Kirja-arvio: Katri Alatalon fantasiakirjassa on kaikuja Tähtien sodasta

Katri Alatalo (s. 1985) on jyväskyläläinen kirjailija ja opettaja. Hän on aiemmin julkaissut Mustien ruusujen maa -fantasiatrilogian. Sami Saarenpää

Risto Löf

Katri Alatalo

Käärmeiden kaupunki

Arabian hiekkadyynit, beduiinieksotiikka ja orientalistinen romantiikka kiehtoivat eurooppalaisia 1800-luvulla. Suomalaisista Georg August Wallin tutkimusretkeili henkensä uhalla Arabian aavikoilla 1840-luvulla ja kirjoitti jälkipolville huimia matkapäiväkirjoja.

Jyväskyläläisen Katri Alatalon fantasiaromaani hakee vaikutteita juuri läntisestä orientalismista. Romaanin korkeakulttuurit ja valtataistelut mieltyvät myös todelliseen historiaan, muinaiseen Mesopotamiaan.

Alatalon temppu on kuitenkin yhdistää historiallista ja maagista aavikkoseikkailua nykyajan nuorten ailahteleviin tunteisiin, ihmissuhdekoukeroihin ja itsetutkiskeluihin. Romaani käsittelee rakkautta, seksiä, pettymystä ja mustasukkaisuutta nuorten aikuisten näkökulmasta ja tavalla, joka liittää muodikkaaseen young adult -kirjallisuuteen.

Isommassa kuvassa romaani pohtii hyvän ja pahan rajanvetoa sekä ajankohtaisesti hyvän hallitsijan luonnetta ja uskonnon roolia yhteiskunnassa.

Tarinan ydinkolmikon muodostavat Kharras-Dimin aavikkokaupungin lapsuudenystävät, käärmeprinsessa Ninette, velhon oppipoika Sulwaen ja salaperäinen muodonmuuttaja Arry.

Ystävykset löytävät aavikolta jättiläiskäärmeen munia, jotka Arry rikkoo Ninetten kauhuksi. Samalla järkkyy ystävyyden ja maailman tasapaino. Naapurivallan hyökkäys ajaa Kharras-Dimin kansan ja kolmikon kaivosorjiksi Samitšan kaupunkiin, jossa orjat louhivat taikakiveä ja papit palvovat mystistä Rashaz-jumaluutta.

Ninetten, Sulwaenin ja Arryn asetelma tuo aluksi mieleen kolmikon, kapinallisprinsessa Leian, Voimaa etsivän Luke Skywalkerin ja omia polkujaan kulkevan Han Solon, mutta Alatalo mutkistaa suhdekuvion ja henkilögallerian moninkertaisesti. Suurista fantasioista esiin pilkahtaa myös : Rashazin taikakivisydän muistuttaa elokuvatrilogian Sauronin silmää ja näkymättömät Rashaz-papit nazgûleja.

Alatalon romaani pohjaa niin ikään elokuvalliseen toimintaan. Varsinkin kirjan alku ja loppu ovat hengästyttävää actionia. Siinä välissä sivumäärää kasvattavat mutkaiset ihmissuhteet ja niiden puhkiselittäminen, vaikka lukija pärjäisi vähemmilläkin vihjeillä.

Ihmisiä enemmän tarinassa vilisee käärmeitä, valtavasti myyttisiä luikertelijoita. Käärmepelkoisille romaani on ankaraa siedätyshoitoa.

Kommentoi

Mainos: Fira Group oy

Hyvä yhteishenki saa palaamaan ja pysymään

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut