Päijät-Sote tehostaa perintää, alaikäisten huoltajille lähdössä tuhansia perintäkirjeitä

Hyvinvointiyhtymän lasku lähtee aina asiakkaan nimellä, vaikka tämä olisi alaikäinen. Mikko Suutala

Kari Anttinen

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä aloitti keskiviikkona perinnän alaikäisten asiakkaiden maksamattomista laskuista. Perintäkirjeet on osoitettu lasten huoltajille.

Päijät-Soten mukaan perintäkirjeitä on lähdössä kaikkiaan noin 4 800 ja ne koskevat alaikäisten asiakkaiden maksamattomia laskuja vuosilta 2019–2021.

Hyvinvointiyhtymä kertoo muuttaneensa perinnän toimintamallia nopeuttaakseen prosessia. Yhtymä laskuttaa aina asiakasta, vaikka tämä olisi alaikäinen. Aiemmin alaikäisten kohdalla on odotettu lapsen täysi-ikäisyyttä, jonka jälkeen saatavaa on peritty.

Käytössä ollut tietojärjestelmä ei sekään ole aiemmin mahdollistanut perintäkirjeen lähettämistä huoltajille.

Huoltajille lähtevissä perintäkirjeissä on sekä huoltajan että alaikäisen lapsen nimi. Lasku sisältää viiden euron maksukehotusmaksun sekä viivästyskorot.

Alaikäisten palveluiden maksuttomuus laajeni heinäkuun alussa, kun asiakasmaksulaki uudistui. Heiltä ei enää peritä maksuja poliklinikkatutkimuksesta ja -hoidosta.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut