Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Matkailu

Pelottaako nousta kyytiin ulkomailla? Madventures-kaksikkoakin on joskus hirvittänyt

Liikenne voi joskus olla maailmalla hurjaa. Ruuhka voi olla pelastus, muistuttaa aktiivimatkailija.

Thaimaalainen tuk-tuk on monelle turistille paikallinen elämys, mutta Thaimaassa saa varautua myös riskeihin. Kuva: Emretopdemir/ iStock

Ulkoministeriön konsuliavustustapausten mukaan onnettomuuksia tapahtuu turisteille eniten maissa, joissa matkailijoita liikkuu paljon ja liikennekulttuuri eroaa totutusta. Esimerkiksi Thaimaa on maa, jossa nämä tekijät yhdistyvät.

– Myös Venäjä näkyy tässä arvioinnissa, suurelta osin vilkkaan rajan ylittävän liikenteen johdosta, ulkoministeriön kriisi- ja avustustiimin vetäjä Antti Putkonen sanoo.

Ulkomailla voi silti pärjätä ihan mukavastikin. Suosittu matkabloggaaja Veera Bianca on reissuillaan nähnyt tilanteen jos toisenkin. Silti hän ei pelkää.

– Jossain määrin koen Thaimaan liikenteen joskus jopa Suomen liikennettä turvallisemmaksi, koska ajonopeudet ovat ruuhkissa matalammat, hän sanoo.

Kyytiä etsiessäni en koskaan mene autoon, jossa kuljettajan vieressä on toinen ihminen. Kerran Kiinassa kanssamme matkusti mies, jonka haaravälissä oli käsiase. Veera Bianca

Bloggaaja muistaa ensimmäisen matkansa Vietnamin suurimpaan kaupunkiin Ho Chi Minh Cityyn. Kävelymatka hotellia vastapäätä olevaan kahvilaan tuntui itsemurhalta. Thaimaassa vietetyn talven jälkeen Vietnamin liikenne ei tuntunutkaan enää niin pahalta.

– Opin kulkemaan autojen välissä ja luotin siihen, ettei kukaan aja päälleni.

Ota mallia paikallisista

Kaukomaille suuntaavia Veera Bianca neuvoo tarkkailemaan paikallisten käyttäytymistä.

– Katu kannattaa ylittää paikallisten mukana, ja taksi ottaa sieltä, mistä paikallinenkin sen ottaa. Lisäksi Thaimaassa käytän Grab-taksisovellusta, ja myös Uber-palvelut toimivat monissa kohteissa hyvin.

Taksin löydyttyä Veera Bianca suosittelee sopimaan matkan hinnan etukäteen, jottei yllätyksiä pääse syntymään. Taksamittarin toiminta kannattaa tarkistaa pari kertaa matkan aikana. Lisäksi muihin matkustajiin on hyvä suhtautua varauksella.

– Kyytiä etsiessäni en koskaan mene autoon, jossa kuljettajan vieressä on toinen ihminen. Kerran Kiinassa kanssamme matkusti mies, jonka haaravälissä oli käsiase.

Poliisin asuunkaan ei voi aina luottaa maailmalla. Thaimaan Suomalainen -nettilehti kertoo liikennepoliiseista, jotka antavat sakkoja ilman selvää syytä. Nämä valepoliisit saattavat myös sujauttaa avonaisesta ikkunasta auton sisään huumeita ja syyttää kuljettajaa tämän jälkeen huumausainerikoksesta.

Mitä vakuutus korvaa?

Veera Biancalla on ollut onnea, sillä hän ei ole milloinkaan joutunut liikenneonnettomuuteen. Mutta jos sellainen omalle kohdalle sattuu kenelle tahansa, korvataan esimerkiksi riksan tai taksin kyydissä olleelle turistille koituneet henkilövahingot yleensä matkustajavakuutuksesta.

Ajoneuvon mahdollinen kasko korvaa puolestaan muun muassa onnettomuuteen joutuneen ajoneuvon korjauksen ja hinauksen lähimmälle korjaamolle sekä mahdolliset matkanjatkokulut takaisin Suomeen. Kolaritilanteessa korjauksesta maksetaan kaksinkertainen omavastuu, mikäli vahinko sattuu Pohjoismaiden ulkopuolella.

– Matkanjatkokuluja maksamme maksimissaan 300 euroa per henkilö. Jos liikenneonnettomuus on omaa syytä, voi kulut joutua maksamaan itse, kertoo korvausratkaisija Niko Heinvuo Fenniasta.

Fennia korvaa eniten Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Saksassa sattuneita liikennevahinkoja.

– Turistien liikennevahingot ovat tyypillisesti kaistanvaihtoja, peräänajoja ja parkkipaikkavahinkoja. Itä-Euroopassa on jonkin verran enemmän automurtoja ja varkauksia.

Valitse kyytipelisi tarkoin

1 Egypti: Uskaltaudutko paikallisen tuk-tukin kyytiin? Liikenne on kaoottista ja nopeudet hurjia. Kaupunkien välisillä maanteillä ei ole lainkaan nopeusrajoituksia, ja ajoneuvot ovat usein huonokuntoisia.

2 Meksiko: Jalankulkijaa ei huomioida, eikä jalkakäytävillä kannata lainkaan liikkua lastenvaunujen tai pyörätuolien kanssa.

