Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Matkailu

Teknologia laajentaa eläinpuistoa - Ähtärissä eläinten viereen pääsee virtuaalisesti

Ähtärin Virtual Zoo Box -tilassa testataan uutta teknologiaa. Uudenlaisen elämystilan vempaimia esittelivät eläinpuiston markkinointi- ja viestintäpäällikkö Elina Viitanen ja kesätyöntekijä Iiro Valkeejärvi. Kuva: Irina Hasala

Ähtäri Zoo yrittää tuoda eläinpuiston sisätiloihin hyödyntämällä virtuaaliteknologiaa. Eläinpuiston Hotelli Mesikämmeneen on auennut ensimmäinen versio The Zoo Box -ympäristöstä. Useita aisteja hyödyntävällä ympäristöllä pyritään selvittämään, miten rajattuun sisätilaan voidaan luoda eläinpuistoa muistuttava kokemus.

Uudella tekniikalla ja tilalla täydennetään ja laajennetaan jo olemassa olevaa eläinpuistoa. Ympäristö perustuu virtuaalilaseihin, älypöytään ja 360 asteen kameralla kuvattuihin videoihin. Laitteistolla voi kokea jotain, mistä tavallisella kierroksella eläinpuistossa jää paitsi.

- Ihmiset haluavat kokea sen eläimen lähempänä kuin se on tarhassa. Halutaan myös tietää, mitä ne tekevät, mitä ja miten ne syövät ja miten liikkuvat, eläinpuiston markkinointi- ja viestintäpäällikkö Elina Viitanen kertoo.

Hämärä- ja yöeläinten liikkumista ja ruokailua harva kävijä pääsee todistamaan. Myös päiväeläimistä voi jäädä kokematta moni puoli, kuten ääntely.

Ihmiset haluavat kokea sen eläimen lähempänä kuin se on tarhassa. Elina Viitanen

- Kun eläimet viihtyvät ja voivat hyvin, ne vain oleskelevat rauhallisesti omissa oloissaan, Viitanen sanoo.

Virtuaalilasien, seinille heijastettavan videomateriaalin sekä tilassa olevan asiantuntijan avulla tietoa eläinten käyttäytymisestä voidaan jakaa uudella tavalla. Tällä hetkellä Zoo Boxissa pääsee näkemään esimerkiksi pikkupandan syömässä herkkuja aivan silmien edessä.

Toiveena on saada videoihin mukaan eläimiä, joiden aitauksiin edes työntekijät eivät saa mennä samaan aikaan eläinten kanssa. Viitanen pohtii tällä hetkellä yhdessä intendentti Mauno Seppäkosken ja eläintenhoitajien kanssa, miten videota saisi esimerkiksi puiston karhuista. 360 asteen kamera pitäisi laskea paikkaan, johon mesikämmenet eivät aivan ylettyisi.

- Vuosien varrella uteliaat karhut ovat hajottaneet muutaman pesäkameran, Viitanen selittää.

Myös muita eläinpuistoja

Ähtärin puistossa asuvien eläinten lisäksi teknologia voi tuoda esille muualla olevia eläimiä. Virtuaaliympäristössä voi tutustua Ähtäri Zoon kiinalaisen yhteistyöpuiston, Wolongissa sijaitsevan Bifengxian, jättiläispandoihin esimerkiksi livekameroiden ja älypöydän avulla. Myös haju- ja tuntoaisteja aktivoivaan tilaan aiotaan tulevaisuudessa tuoda Suomessa kasvatettua bambua.

Yksi The Zoo Boxin tärkeimmistä tavoitteista on tuoda esiin Ähtärin eläinpuiston uhanalaisten lajien suojeluohjelmia. Ähtäri on mukana isopandojen suojelutyössä yhdessä Kiinan metsähallituksen kanssa.

Monen eri tahon kansainvälinen yhteishanke The Box ei ole sujunut ilman teknisiä ongelmia. Aluksi Ähtäriin saatiin tilaan sopimaton videotykki ja myöhemmin kärsittiin verkkokatkoista. Myös video- ja kuvamateriaalin saaminen kovatasoisia tykkejä ja virtuaalilaseja varten on osoittautunut hankalaksi.

Ensimmäinen versio virtuaalieläintarhasta

Viitanen korostaa, että nyt auki oleva virtuaalieläintarha on vasta ensimmäinen versio.

- On tässä vielä matkaa oikeaan virtuaalitilaan. Tämä on kuitenkin alku, josta lähdetään liikkeelle.

Yhtenä tavoitteena The Box -hankkeella on juuri teknologian tutkiminen ja saatavilla olevien teknisten ratkaisujen vertailu. Muutoksia ja päivityksiä tehdään jatkuvasti asiakkaiden antaman palautteen ja työntekijöiden kokemusten perusteella.

- Tärkeässä roolissa ovat ihmiset, jotka nyt tulevat käymään, ja se, mitä he kertovat, Viitanen sanoo.

Kaikkialle puistoon teknologiaa ei uloteta.

- Kotieläintilan päätalo ja tunnelma ovat 1900-luvun alusta. Sinne ei tätä tekniikkaa viedä, Viitanen nauraa.

The Box

Monitieteinen ja kansainvälinen hanke taustalla

Ähtärin The Zoo Box on osa laajempaa The Box -hanketta.

Monitieteinen hanke tutkii ja kehittää aisteihin vaikuttavan teknologian hyödyntämistä palvelumuotoilussa, markkinoinnissa ja tuotekehityksessä.

Esimerkkejä teknologiasta ovat projektorit, tuoksulaitteet ja VR- eli virtual reality -lasit, joilla voi katsoa 360 asteen videoita.

Hankkeessa ovat mukana muun muassa Haaga-Helia-ammattikorkeakoulu, Manchesterin yliopisto ja Algarven yliopisto. Lisäksi hankkeeseen osallistuu kahdeksan yrityksen verkosto.

Aiemmin hanke on toteuttanut esimerkiksi moniaistisia illallisia. Ähtäri Zoo on hankkeen ainoa eläinpuisto.

Irina Hasala
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi