Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Asikkalan taksisurma ravisteli ammattikunnan turvallisuudentunnetta – "Tämä tapahtuma jättää meihin jokaiseen jäljen", sanoo iittiläinen taksinkuljettaja Jesse Nurmenvaara

Nuoren taksinkuljettajanaisen menehtyminen henkirikoksen uhrina Asikkalassa on saanut alan ammattikunnan pohtimaan turvallisuuttaan. Paljon voidaan väkivallan varalta tehdä, mutta täyttä turvaa on erittäin vaikea saada.

Asikkalassa nuoren taksinkuljettajan hengen vaatinut henkirikos on saanut monen päijäthämäläisen taksiammattilaisen miettimään työturvallisuuttaan. Yksi heistä on iittiläinen Jesse Nurmenvaara.

Nurmenvaara tunsi perjantain ja lauantain vastaisena yönä menehtyneen 20-vuotiaan naiskuljettajan hyvin. Hän oli viikonlopun aikana viestitellyt tälle ja kaikki oli vielä tuolloin vaikuttanut olevan kunnossa.

Nurmenvaara tunsi myös teosta epäillyn 24-vuotiaan miehen. Henkirikoksesta on ammattikunnassa keskusteltu vilkkaasti.

– Tämä tapahtuma jättää meihin jokaiseen jäljen. Miten tällaista voi tapahtua näin pienessä paikassa, pohtii Nurmenvaara.

Taksien turvallisuusjärjestelyissä on Nurmenvaaran mukaan parantamisen varaa. Apua voi kyllä pyytää, mutta sen saapuminen on asia erikseen.

Takseissa on hälytysnappi, jolla voi tehdä niinsanotun hiljaisen hälytyksen tilausvälityskeskukseen. Sieltä otetaan yhteys autoon, ja paikalle voidaan lähettää muita takseja auttamaan pulaan joutunutta kollegaa.

Ongelmaksi voi osoittautua kuitenkin, ettei lähistöllä ole yhtään taksia. Asikkalassa uhriksi joutunut kuljettaja ei Nurmenvaaran tietojen mukaan ollut edes ehtinyt tehdä hälytystä.

Jesse Nurmenvaaran noin viisivuotiselle työuralle on mahtunut alle kymmenen uhkatilannetta. Kaikista niistä on selvitty puhumalla.

Lahtelainen taksinkuljettaja Saana Weckström on jakanut kollegoidensa kanssa yhteisen ja syvän järkytyksen, kun Asikkalan tapahtumat tulivat julki.

– En nukkunut juuri yhtään. Tuli pahoja unia.

Weckström on ajanut pirssiautoa nelisen vuotta ja toistaiseksi välttynyt väkivallalta tai väkivallan uhalta. Hän pitää työtään turvallisena, mutta ei silti aio ryhtyä ajamaan ilta- tai yövuoroja.

Olen omille kuljettajillemme sanonut, että kannattaa jättää auto siinä vaiheessa, kun tilanne alkaa olla vaarallisen oloinen.

Taksi Hämeen hallituksen puheenjohtaja Matti Lehtinen

Weckström on käsitellyt henkirikoksen herättämiä tuntemuksia omassa työvuororyhmässään. Spekulaatioita murhenäytelmän tiimoilta on riittänyt paljon.

– Todella järkyttävä juttu. Kyseessä oli nuori ihminen, jolla oli elämä edessä.

Taksimiesten turvaksi on kaavailtu muun muassa pleksiä, joka erottaisi matkustajan kuljettajasta. Lahtelainen taksiautoilija Jussi Saukkonen muistuttaa kuitenkin, ettei aukotonta suojaa ole olemassakaan.

– Jos joku haluaa ottaa hengen kuljettajalta, niin se on otettavissa.

Saukkoselle Asikkalan henkirikos oli täysi yllätys, sillä väkivaltainen kuolema on taksiammatissa äärimmäisen harvinaista. Tosin riski on aina olemassa.

– Olen 26 vuotta ajellut taksia ja se on tiedossa, että koska vain voi joku hullu tulla vastaan.

Saukkonen ei ole pitkällä urallaan kohdannut vakavaa vaaraa matkustajien taholta. Kuljettaja voi vaikuttaa siihen, lähteekö tilanne kyyditettävän kanssa kärjistymään.

– On katsottava, kenen kanssa alkaa sanailla ja kenen kanssa ei.

Hollolalainen taksinkuljettaja Erkki Kortelainen epäilee suojapleksien tehokkuutta. Hänen mukaansa pleksit saattavat jopa entisestään provosoida aggressiivista matkustajaa.

Asikkalan henkirikos on saanut myös Kortelaisen punnitsemaan työturvallisuuskysymyksiä.

– Totta kai tällainen aina herättää ajatuksia.

Kortelainen on harjoittanut ammattiaan noin 14 vuotta eikä ole kokonaan välttynyt ikäviltä tilanteilta. Yhdessä tapauksessa hän joutui asiakkaan kanssa käsirysyyn.

Taksi Hämeen hallituksen puheenjohtaja Matti Lehtinen kertoo, että kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin vaaralliseksi tiedettyä matkustajaa.

– Miten vaarallinen asiakas määritellään, on jo toinen juttu.

Työntekijöille ei ole annettu yksiselitteisiä ohjeita, millä tavoin uhkaavissa tilanteissa toimitaan hätänapin käytön lisäksi.

– Olen omille kuljettajillemme sanonut, että kannattaa jättää auto siinä vaiheessa, kun tilanne alkaa olla vaarallisen oloinen. Ennemmin niin, ettei tule mitään pahempia henkilövahinkoja, linjaa Lehtinen.

Lahden Aluetaksi oy:n hallituksen puheenjohtaja Jari Salonen ei halunnut kommentoida taksin henkilöturvallisuusriskejä millään tavoin.

Lahden taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Hannele Kivistö arvioi, että kameroiden tulo takseihin on osaltaan saattanut hillitä aggressiivisten matkustajien mahdollisia pahoja aikeita. Kameroita ei tosin ole kaikissa autoissa.

– On jokaisen yrittäjän oma asia, hankkiiko kameroita vai ei, sanoo Kivistö.

Taksiammattilaisten työturvallisuutta lisää Kivistön mukaan myös, ettei autoissa juuri ole käteistä rahaa houkuttelemassa ryöstäjiä. Lisäksi osa kuljettajista on hankkinut asianmukaista turvallisuuskoulutusta.

Hannele Kivistö muistelee, että edellinen taksinkuljettajaan kohdistunut henkirikos Hollolassa vuonna 2001 lisäsi ammattikunnan kiinnostusta turvallisuuskoulutusta kohtaan.

– On hyvin todennäköistä, että tällä kerralla käy samoin.

Kivistön mielestä naiskuljettajat eivät ammatissaan ole sen suuremmassa vaarassa kuin miehetkään. Lisäksi on hyvin yleistä, että taksialalla työskentelevät naiset ajavat muitakin kuin päivävuoroja.

Korjattu 23.8.2022 klo 10.36. Lahden Aluetaksi oy:n hallituksen puheenjohtajan etunimeä.