Museojuna Ukko-Pekka sytytti kolme maastopaloa reitillään Ylä-Savossa

Alustavan tiedon mukaan palot sytyttäneet kipinät olivat peräisin jossakin vaunussa olleesta laakeriviasta. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / SIXTEN JOHANSSON

STT

Museojuna Ukko-Pekka aiheutti perjantaina kolme maastopaloa ja parin tunnin viivytyksen kaukojunaliikenteeseen Ylä-Savossa liikkuessaan. Sonkajärven palomestari Antero Oikarinen kertoo STT:lle, että alustavan tiedon mukaan palot sytyttäneet kipinät olivat peräisin jossakin vaunussa olleesta laakeriviasta.

Maastopalot syttyivät puolenpäivän aikaan Sukevan ja Iisalmen välisen rataosuuden varrella sen jälkeen, kun Ukko-Pekka oli ajanut alueen läpi. Oikarisen mukaan paloista kaksi oli pieniä, yksi vähän isompi. Sammutustöihin kului kaikkiaan parisen tuntia, ja apuun hälytettiin Sukevan ja Vieremän sammutusyksiköt. Palot sijaitsivat noin 15 kilometrin matkalla.

– Isomman palon sammutuksessa meidän piti katkaista raideliikenne, mikä sitten vaikutti kaukojuniin. Katkos kesti parisen tuntia, Oikarinen arvioi.

Pohjois-Savossa oli perjantaina voimassa metsäpalovaroitus.

Asiasta kertoi aiemmin Kainuun Sanomat ja Savon Sanomat. Lehden mukaan Ukko-Pekan aiheuttamat maastopalot viivästyttivät Oulusta Helsinkiin matkalla ollutta Intercityä kaksi ja puoli tuntia. Lisäksi Helsingistä Ouluun kulkenut Intercity myöhästyi reilun tunnin.

Höyryveturit ja maastopalot liitetään usein yhteen

Ukko-Pekka on yhdistetty maastopaloihin aiemminkin. Muun muassa kesällä 2015 Heinolan keskustassa paloi parisataa neliömetriä junaradan viereistä nurmikkoa. Hetki ennen paloa Heinolan asemalta oli lähtenyt Lahtea kohti museojuna Ukko-Pekka.

Palo saatiin nopeasti sammumaan, mutta päivystävä palomestari Petteri Haverinen sanoi tuolloin, että ratapenkan syttyminen höyryveturin kipinästä on jokakesäinen ilmiö.

– Piipusta lentää aika paljon nokea ja kipinöitä. Aikoinaan, kun höyryvetureita oli enemmän, maastopalot olivat hyvin yleisiä, hän kertoi.

Raskas pikajunaveturi Hr1 eli tuttavallisemmin Ukko-Pekka oli Valtion rautateiden voimakkain henkilöliikenteen höyryveturi. Tyyppiä on rakennettu kaiken kaikkiaan 22 kappaletta Lokomon ja Tampellan konepajoilla vuosina 1937–1957.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Poliisi auttaa jengiläisiä irtautumaan kahleista, toiminnan keskiössä keskinäinen luottamus
  2. Hollolassa toivotaan lisäselvityksiä kierrätyspuistosta, vaikutukset luontoon ja alueen asukkaisiin huolettavat
  3. Aviomies menehtyi, pankki sulki tilit – Terttu Hokkanen oppi kovimman kautta, että raha-asiat kannattaa sopia ajoissa
  4. Näyttelijä Kari Hietalahti meditoi vapa kädessä - "Kun tälle lajille antaa sydämensä, se on ikuista"
  5. Veijo Baltzarin ihmiskauppa- ja seksuaalirikostutkinnassa uusi epäilty – kaikkiaan epäiltyjä on nyt neljä
  6. Tavallisesta pankkituotteesta tuli lomautetuille kriisiapu – kahdessa kuukaudessa haettu yli 210 000 lainanlyhennysvapaata
  7. Lukijalta: 500 euron palveluseteli fysioterapiaan auttaisi vanhuksia ja yrityksiä
  8. Pääkirjoitus: Poikkeustila jakoi perheet
  9. Miljoonia euroja jää lahjoittamatta koronan vuoksi – avustusjärjestöt suunnittelevat yhdessä, miten feissarit voivat palata katukuvaan
  10. Mehiläispesien vuokraus kiinnostaa Lahden seudulla – pörriäisten puuhia voi tarkkailla omalla pihalla
  11. Mukkulan poika lähtee haastamaan salibandyväkeä tyhmillä kysymyksillä ja pöllyttämällä ajatusmaailmaa
  12. Hanna Myyrän Esalainen: Ihan kuin olisi ulkomailla kotimaassa
  13. Uudessa lahtelaisessa autopesulassa asiakkaalle luvataan alle minuutin jonotusaikaa
  14. Palokunta sammutti maastoa Lahdessa, taustalla ehkä nuotioleikit
  15. Entinen kauppiaspariskunta pyörittää Padasjoella tofutehdasta ja kampaamoa, kesällä avataan tehtaanmyymälä ja kahvila

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.