Taksien joukossa on paljon laittomia takseja, joten kannattaa suosia esimerkiksi Uber-takseja. Kannattaa välttää peseroja eli minibusseja ja suosia maltillisempaa kyytiä tarjoavia isoja busseja.

3 Intia: Liikennesääntöjä ei noudateta – etuajo-oikeus määritellään ajoneuvon koon mukaan. Liikenne voi vaikuttaa kaoottiselta, sillä teillä kulkee sekaisin ajoneuvoja, ihmisiä ja eläimiä.

Junalla matkustaminen on turvallisempaa kuin autolla matkustaminen, mutta junia ryöstetään toisinaan, ja junaonnettomuuksiakin sattuu.

4 Thaimaa: Turisteja kuolee muun muassa moottoripyöräonnettomuuksissa.

Tiet saattavat olla pieniä ja huonokuntoisia, ja kuntoa voi olla vaikea arvioida sateessa tai pimeässä.

Turistin on syytä tietää, että vuokra-ajoneuvoissa on harvoin vakuutusta – ja vahinkojen korvaaminen jää siis vuokraajan kontolle. Vaatimukset ovat tyypillisesti suuria. Älä jätä vuokraamoon passiasi vaan pelkkä kopio.

5 Vietnam: Liikenneonnettomuudet ovat merkittävä kuolinsyy Vietnamissa. Ajaminen yöaikaan on erityisen vaarallista.

Jos vuokraat auton, onnettomuustilanteen selvittäminen voi olla kaoottista. Syyllisyyden ratkaisee yleensä se, kuka oli edellä, koska edellä ajavalla on merkittävä etuajo-oikeus.

Vietnamissa turistia saattaa houkuttaa vesillä liikkuminen, mutta kannattaa olla tarkkana, millaiseen alukseen nousee. Esimerkiksi turistien suosimalla Ha Long Baylla on sattunut vakavia laivaonnettomuuksia.

Tv-seikkailija jännitti, putoaako auto rotkoon

Tuomas Milonoff (vas.) ja Riku Rantala ovat selvinneet monesta liemestä - myös liikenteessä. Kuva: Marko Happo

Eri maailmankolkissa kiertäneen Madventures-tv-tuotannon tekijät Riku Rantala ja Tuomas Milonoff joutuivat kuvausreissuillaan useinkin tilanteisiin, jolloin heillä kävi mielessä, onko tämä nyt se viimeinen matka.

Rantala muistelee erityisesti kahta reissua.

– Kuvasimme Tiibetissä ja matkasimme nelivetoautolla Himalajan yli. Auto oli heikossa kunnossa, ja renkaita puhkesi matkan varrella. Teillä ei ole lainkaan kaiteita, ja siellä voikin nähdä henkilöauton tai bussin pudonneen rotkoon.

– Aina kun pysähdyimme uuteen paikkaan, kuskilla oli tapana istua iltaa muiden kuskien kanssa, ja heillä oli tapana kumota siinä samalla mukia. Siinä tuli monta kertaa mietittyä, kuinkahan monta viinamukillista kuski on juonut ja pitäisiköhän itse hypätä rattiin.

Toinen kokemus hyvin poikkeuksellisesta liikennekulttuurista sijoittuu Burmaan. Madventures-ryhmää kuljettanut bussi oli kääntymässä, kun takaa tuleva moottoripyöräilijä lähti ohittamaan ja paiskautui bussin kylkeen.

Ryhmä lähti  viemään pahoin loukkaantunutta uhria sairaalaan, missä syntyi kalabaliikki liian suurista kuluista.

– Niinpä uhri vietiin seuraavaan, halvempaan sairaalaan. Sinne tuli myös joukko uhrin sukulaisia, ja asian käsittelyssä syntyi miltei käsirysy.

Tilanne eteni siihen, että Rantala lainasi bussikuskille 500 dollaria, ja tämä hoiti tapahtuneesta aiheutuneet kulut.

– Ihmettelin, miksi bussinkuljettaja joutuu maksamaan,   vaikka motoristi ajoi päin. Kuljettaja vastasi tähän, että jos kutsutaan poliisi, niin sitten tämä vasta maksaakin paljon, ja kaikki joutuvat maksamaan.

Onnettomuuksien uhrit

WHO: Köyhyys, ikä ja sukupuoli ennustavat

3 400 ihmistä saa päivittäin surmansa tieliikenneonnettomuuksissa eri puolilla maailmaa. Vuosittainen kuolonuhrien määrä nousee yli 1,2 miljoonaan.

Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan 90 prosenttia tieliikennekuolemista tapahtuu köyhissä ja keskitulotason maissa. Näihin maihin on rekisteröity yhteensä vain 54 prosenttia maailman kaikista ajoneuvoista.

Afrikan maat ovat liikennekuolemien kärkipäässä.

Vaikka onnettomuus tapahtuisi korkean tuloluokan maassa, uhreilla on taipumus olla alemmasta sosioekonomisesta luokasta.

48 prosenttia kuolemaan johtavista onnettomuuksista tapahtuu 15–44-vuotiaille.

Miehet joutuvat onnettomuuksiin useammin kuin naiset.

73 prosenttia liikenneturmien kuolonuhreista on alle 25-vuotiaita miehiä.

Matkapuhelimen käyttö nelinkertaistaa riskin joutua onnettomuuteen.

Muun muassa moottoripyöräkypärän, turvavöiden sekä lasten turvaistuimien käyttö vähentäisivät uhrien määrää.

Maiju Korhonen
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X