Teatteriarvio: Lahden kansanopiston naisasianäytelmää rasittavat opiskelijateatterin tyyppiviat

Lahden kansanopisto

Kirkas eetos ja suuri paatos, niistä on tyypillinen opiskelijanäytelmä tehty. Tämä perusperiaate pitää kutinsa myös Lahden kansanopistossa: tähtää vahvaan tunnekokemukseen läpivalaisemalla huutavia vääryyksiä.

Käsittelyssä on naisten asema 1900-luvun alussa. Sitä on ollut ilmassa. Kansallisteatteri esittää parhaillaan omaa Minna Canth -näytelmäänsä, ja viime vuonna sai Suomessa ensi-iltansa Englannin suffragetteja käsitellyt elokuva. On vaikea välttyä ajatukselta, että kyseiset teokset ovat vaikuttaneet melkoisesti Mikko Salmisen käsikirjoittamaan ja Timo Raidan ohjaamaan draamaan.

Maltillisen Canthin ja Englannin militantin naistenvapautusliikkeen lisäksi mukaan on ympätty vielä kolmaskin juonikuvio. Se sivuaa tanskalaista Lili Elbeä, joka vaihtoi vuonna 1930 sukupuoltaan miehestä naiseksi yhtenä ensimmäisistä ihmisistä koko maailmassa.

Edellä mainitut juonikuviot nivoo yhteen eräänlainen metataso: koko näytelmä on oikeastaan Canthin kommentaaria Salmisen tekstiin.

Opiskelijanäytelmien ongelmaksi muodostuu usein ontuva logos - siis esittämisen tapa ja keinot. On niin monta liikkuvaa osaa, että ydin tahtoo hukkua. Samasta syystä päähenkilöiden perustaminen sekä syy-seuraus-suhteiden hahmottaminen jää puolitiehen.

Toki rasitteena on pedagoginen vaatimus siitä, että kaikille opiskelijoille pitää löytyä mielekästä näyteltävää. Niinpä kaikkia päähenkilöitä on kaksi, ja monet ydinkohtaukset esitetään useita kertoja peräjälkeen. Vaikka toteutus tukee ”yhdessä on kaikki”-ajatusta, juoni etenee näin melko verkkaisesti.

Itse aiheesta (naisten taistelu oikeuksiensa puolesta) ehditään käsitellä vain mustavalkoinen luurankomalli. Selväksi kuitenkin tulee, että naisena oleminen oli 1900-luvun alussa mahdottoman hirveää kärsimystä.

Raita käyttää turhankin usein elokuvamaista musiikkia alleviivaamaan näytelmän tunnelmia, jotka ovat enimmäkseen synkkiä ja vihaisia. Taiteeseensa uppoutuvalta Canthilta kuolee mies, ja räyhäkkäät suffragetit heitetään linnaan kolistelemaan ruokakuppejaan kuin koirat. Sukupuolenvaihdosteema jää epämääräiseksi leikiksi mekoilla.

Lavastuksessa on mukavia oivalluksia. Mustaan verhottu juhlasali on muuttunut ilmaisunvapauden haudaksi, jonka tapahtumia yleisö tarkkailee ympäri salia sijoitelluista pienistä aitioista. Katto on vuorattu lentävillä sanomalehdillä, ja näyttämöltä lähtevät juuret ylöspäin: nämä naiset ravitsivat nykyaikaa.

Ensimmäisen vuoden näyttelijäopiskelijat tulkitsevat tekstiä muurahaispesän intensiteetillä. Parhaimmillaan porukka on lauluissa ja muissa joukkokohtauksissa, joissa esitys saa voimaa liikkeestä.

Näyttämöpuhe on kuitenkin valitettavan usein pelkkää karjuntaa, ehkä osin siitä syystä, että taustamusiikki pauhaa liian kovalla.

Lue lisää aiheesta

Mainos: Lahden kaupunki

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut