Kolmannes autoilijoista ei tiedä, että uusi tieliikennelaki muuttaa myös talvirenkaiden käyttöä

Uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Matias Lövberg

Milja Kungas

Kaikki autoilijat eivät vielä tiedä, että uusi tieliikennelaki muuttaa myös talvirenkaiden käyttöä, selviää LähiTapiolan kyselystä.

Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaita saa käyttää marras- ja maaliskuun välisen ajan ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

– Periaatteessa esimerkiksi Etelä-Suomessa voi ajaa kesärenkailla läpi talven, jos tiet ovat sulat eikä lämpömittari painu pakkaselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sää voi muuttua yllättäen ja jäätä on varmasti jossakin silloin, kun lämpötila laskee nollaan. Uusi laki korostaa kuljettajan harkintaa, joten viimeistään lokakuun lopulla Etelä-Suomessakin kannattaa alkaa katsoa säätiedotuksia tarkkaan, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta.

LähiTapiolan kyselyn mukaan noin kolmannes autoilijoista ei ollut muutoksesta tietoinen. Kyselyyn vastasi hieman yli tuhat henkilöä.

Noin joka kolmas aikoo vaihtaa talvirenkaat vain sään niin vaatiessa. Hieman yli puolet aikoo vaihtaa renkaat kuten ennenkin ja käyttävänsä niitä läpi talvikuukausien. Jotkut arvelivat muuttavansa renkaanvaihdon ajankohtaa, todennäköisesti entistä myöhemmäksi.

Uusi tieliikennelaki rukkasi tienkäyttäjien elämää kesäkuussa – tässä tärkeimmät muutokset

Markus Nieminen pitää lainuudistuksessa joustavuuden lisäksi hyvänä sitä, että se voi vähentää teiden kulutusta ja tiestä irtoavaa katupölyä, jos esimerkiksi nastoilla ei ajeta suotta sulalla kelillä.

– Jos tiedossa on pitkä reissu toiselle puolelle Suomea, voi talvirenkaat olla järkevää vaihtaa alle jo ennen lähtöä. Jos taas ei aio vaihtaa renkaita aiempaan tapaan koko talveksi, onko valmis ottamaan riskin, että joulukuussa on yksittäisiä pakkas- tai lumisadepäiviä. Kannattaa miettiä, kuinka silloin pääsee liikkeelle.

Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 millimetriä. LähiTapiola muistuttaa tiedotteessaan, että tällaiset renkaat eivät kuitenkaan ole enää kovin turvalliset. Esimerkiksi sateella ja lumisella kelillä urasyvyyden on hyvä olla ainakin 4,0–5,0 millimetriä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.