Pekka Haavisto: Euroopan raideliikenne kaipaa uudistusta kilpaillakseen lentomatkojen kanssa

Vihreiden veteraanipoliitikko Pekka Haavisto julkisti Eurooppa raiteilla -kirjan Helsingissä 10. tammikuuta 2019. Kirjassa Haavisto palaa rautateille ja päivittää kuukauden interrail-matkalla käsityksensä Euroopan nykytilasta ja tulevaisuudesta. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

STT

Vihreiden puheenjohtaja ja veteraani-interrailaaja Pekka Haavisto perää Euroopan raideliikennejärjestelmien uudistamista. Eurooppa raiteilla -kirjansa julkistamistilaisuudessa Haavisto totesi, että nykyisellään eurooppalainen junamatkustaminen on aivan liian monimutkainen järjestelmä kilpaillakseen tehokkaasti lentomatkustamisen kanssa.

– On todella vaikeata matkustaa junilla. Kaikki lippuvaraussysteemit, kaikki erilaiset luokat, mikä on mikäkin juna, mitä lippuja tai lisämaksuja tarvitaan on edelleen ihan sekavaa. Aina kun maa vaihtuu, vaihtuvat myös systeemit. Lentoliikenteessä ei tarvitse aprikoida mikä on business ja mikä turistiluokka ja millaiset palvelut lentoasemalla on, koska ne ovat kaikkialla ihan samanlaiset. Joka rautatieasemalla joko on palveluja, tai ei ole palveluita, myydään lippuja tai ei myydä lippuja.

Aikanaan Suomen ensimmäisen interrail-oppaan kirjoittanut Haavisto teki ensimmäisen interrail-matkansa vuonna 1974. Hän teki paluun interrail-raiteille viime kesänä, mutta tätä matkaa edelsi 34 vuoden mittainen tauko. Matkallaan Haavisto perehtyi Euroopan eri maiden tilanteeseen ja pohti samalla maanosan tulevaisuutta.

Hän kertoo hiukan yllättyneensä havaitessaan matkallaan, että rautatiejärjestelmä toimi kaikkein parhaiten Italiassa.

– Tässä olisi varmaan EU:llekin hieman hommia saada näitä harmonisoitua, Haavisto sanoi.

Lentomatkoista ei ole vielä irtipääsyä

Mielipidemittausten myötätuuli ennakoi Haaviston johtamille vihreille vaalivoittoa ja paikka uudessa hallituksessa näyttää hyvinkin mahdolliselta. Haavisto ei kuitenkaan ryhtynyt pohtimaan, minkä verran hän käyttäisi junaa virkamatkoillaan, jos hän vaalien jälkeen päätyisi ministeriksi uuteen hallitukseen.

– Vuoden alussa olin käymässä Mogadishussa, enkä tiedä muuta turvallista tapaa sellaiseen maahan mennä kuin lentäen. Mutta kotimaan matkailussa nopeat junayhteydet varmaan tulevat korvaamaan muita.

Euroopassakin järjestelmä kehittyy todennäköisesti tulevaisuudessa, Haavisto uskoo. Se vaatii eurooppalaisten ratajärjestelmien ja maiden rajat ylittävien yhteyksien kehittämistä.

– Niitäkin ihmisiä on, jotka menevät Brysseliin junalla. Esimerkiksi Oras Tynkkynen on sitkeästi käyttänyt junayhteyksiä. Mutta jos ajatellaan tulevaisuutta, nopea rata Tallinnasta Berliiniin on varmaan tulevaisuutta, ja miksei myös Tallinnan tunneli. Ehkä tämä on vähän haaste, kun joudutaan miettimään päästöjä eikä haluta lentoliikenteen kasvua.

Turistin kannalta järjestelmien ongelmat tulevat vastaan muun muassa puolihylätyillä rautatieasemilla, joilta ei enää löydy edes matkatavaroiden säilytystä. Takavuosina kaupunkien sosiaalisina keskuksina toimineet rautatieasemat ovat monin paikoin jääneet kehityksestä syrjään, Haavisto pohti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Arviointikertomus pöllyttää Lahden johtoa kyberhyökkäyksestä – "Toiminta huolimatonta ja vastuutonta"
  2. Maauimalan avausta odotteli aamutuimaan parinkymmenen uimarin joukko – jonossa pohdittiin, ehtiikö altaaseen ollenkaan
  3. 1.6. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Päijät-Hämeessä ei ilmi uusia koronatartuntoja viikkoon
  4. Tapaus McCarron: "Kaupungin eettisiä ohjeita syytä täsmentää"
  5. Lahden sataman yrittäjät arvioivat tulevaa kesää vaihtelevan varovaisesti – "Ihmiset ovat olleet monta kuukautta kotona ja varmasti panta puristaa"
  6. Lahdessa seurakunnan lasten leirejä perutaan, rippikoulujen järjestämiseen muutoksia
  7. Kaksi autoa törmäsi risteyksessä Lahdessa – ei henkilövahinkoja, toinen auto hinaukseen
  8. Nuoren kännykkää ei kannata tutkia väkisin – jos luottamus on kunnossa, lapsi kertoo itse some-elämästään
  9. Näppis: Teollisuutta ja yrityksiä yritetään houkutella joka kuntaan. Nyt olisi tarjolla jättipotti eli kierrätyspuisto, joka tukee kestävää kehitystä. Hollolalla paras paikka, tänne vaan!
  10. Hammaslääkäri Ömer Acar, 31, sai jo lapsuudessa taloustiedon oppitunnin – "Isä otti setelit käteensä ja näytti konkreettisesti, mitä niille tapahtuu"
  11. Palava tavarajuna sytytti Lahden seudulla useita maastopaloja - junat myöhästelevät edelleen Lahti-Riihimäki-radalla
  12. Vierailija: Kirkko uusiutui hämmästyttävästi
  13. Ohisalo tukisi myös Lahden joukkoliikennettä
  14. Ravintolat avaavat ovensa tänään - lue yön uutiskooste
  15. Uusi tieliikennelaki tuli voimaan – esimerkiksi nämä viisi asiaa muuttuivat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.