Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Matkailu

Matkailuyrityksille halutaan kansallinen ympäristömerkki

Kestävän matkailun suosio kasvaa ja matkailijat etsivät kestäviin periaatteisiin sitoutuneita matkailuyrityksiä.

Nurmeksessa toimiva Minna Murtosen johtama Äksyt Ämmät -yritys tarjoaa matkailijoille ympäristöystävällistä majoitusta ja retkiä Pihlajapuun majatalossa. Valtaosa matkailijoista tulee Keski-Euroopasta täysihoitoon. Kuva: Riikka Hurri

Suomesta puuttuu kansallinen mutta kansainväliset kriteerit täyttävä matkailun ympäristömerkki ja markkinoinnissa käytettävä tunnus.

– Kun matkailijat etsivät suomalaisia kohteita, ekotrendit eivät nouse riittävän hyvin ja helposti esille. Konkretia puuttuu, lataa matkailualan konsultti Hannu Komu Onvisionista.

Puute käy ilmi tuoreesta maa- ja metsätalousministeriön saaristo- ja vesistömatkailuraportista, jonka mukaan varsinkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsisivat ympäristösertifikaatin, jotta ympäristötietoiset matkailijat löytäisivät kohteet. Komun mukaan Suomessa olisi jopa satoja kestävän matkailun kriteerit pääosin täyttäviä pieniä ja keskisuuria matkailualan yrityksiä.

Muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa kestävään matkailuun sertifioidut yritykset käyttävät markkinoinnissaan kansallisia ympäristömerkkejä. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut jo vuodesta 2002 lähtien käytössä Nature’s Best Sweden -ympäristömerkki. Tunnuksella on keskeinen rooli merkin saaneiden yritysten markkinoinnissa, ja tunnuksen avulla ympäristötietoiset matkailijat löytävät kohteet.

– Matkailussa kestävä kehitys on nouseva trendi. Matkailijat kiinnittävät huomiota kohteen ympäristöystävällisyyteen ja esimerkiksi energia- vesi- ja jäteratkaisuihin. Paikallisten palveluiden käyttö ja luomu- ja lähiruoka ovat tärkeässä roolissa, Komu kertoo. Hän on toinen Saaristo- ja vesistömatkailun hyvät tuotteet -raportin tekijöistä.

Myös maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) asettui toukokuussa tukemaan uuden ympäristölaatumerkin suunnittelua.

Sertifikaatteja kyllä löytyy

Matkailualan ympäristömerkeistä ei Suomessa kuitenkaan ole pulaa. Suomen-matkailua markkinoivan Visit Finlandin sivulla on esitelty kymmenkunta sertifikaattia. Kehityspäällikkö Terhi Hookin mukaan olemassa olevien sertifikaattien joukossa on pienille ja keskisuurille matkailuyrityksille sopivia, mutta ohjelmapalveluyrityksille soveltuva sertifiointi puuttuu.

– Meillä on Suomessa paljon ohjelmapalveluyrityksiä, joten se on todellakin puute. Nykyiset merkit ovat lähes poikkeuksetta majoitusyrityksille, kokouskohteille, leirintäalueille tai tapahtumille.

Pohjoismainen Joutsenmerkki on Suomen tunnetuin ympäristömerkki, jonka tavaroiden lisäksi saa myös palveluille. Suomessa Joutsenmerkki on myönnetty yhteensä noin sadalle hotellille, kongressikeskukselle ja ravintolalle.

Maailmanlaajuisessa majoitusalan Green key -ympäristöohjelmassa on Suomesta lähes 80 hotellia. Ohjelmassa eri majoitusmuodoille on omat kriteerinsä.

Komun mukaan olemassa olevissa sertifikaateissa ongelmana on sekavuus ja heikon tunnettavuuden takia huono käytettävyys markkinoinnissa.

– Lisäksi sertifiointijärjestelmän pitäisi olla yrityksille edullinen, jotta hinta ei muodostu esteeksi.

Myös Hookin mukaan jotkut sertifiointijärjestelmät ovat etenkin pienille yrityksille liian raskaita ja kalliita. Niissä vaaditaan säännöllisiä auditointeja ja jatkuvaa työtä kestävän matkailun kehittämiseksi.

Matkanjärjestävät vaativat ympäristösertifiointeja

Sertifiointien merkitys kuitenkin kasvaa.

– Nyt isotkin matkanjärjestäjät, esimerkiksi Thomas Cook, ovat alkaneen vaatia kohteilta ympäristösertifiointeja, Hook sanoo.

Tällä hetkellä Visit Finland kartoittaa kestävään kehitykseen sitoutuneita matkailuyrityksiä ja kehittää työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamassa Arktinen kestävä matkailudestinaatio -projektissa Sustainable Finland -viestintämerkkiä. Kysymys ei kuitenkaan ole sertifikaatista.

