Kuljetusala tyrmää hallituksen päätöksen parafiinisen dieselin veroalen poistosta – Neste aikoo palata perinteisen dieselin valmistukseen, jos puhtaamman dieselin veroetu poistuu

Nesteen mukaan on vaikea toistaiseksi arvioida, miten veronalennuksen poisto vaikuttaisi suomalaisten autoilijoiden maksamaan dieselin pumppuhintaan. Kuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen

STT

Kuljetusyritysten etujärjestö SKAL pitää käsittämättömänä maan hallituksen päätöstä poistaa parafiinisen dieselin veronalennus. SKAL:n mukaan esitys on hyvin haitallinen Suomen kilpailukyvylle.

– On käsittämätöntä, että yritystuen leikkaustavoite on johtanut linjaukseen, jonka lopputuloksena rangaistaan puhtaampia diesellaatuja. Lopputuloksena on vain veronkorotus, joka nakertaa myös työllisyystavoitetta, sanoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitus päätti eilen budjettiriihessään, että parafiinisen dieselöljyn 120 miljoonan euron veronalennus poistetaan asteittain. Kyseessä on ratkaisu, jolla hallitus päätyi ensi vaiheessa leikkaamaan yritystukia.

SKAL:n mielestä ei ole perusteltua pitää parafiinisen dieselin verokantaa yritystukena. Järjestön mukaan dieselin verorakenne Suomessa perustuu ympäristövaikutuksiin eikä siinä ole kyse yritystuesta.

Parafiininen diesel aiheuttaa perinteistä dieseliä vähemmän ilmanlaatuun vaikuttavia päästöjä, kuten pienhiukkasia ja typen oksideja.

Parafiininen diesel voi olla joko fossiilista tai uusiutuvaa dieseliä. Hallituksen mukaan tuen leikkaus kohdistetaan mahdollisuuksien mukaan fossiiliseen parafiiniseen dieseliin.

Tarve veroalelle vähenee autokannan uudistuessa

Öljynjalostusyhtiö Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen sanoo STT:lle, että yhtiössä on ajateltu veronalennuksen poistamisen kohdistuvan nimenomaan fossiiliseen parafiiniseen dieseliin.

Räsäsen mukaan veroalen poiston seurauksena olisi, että Neste lopettaisi parafiinisen eli parempilaatuisen fossiilisen dieselin valmistamisen Porvoon jalostamollaan. Sen sijaan yhtiö palaisi valmistamaan perinteistä "normieurooppalaista" dieseliä ja ryhtyisi tuomaan sitä markkinoille.

Räsänen kertoo, että parafiinisen dieselin valmistaminen on perinteistä dieseliä kalliimpaa, mutta veronalennuksen ansiosta se on ollut mahdollista.

– Tällä (veronalennuksella) on ollut hyvin perusteltu ympäristöperuste. Parafiininen palaa puhtaasti, sen takia se on saanut tämän edun ilmanlaadun ylläpitämiseksi.

Nesteelle ei olisi yllätys, että parafiinisen fossiilisen dieselin veroetu asteittain poistettaisiin. Räsäsen mukaan uudet dieselajoneuvot ovat jo niin puhtaita, ettei ole juurikaan väliä, käyttääkö auto parafiinistä vai tavallista dieseliä.

– Vanhemmissa dieselajoneuvoissa sillä vielä on väliä, koska parafiinisellä ajaessa on pienemmät hiukkaspäästöt ja typen oksidien päästöt.

Tarve parafiinisen dieselin veronalennukselle pienenee vähitellen, kun autokanta Suomen teillä vuosien mittaan uudistuu. Hallitus ei ole vielä tarkemmin kertonut, millä aikataululla parafiinisen dieselin veronalennusta ryhdytään leikkaamaan.

Neste: Vaikea arvioida vaikutuksia pumppuhintaan

Räsäsen mukaan on vaikea toistaiseksi arvioida, miten veronalennuksen poisto vaikuttaisi suomalaisten autoilijoiden maksamaan dieselin pumppuhintaan.

– Siinä on niin monta muuttujaa, ja viime kädessä pumppuhinta määräytyy vähittäismyynnin kilpailutilanteen perusteella.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoi eilen Ylen A-studiossa, että yritystukien leikkauksessa päädyttiin parafiinisen dieselin veroalen poistoon, koska sillä on "pienimmät vaikutukset negatiivisessa mielessä".

Hallitus aikoo jatkaa vielä yritystukien remonttia. Budjettiriihen tiedotteen mukaan "jatkotyössä tavoitellaan ympäristö- ja ilmastovaikutukseltaan haitallisten tukien merkittävää leikkausta". Uusia päätöksiä yritystuista on tarkoitus tehdä ensi vuoden syksyllä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Lahtelaisen Purkupihan suurpalon syystä alustava käsitys - "Itsestään tavara ei ole syttynyt"
  2. Caravan-messuja ei järjestetä tänä vuonna Lahdessa
  3. Lahden lomautustarve supistui murto-osaan arvioidusta 1 500:sta
  4. "Tätä on kyllä odotettu kiihkeästi" – moni tuli Lahden torin terasseille suoraan töistä
  5. Näin paljon kaupunginorkesteria johtava Dalia Stasevska tienaa Lahdessa aluksi
  6. Vääksyyn avattiin pieni jäätelötehdas – Ahvenaisen pariskunta valmistaa nyt jäätelöt kahvilaansa itse
  7. Vain Tönnön koulu sai armon Orimattilan kaupunginhallituksessa – kolmen kyläkoulun lakkautus valtuustoon
  8. 2.6. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Päijät-Hämeessä ei uusia koronavirustartuntoja yli viikkoon
  9. Pääkirjoitus: Yllättävä paluu al-Holin leiriltä
  10. Koitin-Pertunmaan Osuuspankki suunnittelee liitosta, edellinen yritys karahti kiville
  11. "Kuin liikkuvaan maaliin tähtäisi", sanoo Asikkalan talousjohtaja Aapo Pispa talouden sopeuttamistoimista – kunta tähtää ylijäämäiseen talousarvioon
  12. Formulakausi sai uusia kilpailuaikatauluja, kalenterissa nyt kahdeksan kisaa
  13. Sokerista on vaikea päästä kokonaan eroon – Tutkijan mielestä sokerittomuuteen ei edes pidä pyrkiä: "Ruoka ei saa olla mautonta eikä tylsää"
  14. Seurakuntien tulos romahtanut liki 20 miljoonalla alkuvuonna: "Tässä on poikkeuksellinen tilanne käsillä"
  15. Lahden keskustan suosituissa ravintoloissa oli lounasaikaan vilinää – "Oli selvää, että tänään pitää päästä ravintolaan"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.