Bensiinistä hybridiin ja kaasusta etanoliin – miten valita paras käyttövoima autolle?

Esimerkiksi diesel sopii pitkien matkojen taittoon, kaasu taas on kustannustehokas vaihtoehto.

Hybridi- ja sähköautot yleistyvät rinnakkain latauspisteiden kanssa. Hybridiautoissa on sekä sähkö- että polttomoottori. Ne ovat välivaihe kokonaan sähköllä toimiviin autoihin. Vuokko Nissinen

Ahtiainen/Moottori Lauri

1. Miksi bensiini?

Bensiinimoottori on yhä varma valinta. Bensiini sopii erityisesti kohtalaisen paljon ajavalle ja sekalaiseen ajoon. Turboahtimien yleistyttyä bensiinikin tarjoaa runsaasti alavääntöä, joten ajaminen on miellyttävää.

Vaihtoehdon kustannustehokkuutta laskevan kannattaa muistaa dieseliä rasittava käyttövoimavero. Bensiiniautoon lisää vihreyttä kaipaava voi valita lukuisten hybridimallien joukosta – tai harkita ladattavan hybridin soveltuvuutta.

2. Miksi diesel?

Diesel on yhä voittamaton valinta pitkien matkojen taittoon, mutta lyhyeen taajama-ajoon kannattaa harkita muita vaihtoehtoja tai valita ladattava dieselhybridi.

Tehokkaimmillaan diesel on suurissa ja korkeissa autoissa, kuten katumaastureissa, vaikka dieselin ja bensiinin kaventunut hintaero ja vuotuinen käyttövoimavero heikentävätkin matalamman kulutuksen tuomaa etua.

Dieseliä miettivän kannattaakin laskea vaihtoehdon kannattavuus omassa ajorutiinissa ennen auton ostoa.

3. Miksi kaasu?

Kaasu on kustannustehokas käyttövoimavaihtoehto, ja biokaasu tarjoaa fossiilisia polttoaineita vihreämmän etenemisvaihtoehdon. Tankkausverkosto painottuu Etelä- ja Länsi-Suomeen, mutta pisteitä löytyy Jyväskylän ja Mikkelin seudulta, Vaasan lähistöltä ja Oulustakin.

Kaasua harkitsevan kannattaa katsoa miten lähelle tankkausasemia arkirutiinit vievät: automallista riippuen toimintamatka kaasulla on 300–500 kilometriä. Kaasuautoissa on myös bensiinitankki, mutta koot vaihtelevat pikkutankista normaalikokoiseen. Kaasuautoakin rasitetaan muutamien satojen eurojen käyttövoimaverolla.

Valtio myös tukee perinteisellä käyttövoimalla toimivan auton muuntamista kaasukäyttöiseksi 1 000 euron muuntotuella vuoteen 2021 asti.

4. Miksi etanoli?

Bioetanoli tarjoaa budjettivaihtoehdon ympäristöystävällisestä autoilusta kiinnostuneelle, jonka talous ei kuitenkaan veny biokaasuun saati sähköautoon.

Uusia etanoliautoja ei enää valmisteta, mutta suuren osan etenkin vanhemmista bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista voi muuttaa toimimaan myös etanolilla – ja valtio tukee toimea 200 euron muuntotuella vuoteen 2021 asti. Suuria kustannussäästöjä muutokselta ei ainakaan kaikilla autoilla kannata odottaa, mutta toki ajaminen on hieman puhtaampaa.

5. Miksi sähkö?

Sähköauto ei ole järkevä vaihtoehto vähän ajavalle: sen tuomat kustannus- ja ympäristösäästöt syntyvät edullisista ajokilometreistä. Muutamia tuhansia kilometrejä vuodessa ajava ei sähköauton potentiaalia lunasta, vaan seisottaa kallista ja rajallisesti saatavaa teknologiaa kotipihassaan.

Sähköauto onkin houkutteleva ja perusteltu vaihtoehto, jos päivittäinen työmatka on pitkä ja latausmahdollisuus löytyy kodin lisäksi työpaikalta.

6. Miksi ladattava hybridi?

Ladattava hybridi on kustannus- ja ympäristötehokas vaihtoehto, mikäli päivittäinen ajorutiini sujuu täysin tai ainakin valtaosin sähköajolla – ja auton voi ladata edullisesti kotona tai työpaikalla.

Mielekkään ajoneuvon soveltuvuus omaan arkeen kannattaakin testata perinpohjaisella koeajolla. Toki matala autovero voi houkuttaa harkitsemaan ladattavaa hybridiä ilman latausaikeitakin, mutta ympäristö ei siitä kiitä.

Säännölliseen pitkän matkan ajoon etenkään bensiinimoottoriset ladattavat katumaasturit eivät ole järkevä valinta.

Kuluvan vuoden aikana dieselkäyttöisten ladattavien hybridien tarjonta kasvaa, ja ne tarjoavat mielenkiintoisen yhdistelmän lyhyiden matkojen sähköajoa ja dieselin taloudellisuutta pitkillä taipaleilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Liiketilaansa laajentavassa Järvisen pyörä ja urheilu -liikkeessä sähköpyörien kysyntä räjähti koronapandemian aikana kasvuun – "Myynti on lisääntynyt merkittävästi"
  2. Lakkiaisten ja lukukauden päättäjäisten juhlinta sujui Lahdessa maltillisesti – "Ehkä rajoitukset jonkin verran rauhoittavat"
  3. SpaceX:n raketti laukaistiin onnistuneesti avaruuteen – historian ensimmäinen yksityisen yrityksen toteuttama miehitetty avaruuslento
  4. Ilpo Kaikkonen julkaisi kahden vuoden tauon jälkeen uuden biisin, Tuhat tarinaa kertoo Nastolan Aurinkolinnasta
  5. Korona aiheuttaa osalle potilaista pitkäkestoisia oireita, joihin ei ole selitystä – "Monella on ollut vähätteleviä kokemuksia lääkärissä", sanoo liki 3 kuukautta sairastanut Joni Savolainen
  6. Mies anasti moottoripyörän Nastolassa ja kurvasi kohti Kouvolaa – poliisi puuttui peliin
  7. Nastolan tarunhohtoinen Ruuhijärvi-laiva ylitti maakannaksen mutta ajoi kiville sääntö-Suomen pykäläviidakossa
  8. Poliisi kerää kaikkien kiinteistöjen valvontakameratiedot yhteen paikkaan – kamerakartasto nopeuttaa rikoksen tutkintaa
  9. Camping Messilä päättää Enonsaaren avaamisesta myöhemmin kesällä, keväällä tyhjentynyt mökkivarauskalenteri on alkanut taas täyttyä
  10. Kivimaan koulussa Lahdessa Suvivirsi raikaa tänä vuonna videolla – katso koulun kevätjuhlakooste
  11. Saunamökki tuhoutui tulipalossa Padasjoella
  12. Koko viime kauden huilannut hiihtosuunnistaja Siiri Saalo häkeltyi Lahden lyseon urheilulukiolta saamastaan tunnustuksesta
  13. Purkupiha oy:n tulipalon sammutustyöt päätökseen Lahdessa, pelastuslaitos tarkkailee palopaikkaa omatoimisesti – "Tilanne vaatii ammattilaisen silmää"
  14. Villähteen Korin jatsit pienentyy ja siirtyy sisätiloihin
  15. Malja keväälle virtuaalisesti – katso Vääksyn lukion kevätjuhla tästä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.