– Se olisi markkinointiin tarkoitettu viestinnällinen merkki, jonka voi saada, jos on jokin kestävän kehityksen sertifiointi suoritettuna. Visit Finlandin ei julkisena toimijana kannata lähteä tekemään erikseen ohjelmaa, jossa varsinaisesti sertifioitaisiin yrityksiä, eikä meillä ole siihen edes resursseja, huomauttaa Hook.

Äksyt Ämmät hankki saksalaisen ympäristösertifikaatin

Nurmeksessa toimiva Äksyt Ämmät tunnetaan erityisesti Keski-Euroopassa kestävän matkailun yrityksenä. Yrityksellä on ainoana suomalaisena saksalaisen ympäristömatkailujärjestön Tour Cert -sertifikaatti.

– Se on tunnettu merkki Keski-Euroopassa ja välttämätön, jos asiakaskunta tulee sieltä, kertoo yrittäjä Minna Murtonen.

Murtosen mukaan myös kotimainen kestävän matkailun sertifikaatti on hyvä olla, joskaan ulkomailla niitä ei tunneta.

– Se kuitenkin kertoo niille harvoille kotimaisille asiakkaille, että kestävään matkailuun liittyvät asiat ovat kunnossa.

Murtonen ei kuitenkaan kaipaa uutta, etenkään raskasta prosessia vaativaa ympäristösertifikaattia, vaikka markkinoinnissa sertifikaateista on apua.

– Paljon on kuitenkin ollut puhetta siitä, että pohjoiskarjalaisilla kestävään matkailuun sitoutuneilla yrityksillä voisi olla oma verkosto samaan tapaan kuin pohjoiskarjalaisella ruualla on Karelia à la carte - ruokamatkailuverkosto.

Äksyt Ämmät valittiin vuoden kestävän matkailun yritykseksi

Visit Finland valitsi Äksyt Ämmät tammikuussa matkamessuilla vuoden kestävän matkailun yritykseksi.

Äksyissä Ämmissä tärkeää ei ole vain sertifikaattien kriteerien täyttäminen vaan se, että kestävään matkailuun sitoutuminen näkyy asiakkaille.

– Se tulee esille hyvin pienissäkin asioissa, kuten vaikkapa ympäristöystävällisten shampoiden ja saippuoiden käytössä, Murtonen kertoo.

Yritys myös kompensoi matkustajien lentomatkojen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ja toivoo löytävänsä paikallisen ympäristönsuojeluprojektin, jonne hyvityksiä voisi myös maksaa. Yritys suosii julkista liikennettä, ja matkailijat saattavat saapua Helsingistä junalla Nurmekseen.

Lähiruoka on yrityksessä aivan keskeisessä roolissa.

– Järjestämme ruokamatkoja, joilla leivotaan karjalanpiirakoita ja pullaa tai tehdään hilloja ja mehua paikallisista raaka-aineista.

Myös ohjelmat on rakennettu ekologisesti; matkailijat nauttivat hiljaisuudesta ja retkeilevät meloen, polkupyöräillen ja talvisin hiihtäen.

Myös matkailijoita on kouluttava

Kestävään matkailuun kuuluvat ympäristön ja luonnon, paikallisen kulttuurin ja paikallistalouden huomioiminen. Kestävä matkailu ei koske pelkästään matkailuyrityksiä vaan myös matkailijoita. Vaikka kestävä matkailu on nouseva trendi, matkailijoilla on paljon parantamisen varaa.

Ylikuormittuneissa turistikohteissa, kuten esimerkiksi Venetsiassa ja Barcelonassa, paikalliset asukkaat ovat ryhtyneet vastustamaan turismin aiheuttamia haittoja.

– Tällaisissa kohteissa kestävään matkailuun ei ole kiinnitetty huomiota, ja se näkyy nyt ongelmina, sanoo Hook.

Suomessakin kasvava matkailu aiheuttaa ajoittain ongelmia Lapissa muun muassa saamelaisalueilla. Hookin mukaan ristiriitoja on aiheutunut esimerkiksi kiinalaismatkailijoiden kanssa.

– He saattavat valokuvata yksityisiä henkilöitä ilman lupaa tai menevät jopa kirkkoon kuvaamaan perhejuhlia. Viestejä on tullut myös siitä, etteivät jotkut saamelaiset halua pitää saamelaispukua, koska tällöin heitä valokuvataan koko ajan.

Myös porojen häirinnästä sekä ympäristön roskaamisesta on tullut valituksia.

– Ainoa keino on opettaa matkailijoita asioissa, joissa ongelmia on esiintynyt. Visit Finlandin tarkoituksena on tehdä viestintäkampanja Lapin-matkailijoille kestävästä ja vastuullisesta matkailusta, Hook kertoo.

Lähde: Hannu Komu, Onvisio Consulting ja Sari Selkälä, Caprice Consulting: Saaristo- ja vesistömatkailun Hyvät tuotteet -projektin loppuraportti. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja 5/2018.

Sari Vanninen 
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi