Korona-aika on pahentanut raskaan liikenteen taukopaikkojen ruuhkia, selviää Uudenmaan ely-keskuksen raskaan liikenteen taukopaikkojen kävijälaskennasta. Käyttäjämääriä tutkitaan kahden vuoden välein Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen alueella.
Ely-keskus kertoo tiedotteessaan, että raskaan liikenteen taukopaikkojen käyttäjämäärät kasvoivat myös korona-aikana. Käyttäjämäärät ovat kahdessa vuodessa lisääntyneet päiväsaikaan 14 prosenttia ja öisin seitsemän prosenttia. Kun samaan aikaan osa teiden varsilla olevista taukopaikkojen yrittäjistä on joutunut supistamaan aukioloaikojaan, on ongelma kärjistynyt.
Lisäksi tilanteen huononemiseen vaikuttaa se, että raskaan liikenteen määrät ovat kasvaneet logistiikan kasvun myötä, mutta samaan aikaan levähdyspaikat eivät ole lisääntyneet samassa suhteessa. Suosituimmilla levähdysalueilla paikat ovat loppuneet kesken ja raskaan liikenteen ajoneuvoja on jouduttu pysäköimään myös piha-alueille.
– Huono tilanne on siis heikentynyt entisestään. Tämä ei ole alan toimijoille yllättävä kehityskulku, vaan valitettavan tuttu asia, Uudenmaan ely-keskuksen liikennevastuualueen kehittämispäällikkö Janne Kojo sanoo tiedotteessa.
Eniten kysyntää on taukopaikoilla, joissa kuljettajalla on mahdollisuus peseytymiseen, käytössään vessa ja ravintolapalvelut.
– Nämä alueet ovat myös turvallisempia. Suomi on ollut pitkään lintukoto esimerkiksi naapurimaahan Ruotsiin verrattuna, jossa rikollisuus, kuten kuljettajiin ja lastiin kohdistuvat ryöstöt ovat merkittävästi arkipäiväisempiä, Kojo sanoo tiedotteessa.
Käyttäjälaskentoja on tehty kahden vuoden välein vuodesta 2015 alkaen.