuiselle tavallisesti 48 euroa.

Tuomas Massinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi