”Jokaisella miehellä pitäisi olla oma panssarivaunu” - katso videolta, miten MT-LB-panssarivaunua ajetaan

Herrasmies pitää tyylinsä panssarivaunussakin: MT-LB, Ari Heikkilä ja vaununjohtajalle sopiva solmio. Teijo Argillander

Harri Blomqvist

Noin 13 000 kiloa painava kuljetuspanssarivaunu on pysäyttävä näky. Omistaja vastaa rennon jätkämäisesti, kun häneltä utelee syitä MT-LB-vaunun hankkimiseen.

- Minusta jokaisella miehellä pitäisi olla oma panssarivaunu.

MT-LB:tä käytetään lähinnä miehistönkuljetus- ja komentopaikkavaununa. Koeajoon saamamme vaunu on vuosimallia 1990 ja hankittu aikoinaan Ruotsin armeijalle. Sieltä vaunu sai ripauksen länsimaista tekniikkaa ja ruotsinkieliset käyttöohjeet.

Heikkilä osti vaunun suomalaiselta keräilijältä vuonna 2011. Siinä vaiheessa mittarissa oli tuhat kilometriä ajoa.

Edessä ovat paikat vaununjohtajalle/ampujalle ja kuljettajalle. Kuljettaja näkee eteenpäin pienestä lasiluukusta. Ainoastaan johtajalla on avattava luukku, joten käännyttäessä ja peruutettaessa kuljettaja on vaununjohtajan ohjeiden varassa. Heidän lisäkseen kyytiin mahtuu 11 kuljetettavaa.

Ampumaluukut ovat sivulle ja taakse. Moottori sijaitsee vaunun keskellä, ja niinpä kaikki kuljetuskapasiteetti on vaunun reunoilla.

Suomen puolustusvoimilla on ollut käytössään näitä ajoneuvoja vuodesta 1984. Niillä korvattiin muun muassa vanhentunutta BTR-kalustoa. Suomalaisten suussa vaunu on saanut lempinimet ”ällitälli” ja ”taistelusammakko”, jälkimmäisen ilmeisesti siksi, että sillä on harjoiteltu liikkumista myös vedessä.

Vuonna 2011 Suomi osti Ruotsista 147 käytettyä vaunua lisää. Yhden vaunun hinnaksi tuli silloin noin 18 400 euroa varaosineen. Yksityishenkilöille on päätynyt joitakin vaunuja Ruotsista, sillä suomalaisella huutokauppasivustolla on kaupattu MT-LB:tä 12 500 euron hintaan.

Ajoneuvossa on nelitahtinen V-8 dieselmoottori. Tilavuus on 14,9 litraa ja teho 240 hevosvoimaa. Suurin nopeus teillä on 60 km/h. Yleensä ajetaan maastossa, jolloin kulutus on noin 100 litraa sadalla kilometrillä.

Vaunulla voi ajaa vedessäkin. Vesiajo vaatii tyyntä säätä, eikä virtauskaan voi olla kova, sillä ajoneuvo kulkee vedessä vain 5 kilometrin tuntivauhtia. Sisälle päässyt vesi on pumpattavissa pois.

MT-LB tarjosi autotoimituksen videoryhmälle suojan kuvitelluilta luodeilta ja kranaatin sirpaleilta. Samalla oli mahdollisuus leikkiä vaununjohtajaa ja ajajaa.

Koeajon alkaessa toimittaja Harri Blomqvistin ilme oli samanlainen kuin matematiikan tunneilla lukiossa. Kuskin pää tuntui olevan kiinni katossa eivätkä jalat mahtuneet polkimille. Eikä rattiakaan löytynyt. Teijo Argillander

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.