Matkustaja-alusten turvallisuus tarkistetaan säännöllisesti, suomalaisasiantuntija kertoo

Risteilyalus Viking Skyn kaltaiset hätätilanteet merellä ovat asiantuntijan mukaan melko harvinaisia. LEHTIKUVA/AFP

STT

Risteilyalusten turvallisuutta ylläpidetään säännöllisin tarkastuksin ja harjoituksin, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija.

– Valtio, jonka lipun alla laiva purjehtii, tai sen valtuuttama luokituslaitos käy pääsääntöisesti kerran vuodessa tarkastamassa alukset, sanoo merenkulun johtava asiantuntija Ove Hagerlund.

Aluksilla käydään läpi niin laitteita, automatiikkaa kuin hengenpelastus- ja palosammutustarvikkeitakin. Matkustaja-alusten runko tarkastetaan noin viiden vuoden välein telakalla.

Lisäksi laivoilla harjoitellaan säännöllisesti toimintaa eri hätätilanteissa, kuten tulipalossa, evakuoinnissa ja tarvittaessa laivan jättämisessä.

– Harjoitusten tarkoitus on saada asiat henkilökunnalle selkärankaan. Kun asiaa on riittävästi harjoiteltu, se tapahtuu rutiininomaisesti, Hagerlund sanoo.

Hagerlundin mukaan lähtökohtaisesti henkilökunta harjoittelee sitä, miten alus selviää hätätilanteesta omin avuin. Aluksilta kuitenkin löytyy eri maiden meripelastusviranomaisten yhteystiedot, joilta voi tarvittaessa pyytää apua.

Rahtialuksilla enemmän ongelmatilanteita

Risteilyalus Viking Skyn kaltaiset hätätilanteet merellä ovat melko harvinaisia, Hagerlund kertoo.

– Etupäässä lastialuksille tapahtuu karilleajoja, pieniä vaurioita ja koneiden rikkoutumisia. Matkustaja-aluksilla onnettomuustilanteita tapahtuu vähemmän.

Viking Sky ajautui ongelmiin myrskytuulessa lähellä Keski-Norjan rannikon aluetta, jossa laivat ovat aiemminkin joutuneet hankaluuksiin. Hagerlund arvelee alustavasti, että ilman konehäiriöitä Viking Sky olisi selvinnyt matkastaan.

– Kyllähän päällikkö on varmasti ajanut alueella ja laivayhtiö operoinut siellä, eli he osaavat arvioida kulloisetkin olosuhteet, Hagerlund pohtii.

– Se jää nähtäväksi, oliko laivalla jotain teknistä ongelmaa tai vastaavaa, minkä takia ei olisi pitänyt lähteä matkaan. Sitähän ei voi tietää tässä vaiheessa.

Mikäli tutkimuksissa ilmenee jotain huolestuttavaa, Hagerlund olettaa, että varustamo reagoi siihen koko laivastossaan.

– Jos yhtiöllä on useita aluksia, niin varmistetaan, että samaa vaaraa ei ole muilla laivoilla ja ehkäistään ennakolta mahdollisia havereita.

Suuronnettomuuksiin varautuminen "vakiotoimintaa"

Suomen merivartiostoissa suuronnettomuuksiin varautuminen on "vakiotoimintaa", kertoo Suomenlahden merivartioston komentaja Tom Hanén.

Suomessa toimii kaksi merivartiostoa, Suomenlahden ohella Länsi-Suomessa. Ne harjoittelevat vuosittain suuronnettomuustilanteita yhdessä muiden viranomaisten kanssa.

Toiminnan yksityiskohtia, kuten helikopterivinssausta, ihmisten etsintää vedestä ja pelastussukellusta harjoitellaan kaiken aikaa eri yksiköissä. Syy on sama kuin laivoilla tehtävissä harjoituksissa: rutiinin luominen.

– Harjoittelemme jatkuvasti, sillä kun jotain sattuu, keli on yleensä kamala. Siksi pitää pysyä hyvässä terässä, Hanén toteaa.

Hanénin mukaan pahin onnettomuusskenaario olisi ison matkustajalaivan ja esimerkiksi öljytankkerin yhteentörmäys, joka aiheuttaisi vaaraa niin lukuisille ihmisille kuin ympäristöllekin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Korona kiihdytti sairaalasänkyjen kysyntää – Hollolassa tehdasta pyörittävän Lojerin työllisyystilanne pysyi hyvänä, vaikka osia saadaan edelleenkin odotella Kiinasta
  2. Lahden keskustan nopeusrajoituksia lasketaan – muutoksella halutaan kasvattaa turvallisuutta ja vähentää meluhaittoja
  3. Lahden konserttitalon tornista löytyi kosteutta – Lahden kaupungilta painavat terveiset rakennuttajalle
  4. Lahdessa kuvataan elokuvaa ekologisesti – näin se onnistuu
  5. Vanhojen henkilöllisyystodistusten käytöstä luovutaan OP:n konttoreissa
  6. Puu kaatui sähkölinjalle Lahden Renkomäessä – tie oli osittain poikki Johtokadulla
  7. Jaguar E-type, Cadillac Eldorado, Aston Martin... Sijoittajakonkari Jukka Ylitalo, 56, sijoittaa klassikkoautoihin – "Auton muotoja ja tekniikkaa voin tutkia ja ihailla tuntikaupalla"
  8. Enemmistö Asikkalan päättäjistä aikoo puoltaa Vääksyn Yhteiskoulu -hankintaa, josta päätetään tänään, mutta viime hetken soraäänet ovat äänekkäitä – kuntaa syytetään tietojen salailusta, ESS selvitti mistä on kyse
  9. Vesijeteillä pörrääminen Lahden sataman alueella poikii valituksia – Vesijärvellä ajelua rajoitetaan, mutta poliisin mukaan "juuri kukaan jeteillä liikkuvista ei tiedä siitä", tarkista tästä paikat, joihin jeteillä ei ole asiaa
  10. Neljä uutta koronavirustartuntaa todettu vuorokauden aikana
  11. Tiesitkö, että Lahden taidemuseon kokoelma-aineistoja näkee nyt myös netistä? – Finnassa on julkaistu jo noin kolmesataa museon teosta
  12. Maailman tunnetuimpiin elokuvasäveltäjiin kuuluva Ennio Morricone on kuollut
  13. Dronen lennättäjä ei aio jäädä tähdenlennoksi – yritystoiminta ilmakuvauksen parissa kouli lahtelaisen Pyry Selinin, 14, eroon esiintymiskammosta
  14. Lahden konservatorion remontti laahaa jäljessä aikataulustaan – "Tärkeintä on, että tilat saadaan kuntoon ja työt tehdään huolella"
  15. Reportaasi: Seurasimme kuukauden ajan ensikertalaisia mansikkapellolla – suomalaiset vetivät vertoja jopa ukrainalaisille

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.