Koiviston Auto nappasi Onnibusin itselleen – "Kauppa ei nosta lippujen hintoja"

Onnibus.comin entinen omistaja oli Souter Investments. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

STT

Suomen linja-autoliikenne mullistui, kun Onnibus.com alkoi vallata markkinoita 2010-luvun alkupuolella. Halvoilla lipuilla kilpaillut yhtiö sai myös muut linja-autoyritykset ja VR:n rukkaamaan hinnoitteluaan.

Onnibus oli ensimmäinen, joka hyödynsi vapautuneita markkinoita ja rakensi uudenlaisia palveluita, sanoo apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

– (Onnibus uudistuksineen) merkitsi uutta aikakautta suomalaisessa linja-autoliikenteessä. Se on tuonut uusia asiakkaita pitkän matkan joukkoliikenteeseen. Ehkä se on kääntynyt kaikkien eduksi siinä mielessä, että joukkoliikenne nähdään aitona vaihtoehtona pidemmillä matkoilla, Liimatainen sanoo.

Torstaina linja-autokonserni Koiviston Auto kertoi ostaneensa Onnibus.comin koko osakekannan. Onnibusin pääomistajana oli aiemmin brittiläinen Souter Investments -yhtiö.

Onnibusin toimitusjohtajan Lauri Helken mukaan kauppahintaa ei kerrota julkisuuteen.

– Kyllähän myyjä myy, kun hinta on kohdallaan. Toisaalta tämä mahdollistaa molemmille osapuolille aika hyvän aseman tässä markkinassa.

Ei suuria muutoksia

Liimatainen ei usko yrityskaupan tuovan suuria muutoksia Suomen linja-autoliikenteeseen.

– Pikkuhiljaa on ehkä löydetty se taso, millä toiminta on kannattavaa ja matkustajia saadaan houkuteltua kyytiin. En usko, että Koiviston auton tarkoitus on lähteä hilaamaan hintoja ylöspäin, eikä se ole varmaan mahdollistakaan enää, kun halpoja lippuja löytyy kaikilta tarjoajilta.

– Tietenkään ihan vastaavaa valtakunnallista verkostoa ei muilla ole, mutta mikään ei estä sen rakentamista, jos markkinapaikan nähdään avautuvan.

Helke sekä Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin sanovat, ettei kauppa vaikuta hinnoitteluun.

– Onnibusin dynaaminen hinnoittelu osoittautui voittavaksi konseptiksi, joten me jatkamme samalla tavalla. Alemmaksi lipun hinnat eivät voi nykyisestä mennä, mutta kauppa ei vaikuta siten, että ne nousisivat, Norrlin sanoo.

Onnibusilla kiinni nykyaikaan

Konsernijohtaja Norrlinin mukaan Onnibus.com ostettiin, jotta 90-vuotias perheyhtiö pääsee kiinni nykyaikaan.

– Näemme, että uuden ajan markkinoinnin ja hinnoitteluosaamisen yhdistäminen vanhan ajan linja-auto-osaamiseen on sellainen yhdistelmä, joka pärjää tulevaisuudessa hyvin, Norrlin sanoo.

Norrlinin mukaan Onnibus-tyyppisen liikenteen määrä kasvaa tarjonnassa ja muu vähenee hieman. Samalla reitistöt laajenevat.

Helke kertoo, että Onnibusin verkkokauppaan tulee jatkossa uusia kohteita ja reittejä.

Koiviston Auto on Suomen suurin linja-autoyritys. Konserniin kuuluvat muun muassa Helsingin Bussiliikenne Oy ja Jyväskylän Liikenne Oy . Vuonna 2011 perustettu Onnibus on kasvanut nopeasti, ja sillä on kuukausittain yli 300 000 matkustajaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Lahtelaisen Purkupihan suurpalon syystä alustava käsitys - "Itsestään tavara ei ole syttynyt"
  2. Caravan-messuja ei järjestetä tänä vuonna Lahdessa
  3. Lahden lomautustarve supistui murto-osaan arvioidusta 1 500:sta
  4. "Tätä on kyllä odotettu kiihkeästi" – moni tuli Lahden torin terasseille suoraan töistä
  5. Näin paljon kaupunginorkesteria johtava Dalia Stasevska tienaa Lahdessa aluksi
  6. Vääksyyn avattiin pieni jäätelötehdas – Ahvenaisen pariskunta valmistaa nyt jäätelöt kahvilaansa itse
  7. Vain Tönnön koulu sai armon Orimattilan kaupunginhallituksessa – kolmen kyläkoulun lakkautus valtuustoon
  8. 2.6. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Päijät-Hämeessä ei uusia koronavirustartuntoja yli viikkoon
  9. Pääkirjoitus: Yllättävä paluu al-Holin leiriltä
  10. Koitin-Pertunmaan Osuuspankki suunnittelee liitosta, edellinen yritys karahti kiville
  11. "Kuin liikkuvaan maaliin tähtäisi", sanoo Asikkalan talousjohtaja Aapo Pispa talouden sopeuttamistoimista – kunta tähtää ylijäämäiseen talousarvioon
  12. Formulakausi sai uusia kilpailuaikatauluja, kalenterissa nyt kahdeksan kisaa
  13. Sokerista on vaikea päästä kokonaan eroon – Tutkijan mielestä sokerittomuuteen ei edes pidä pyrkiä: "Ruoka ei saa olla mautonta eikä tylsää"
  14. Seurakuntien tulos romahtanut liki 20 miljoonalla alkuvuonna: "Tässä on poikkeuksellinen tilanne käsillä"
  15. Lahden keskustan suosituissa ravintoloissa oli lounasaikaan vilinää – "Oli selvää, että tänään pitää päästä ravintolaan"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.