Näkökulma: Suomalaisten asiantuntijoiden kuunteleminen unohtui kevytautoilun hilpeän kiiman alle

"Ei tehdä liikenteestä leikkikenttää", sanoo Suomen Ajokykyarviointien toimitusjohtaja Pekka Ilmoniemi.

Esimerkiksi Opelin Karl-mallia ehdittiin testata kevytautoksi rajoitettuna. Nyt laki on EU:n vaatimuksesta uudelleen käsiteltävänä, ja kevytautojen tulo Suomen maanteille viivästyy ainakin vuodella. Timo Nieminen

Pekka Ilmoniemi

Suomalaisille liikenneturvallisuudesta ja tieliikenteen lainsäädännöstä vastaaville on perin noloa, että EU:n pitää puuttua vaaralliseksi todettuun Suomen kansalliseen lainsäädäntöön. Ministerit, virkamiehet ja poliittiset päättäjät eivät kansallisesti pysty huolehtimaan maan omasta sisäisestä turvallisuudesta.

Liikenneturvallisuus koostuu useasta tekijästä. Ne ovat suurelta osin unohtuneet kevytautoja koskeneesta keskustelusta.

Puhuisin mieluummin rajoitetuista autoista kuin kevytautoista, kun enintään 1 500 kiloa painavan auton vaatimuksia rajoitetaan nopeudenrajoittimella.

Keskustelussa keskitytään kuljettajana toimivan 15-vuotiaan lapsen turvallisuuteen. Samalla unohdetaan muiden liikkujien turvallisuus ja lain mahdollisen voimaantulon seurannaisvaikutukset.

Rajoitettua autoa saisi ajaa mopoauton ajokortilla. Sitä saisi ajaa myös kevytmoottoripyörän ajokortilla, koska se antaa oikeuden ajaa alempaa ajokorttiluokkaa.

Mopoauton ajokortin saa ilman ajoharjoittelua. Siihen riittävät neljän tunnin ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriatunnit ja teoriakoe sekä hyväksytty ajokoe.

Marraskuussa hyväksyttäväksi suunniteltu lainsäädäntö mahdollistaisi kuljettamaan kuljettajan lisäksi seitsemää matkustajaa. Markkinoilta löytyy ajoneuvoja, joissa on tosiaan istumapaikat kuljettajan lisäksi kuudelle matkustajalle. Kevytautolla saisi vetää myös asuntovaunua.

Mopoautoilla liikutaan pääsääntöisesti taajamissa 45 ilometrin tuntinopeudella. Kevytautojen maksiminopeudet olisivat 60 kilometriä tunnissa, joten ajomatkat pitenisivät.

Taajaman ulkopuolella raskaan liikenteen ja nopeakulkuisen liikenteen joukossa kevytautojen parempi suoja kuljettajalle muuttuu kuvitelmaksi. Ne joutuvat kosketuksiin suurempien tuhovoimien kanssa. Liikenteessä ei ole varaa menettää yhtään henkilöä. Kevytautojen onnettomuuksissa uhriluku nousisi.

Suomessa kaksi arvostettua yliopistoa on tutkinut kymmeniä vuosia kuljettajan iän vaikutuksista liikenneturvallisuuteen ja kuljettajaopetuksen merkityksestä ajoturvallisuuteen. Ne ovat Helsingin yliopiston psykologian laitoksella professori Heikki Summalan työryhmä, sekä Turun yliopiston psykologian laitoksella professori Esko Keskisen ja tohtori Mika Hatakan työryhmät. Lakiesityksiä valmistelleet virkamiehet ja poliittisten päättäjät eivät heille korviaan lotkauttaneet.

Euroopassa arvostelluilta suomalaisilta asiantuntijoilta ei vakavasti kyselty lakimuutosten seuraamuksia, eikä heidän lausuntokierroksensa lausunnoilla ollut vaikutusta.

Liikenne ei ole leikkikenttä. En halua liikenteeseen 15-vuotiaita lapsiautokuskeja. Tapaan jo nyt liian usein viritetyllä mopolla etupyörä ilmassa ajavia 15-vuotiaita mopoilijoita.

Uusi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) onneksi puuttui kansalaisten turvallisuutta heikentävään lainsäädäntöön otteella, jota aidosti turvallisuudesta välittävät ovat kaivanneet jo pidemmän aikaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.