Hintasota pudottaa kyydistä, tappiot ajavat bussiyhtiöitä ahtaalle - "Ei ole tervettä"

Pikavuoroliikenteen kannattavuus on laskussa. Toimiala on kriisissä, jos tulot romahtavat alle kustannusten. Kustannuksia on karsittu niin reittejä kuin väkeä vähentämällä.

Samuli Niinivuo

Halvalla pääsee. Lahden matkakeskukseen maanantaina pysähtyneen Onnibusin paikoista kuusikymmentä oli myyty. Vapaita paikkoja oli jäljellä alle kolmekymmentä. Matkalippu Helsinkiin maksoi viisi euroa.

Toisen bussiyhtiön kuljettaja seurasi matkustajavirtaa sivummalta.

- Ei ole tervettä. Tämä on sitä pudotuspeliä.

Bussiyhtiöiden välinen hintasota voi koitua osan kohtaloksi. Lahtelaisen Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin uskoo, että liikennöitsijöitä on kohta konkurssissa.

- Hintakilpailu ei välttämättä pääty hyvin. Hinnat ovat nyt niin alhaiset, ettei nykyinen meno voi jatkua enää pitkään. Arvelen tilanteen ratkeavan parissa vuodessa.

Pikavuoroliikenteen kannattavuus on laskussa. Halvat liput käyvät kaupaksi, vaan eivät riittävän hyvin. Reittejä on karsittu kustannussyistä pitkin kevättä. Toimiala on kriisissä, jos tulot romahtavat alle kustannusten.

Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke pitää kuitenkin madaltunutta hintatasoa uutena normaalina.

- Siihen on sopeuduttava. Paluuta entiseen ei ole.

Entinen oli tiukan sääntelyn aikaa. Viranomaisilla oli vaikutusvaltaa lippujen hintoihin. Matkalippu suurkaupungista toiseen oli tarkoituksella ylihintainen. Sillä tuettiin maaseudun liikennettä. Bussiyhtiöillä puolestaan oli velvoiteliikennettä hoidettavanaan. Kannattavien reittien lisäksi niiden oli liikennöitävä myös kannattamattomia reittejä.

Vuonna 2009 säädetyn joukkoliikennelain myötä sääntelyä käytiin purkamaan. Lailla oli kymmenen vuoden siirtymäaika. Käytännössä vapaa kilpailu kuitenkin toteutui jo vuonna 2014, kun reittejä vapautettiin kilpailuun urakalla.

Linja-autoliiton Kaakkois- ja Sisä-Suomen aluepäällikön Tuomo Kojon mukaan velvoiteliikennettä ei juurikaan enää ole.

- Bussiliikenteestä noin yhdeksänkymmentä prosenttia on markkinaehtoista. Loput kymmenen prosenttia on velvoiteliikennettä.

Suurin osa velvoiteliikenteestä ajetaan Lapissa. Vuonna 2019 nekin reitit vapautuvat.

Moottoritie on kuuma lähinnä Helsinkiin ja takaisin. Hinnoista mitellään etenkin Helsingin ja Tampereen välillä. Onnibus on kilpasilla VR:n kanssa ja muut bussiyhtiöt Onnibussin kanssa.

Poikittaislinjoilla ei pahemmin hurjastella. Onnibus koetti onneaan länsi-itäsuuntaisilla reiteillä, mutta vetäytyi niiden varsilta ripeästi. Kyytiin ei noussut riittävästi matkustajia. Halpayhtiön maaliskuussa päättynyt tilikausi jäi siksi tappiolliseksi.

Nyt Onnibus on taas voitonteossa. Se on kohentanut kilpailukykykään vähentämällä väkeään. Bussiyhtiö aikoo keskittyä liikennöimään vain kannattavia reittejä. Kustannusten karsiminen pitänee bussilippujen hinnat alhaisina ainakin jonkin aikaa.

Matkalippujen hintakaton määrää VR. Onnibus kilpailee ensisijaisesti junaliikenteen kanssa.

Helken mukaan talouskasvu vilkastaa junamatkailua. Hän sanoo selvittäneensä asiaa VR:n entisenä lähiliikenteen suunnittelupäällikkönä.

- Rautatieliikenteen vilkastuminen korottaisi junalippujen hintoja. Vain junamatkustelun äkillinen lisääntyminen saisi linja-autoliikenteen lippuhinnat nousemaan.

Hintakilpailun voittajina on pidetty kuluttajia. Halvalla pääsee, jos aikoo suurkaupungista toiseen. Maaseudulta ei pitkälle pötkitä ilman omaa autoa. Vaihtoehdoksi on ehdotettu kutsuperusteista liikennöintiä.

- Se tarkoittaisi lähinnä taksipalvelujen lisäämistä maaseudulla, Norrlin sanoo.

Kutsuperusteista liikennöintiä on kokeiltu paikka paikoin Suomea. Helsingissä se lakkautettiin kalliina. Vaasan ja Seinäjoen välillä käynnistyi kutsuperusteinen bussiliikenne alkuvuodesta 2016. Sillä haluttiin parantaa pääsyä Vaasan lentokentälle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. C-kirjain rintaan, kiekko päin tuomaria – Taavi Vartiaisella ei ollut ihan tavallinen lauantai-ilta
  2. "Ihan käsittämättömän makee juttu" - Tyhjästä rakennettu Finlandia Hike sai kehuja
  3. Poliisi: Missä hän on? Nuori tyttö kateissa, liikkuu ilmeisesti Lahden seudulla
  4. Lahti erotti kolme yhtymäkokousedustajaa – "Kenkää tuli, että tärähti"
  5. Finlandia Hike houkutteli osallistujia – kuuntele, kun ensimmäinen täyden matkan osallistuja ylittää maaliviivan
  6. Lahdessa kateissa ollut mies on löytynyt
  7. Tuuli-myrsky katkoo sähköjä lounaassa, etelässä ja idässä, tuuli voimistumassa osassa maata vaarallisen voimakkaaksi
  8. Tenava-Finlandiaan sentään löytyi lunta – "Sää ei kuitenkaan ole niin paha kuin ennusteet lupasivat"
  9. Peliitat pisti RoKin voittoputken poikki - Severi Lahtisen huikea yksilösuoritus toi voiton
  10. Hartolalaisen puhelinnumeroa käytettiin teknisen tuen huijaukseen – uhreina tuhansia suomalaisia
  11. Vuokramökin jätevesiä pumpattiin maastoon Asikkalassa – asukas ei uskaltanut ilmoittaa poliisille heti: teko ehti vanhentua
  12. Manserokkari myy soittimia Lahdessa – "Täällä on älyttömän kovia soittajia, oli genre mikä hyvänsä"
  13. Uusia asuntoja valmistuu Lahteen tänäkin vuonna sadoittain – Hennalassa upouusi koti maksaa 3 600 euroa neliöltä
  14. "Se tuntui täysin epätodelliselta" – lahtelainen lauluntekijä jatkoon Voice of Finlandissa
  15. "Isoja nukahduksia, joita ei saisi missään olosuhteissa tulla" – FC Lahti kompastui Hakaan

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.