Tieliikennelain uudistus romahduttamassa ajokieltojen määrän – lievistä ylinopeuksista selviää tulevaisuudessa sakoilla ilman ajokieltoa

Trafin tilastojen mukaan viime vuonna lähetettiin 74 635 muistutuskirjettä toistuvista liikennerikkomuksista. LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

STT

Ajokortti saattaa tulevaisuudessa pysyä entistä tiukemmin takataskussa, vaikka kaasujalka olisi ollut liian raskas. Kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan kesäkuun alussa vuonna 2020, toistuvista liikennerikkomuksista määrätyt ajokiellot tulevat romahtamaan.

– Toistuvista liikennerikkomuksista määrätyt ajokiellot vähenisivät viime vuoden lukujen perusteella noin 45 prosenttia. Luvussa on mukana sekä automaatti- että perinteinen valvonta, tietää poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein.

Nykyisin ajokieltoon, eli kansankielellä "jopoilemaan", päätyy jos jää kiinni lievästä ylinopeudesta kolme kertaa vuoden sisällä tai neljä kertaa kahden vuoden sisällä.

Jos ylinopeutta on 3–6 kilometriä tunnissa, seurauksena on huomautus, 7–20 kilometriä tunnissa tuo rikesakon ja yli 21 kilometriä tunnissa päiväsakkoja. Jos nopeusrajoituksen ylittää 36 kilometrillä tunnissa, voi ajokielto seurata välittömästi.

– Tulevan lain mukaan ylinopeusrikkomuksia ei enää laskettaisi mukaan kortin menettämiseen johtaviin toistuviin liikennerikkomuksiin, jos ylinopeus olisi alle kymmenen kilometriä tunnissa alle kuudenkympin alueella ja yli 60 kilometrin alueella alle 15 kilometriä tunnissa, selvittää Pasterstein.

Luvuiksi muunnettuina tämä tarkoittaisi sitä, että kun viime vuonna määrättiin runsaat 6 900 ajokieltoa toistuvista liikennerikkomuksista, tulisi niitä vuonna 2021 enää noin 4 000.

Liki 75 000 muistutuskirjettä

Kortin lähteminen on ollut monille tehokas pelote kaasujalan keventämiseen, minkä Pastersteinkin tietää. Kun ajokortin lähteminen on yhden rikkomuksen päässä, muistuttaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi asiasta kirjeellä.

– Siinä vaiheessa kun Trafilta tulee kirje, niin monien ajokäyttäytymisessä tapahtuu merkittävä muutos.

Trafin tilastojen mukaan viime vuonna lähetettiin 74 635 muistutuskirjettä toistuvista liikennerikkomuksista. Erityisasiantuntija Hanna Kuusi Trafista muistuttaa, että kyseessä on yhteenlaskettu määrä muistutuskirjeistä. Niistä ei pysty erottamaan pelkkiä ylinopeuksien perusteella lähetettyjä kirjeitä.

Käytännössä merkittävä osa kirjeistä koskee kuitenkin juuri ylinopeuksia.

– Ehkä silloin kun edellinen laki tehtiin, ei osattu ajatella, että tulevaisuudessa pystytään valvomaan nopeuksia näin järjestelmällisesti ja myös alle kymmenen kilometrin ylinopeuksiin pystytään puuttumaan. Nyt kun meille on rakentunut tällainen tehokas valvontajärjestelmä, ajokieltojen määrä on noussut selvästi, linjaa Pasterstein.

Eduskunnassa kauhisteltiin ajokieltojen määrää

Ylinopeuksiin alettiin puuttua entistä tiukemmin lokakuun alussa 2016. Tuolloin rikesakon rajaa laskettiin kahdeksasta kilometristä tunnissa seitsemään kilometriin tunnissa.

Jo tuolloin ajokieltojen mahdollisesta lisääntymisestä oltiin huolissaan eduskuntaa myöten. Kansanedustaja Tom Packalén (ps.) – joka oli ennen eduskuntaan siirtymistään poliisi – sanoi, että lievistä ylinopeuksista määrätyt ajokiellot ovat "inhimillisesti ja moraalisesti kestämättömiä".

Ajokielto kestää vähintään kuukauden ja korkeintaan puoli vuotta. Pituuteen vaikuttavat muun muassa tekojen ja saatujen päiväsakkojen määrä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Heinolan Pursiseuran Jyri Lehtinen on voittanut useamman Päijännepurjehduksen, eikä palo rakkaaseen lajiin sammu, vaikkei voittaminen olekaan enää se kaikkein tärkein asia
  2. Myös mansikkapellolla voi olla Koronaa – "Ei tarvitse nimeä pelätä"
  3. Enemmistö Asikkalan päättäjistä aikoo puoltaa Vääksyn Yhteiskoulu -hankintaa, mutta viime hetken soraäänet ovat äänekkäitä – kuntaa syytetään tietojen salailusta, ESS selvitti mistä on kyse
  4. Etäopiskelu vaikeutti monen nuoren elämää, eikä nuorisotyöllä ollut Lahdessa resursseja auttaa – Etsivän nuorisotyön profiilia pyritään nyt elvyttämään runsaiden lisäavustusten turvin
  5. Gallup: Tarvitaanko Asikkalan Vääksyyn isoa yhteiskoulua?
  6. Syötkö täytekakkua hopea- vai muovilusikalla? "Ruokailunautintoon vaikuttaa moni muukin asia kuin tekninen osaaminen", sanoo molekyyligastronomiaan perehtynyt professori Anu Hopia
  7. Ministeri Lintilä näkee Lahdessa potentiaalia kansainväliselle huipulle, mutta yrityksiä pitää rohkaista – "Ravimiehenä sanoisin, että teillä on nyt paalupaikka"
  8. USU-gallup: Hieman yli puolet pitää rasismia merkittävänä ongelmana Suomessa – "Huolestuttava tulos", sanoo tasa-arvoministeri
  9. Avausjakson salamamaalit siivittivät HJK:n selkeään voittoon Lahden Stadionilla – katsojat noudattivat turvallisuusohjeita kelvollisesti
  10. Juuso Koskisen Esalainen: Kun on odottanut kolmekymmentä vuotta, hurmion tiimellyksessä rajoitukset joutivat ymmärrettävästi romukoppaan
  11. Suurin osa saanut myrskyssä katkenneet sähköt takaisin- lue yön uutiskooste
  12. Lahden torille tulee valvottu pyöräparkki – kokeilu jatkuu kuukauden ajan
  13. Pääkirjoitus: Rasismi on kansainväistyvässä Suomessa vakava ongelma
  14. Lahtelaisen jengiläisen asunnossa dopingaineita, aseita ja vahvaa kokaiinia
  15. Lahden Mukkula ja Rakokivi valittiin ympäristöministeriön lähiöohjelmaan – luvassa satsauksia viihtyisyyteen ja asukkaiden hyvinvointiin

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.