Moottoripyörien ruhtinas Triumph Rocket 3 Touring mykistää kokeneenkin kuskin

Koeajettu "raketti" ei sovi kaikille kuljettajille.

Ensimmäistä kertaa Triumph Rocket 3 Touringia testaava motoristi yllättyy pyörän ominaisuuksista, vaikka kokemusta moottoripyöräilystä muuten olisi roppakaupalla. Yli 200 newtonmetrin vääntö 390-kiloisessa moottoripyörässä on hurja lukema. Teijo Argillander

Harri Blomqvist

Maailman suurin sarjavalmisteinen moottoripyörä Triumph Rocket tuli markkinoille jo vuonna 2004. Se löi kilpailijat ällikällä, eivätkä muut valmistajat ole yltäneet vastaavaan 2 294 kuutiosenttimetrin iskutilavuuteen.

Tänä vuonna Triumph laittoi vielä paremmaksi, kun se toi markkinoille uuden 2 500-kuutioisen Rocketin.

Rocketia kuvailtiin jo suunnitteluvaiheessa moottoripyöräksi, jossa on järkälemäinen moottori ja sen päällä satula. Kaikki muu pähkäiltiin ja asennettiin pyörään myöhemmin.

Koeajopyörämme on vuosimallia 2009 oleva Rocket 3 Touring. Se näyttää suurelta siitä yksinkertaisesta syystä, että se on kaikin puolin suuri. Pituutta on 2,5 metriä ja korkeutta 1,2 metriä.

Tämä on moottoripyörä, joka 100-prosenttisen varmasti kerää katseita. Retromuotoilu, iso kolmisylinterinen moottori, valtava määrä kromia, tuhti tankki ja leveä tanko pysäyttävät katseet kuin liimapaperi kärpäsen.

Triumph Rocket 3 Touringilla on nimensä mukaisesti lähes raketin kiihtyvyys. Teijo Argillander

Perusmalli Classic painaa 354 kiloa. Touringin sivulaukut, pleksi ja muut tilpehöörit nostavat painon peräti 390 kiloon. Kookkaan koeajajan hypätessä pyörän selkään nousee yhteispaino yli 500 kilon.

Onneksi pyörän painopiste on alhaalla ja istumakorkeus on vain 74 senttiä. Kuljettajan jalkojen on syytä ylettyä kunnolla maahan. Lyhytjalkaisten on turha istuen yrittää siirtää painavaa Rocketia yhtään mihinkään.

Jo koeajon ensimmäisillä metreillä on hiki ja ajopuvun alla olevan t-paidan voisi vaihtaa kuivempaan. Miten järkäle lähtee tästä likkeelle? Miten se taittuu hiljaisella nopeudella ensimmäiseen mutkaan?

Moottorin käyntiäänet ovat tyhjäkäynnillä maltilliset, mutta kaasun kääntäminen saa moottorin ärjäisemään kiukkuisesti – kuin viestittäen, että lähdetään jos uskallat.

Liikkeellelähtö on kuitenkin yllättävän helppoa, kierroksia ei tarvitse paljon ja alhainen painopiste tasapainottaa pyörää. Hiljaisissa nopeuksissa liika kallistelu ei ole suotavaa, mutta risteyksissä etupyörä onneksi kääntyy helposti.

Hurja yli 200 newtonmetrin vääntö

Mutkaisilla teillä pyörä on elementissään. Sivutuulia ei huomaa ja meno on suoraviivaista ja vaivatonta.

Pienet montut ja tien epätasaisuudet Triumph nielee mukisematta. Iso pleksi ohjaa ajoviiman kuljettajan ohi. Vaihteet loksahtavat paikoilleen jämptisti. Moottori on hyvin tasapainotettu.

Parasta Rocketissa on 209 newtonmetrin vääntö. Se on älytön luku moottoripyörässä. Tuntuu, että on aivan sama millä vaihteella ykkösen jälkeen ajaa.

Mahtava vääntö tekee Triumph Rocketista yhden maailman kiihtyvimmistä pyöristä. Nollasta sataan pyörän luvataan ehtivän 2,8 sekunnissa. Noin 50 kilometrin tuntinopeudessakin kaasun vääntäminen pohjaan saa kuljettajan hämmästelemään.

Triumph Rocket 3ei sovi kaikille kuljettajille. Paino, voima ja vääntö rajaavat osan halukkaista pois.

Uusi Rocket Touring maksaa noin 26 000 euroa, kymmenen vuotta vanhan saa kymppitonnilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Hykyn toimitusjohtaja Marina Erhola irtisanoutui THL:n ylijohtajan tehtävästä – "Ratkaisu tuntui oikealta"
  2. Suur-Hollola-ajo täyttää Lahden seudulla auki olevat hotellit – "Minilomille alkaa riittää kysyntää"
  3. Polttareitaan viettäneen kapellimestari Santtu-Matias Rouvalin musiikkiesitys herätti huomiota Lahden torilla – "Mahtavaa olla Lahessa"
  4. Henkilöauto suistui tieltä Lahdessa – katkaisi valopylvään ja puun
  5. Lahden eteläisen kehätien rakennustyöt aiheuttavat uusia liikenteen poikkeusjärjestelyjä – lue tästä useita katuja koskevat muutokset
  6. Koronapelot laimentuivat – suomalaiset ryntäsivät ostamaan lomamatkoja Välimerelle
  7. Vastaa kyselyyn: Miten sinä vietät kesälomasi tänä kesänä? Kerro meille!
  8. Pelicansin Alex Lindroosin alkukesä ollut totutusta poikkeava: "Onhan se hieman outoa"
  9. Mansikkatilan kesätyösopimuksista syntyi riitaa, kun työn alkamispäivämäärä lykkääntyi: viljelijän mukaan maataloustyön luonne on vakioporukalle itsestäänselvyys
  10. Perinteiset Lahden Kalamarkkinat perutaan tältä vuodelta koronaviruspandemian vuoksi
  11. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä pyrkii puuttumaan alaikäisten mielenterveyden häiriöihin yhä varhaisemassa vaiheessa
  12. Lahden konserttitalon taustayhtiöiden rikostutkinta venyy syksyyn – Poliisi vaikenee täysin, mitä asiassa on selvinnyt
  13. Lukijalta: Lahti Events vastaa KymiRingistä Jorma Ratialle
  14. Mies jätti 196 euron taksikyydin maksamatta
  15. Lukijalta: Suomen mansikkasatoa pelastamassa – mikä meni pieleen?

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.