Onko pakko olla kiire? Elämäntaito-oppaat yrittävät parantaa hyvinvointiamme

Elämäntaito-oppaita puskee ovista ja ikkunoista. Timo Filpus

Milja Kungas

Loppukesästä ja alkusyksystä puskee markkinoille itsensä kehittämisen kirjoja, joiden toivotaan kaiketi olevan meille avuksi elämän eri osa-alueiden hallinnassa.

Poimimme muutaman esimerkin uutuuskirjoista. Jokainen kirjaan tarttuva osannee itse vastata siihen, onko näistä oikeasti apua vai ei.

Onko pakko olla kiire?

Jason Friedin ja David Heinemeier Hanssonin Kesytä töiden hullunmylly (Atena 2019, suom. Aura Nurmi) iskee kiinni nykyajan työkulttuuriin, jota leimaavat kiire, stressi ja silppuisuus. Kirja tarjoilee käytännön ideoita kiireen kesyttämiseen ja työhön keskittymiseen ja lupaa, että työntekijä saisi niiden avulla tehdä töitä rauhassa.

Nosto: ”Aikaa saa vain sanomalla ”ei”...Karsi 12 asiasta 7 pois, niin aikaa riittää jäljelle jääneen 5 asian hoitamiseen. Tämä ei ole mikään ajanhallintaniksi: karsi tehtäviä. Kaikki muu on tehotonta puuhastelua.”

Kohti muutosta

Hyvinvointivalmentaja Nanna Karalahti kannustaa kirjassaan Sinä pystyt (WSOY 2019) ihmisiä unelmoimaan ja tavoittelemaan suuria, mutta samalla olemaan armollisia itselleen. Karalahti avaa kirjassa omaa elämäänsä, onnistumisiaan ja kolhujaan ja antaa sitä kautta vinkkejä muille muun muassa elämäntapamuutokseen, elämänhallintaan ja treenaamiseen.

Nosto: ”Se, että päättää pystyvänsä, ei tarkoita sitä, että tekemisen pitää mennä överiksi. Se tarkoittaa sitä, ettei anna periksi, vaan ottaa hellästi niskavilloista kiinni ja tukistaa. Piiskaaminen ei auta, mutta epämukavuusalueelle meno motivoi, kun huomaa kuitenkin tehneensä.”

Liiku kotonakin

Personal trainer ja hyvinvointivalmentaja Nana Heikkilä antaa kirjassaan Treenaa Nanan kanssa (Tammi 2019) kotitreeni- ja hyvinvointivinkkejä. Heikkilä laittaa lukijansa liikkeelle yksityiskohtaisilla ohjeilla ja kuvilla. Aloittelevalle liikkujalle on kirjassa erikseen helpompia treenejä.

Nosto: ”Vaikeinta on aloittaminen. Tee se päätös, että joka kerta, kun olet merkinnyt treenit kalenteriin, ainakin aloitat tekemisen. Joskus olo saattaa olla totaalisen nuutunut pitkän työpäivän jälkeen, mutta kannusta itseäsi tekemään lyhyt jumppa tai lähtemään happihyppelylle.”

Rauhoitu kirjoittamalla

R auhoita levoton mieli (Atena 2019, suom. Laura Kuitunen) on kirja, joka pitää kirjoittaa itse. Se sisältää tehtäviä tietoiseen itsetutkiskeluun. Kirjan tekijät vakuuttelevat, että kirjoittamalla ajatukset selkiytyvät ja mieli rauhoittuu.

Nosto: ”Viisi kiitollista minuuttia. Tätä kirjoitusharjoitusta voit toistaa vaikka kuinka usein. Kuuntele mieltäsi ja sydäntäsi ja kirjoita ylös kaikki ne asiat, joista olet tällä hetkellä kiitollinen. Ehkä yllätyt, miten monia asioita ehdit kirjoittaa viiden minuutin aikana. Sääntöjä ei ole – voit kirjoittaa kiitollisuuslistaasi mitä haluat.”

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.