Hämeen poliisi haluaa painaa jarrua 17-vuotiaitten ajoluville - nuoriso kaahailee päättömästi ja saa ajokieltoja Päijät-Hämeessä

Aiempi ajokielto tulisi poliisin mielestä ottaa huomioon poikkeuslupaa myönnettäessä. Rajoitusten rikkomisesta pitäisi seurata ajoluvan menettäminen tai muu selkeä sanktio.

Nuoret tekevät törkeitä liikenteen vaarantamisia merkittävän usein, kertoo poliisiylitarkastaja Hannu Kautto. Mikko Makkonen

Mikko Kivelä, Simo Natunen

Hämeen poliisi on kirjannut useita poikkeusluvalla autoilevien 17-vuotiaiden tekemiä liikennerikkeitä. Useimmiten kyse on ollut nopeusrajoituksen rikkomisesta.

Valtaosassa tapauksia ylinopeutta on ollut niin paljon, että poliisi on määrännyt törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta epäillyn kuljettajan ajokieltoon.

Autoa saa kuljettaa poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana. Poliisin mielestä lupaa tulisi rajoittaa.

Poliisin liikenneturvallisuustyötä johtavan poliisiylitarkastaja Hannu Kauton mukaan erityisesti nuorten autolla ajamisen ajankohtaa tulisi rajata niin, että se olisi mahdollista vain päiväsaikaan.

– Harvalla nuorella on todellista tarvetta ajaa autolla öisin, varsinkaan viikonloppuöisin. Silloin tapahtuu tilastollisesti eniten onnettomuuksia ja tieliikennerikkomuksia. Toki jos nuori todella käy yötöissä tai harrastukset edellyttävät todella myöhään liikkumista, poikkeuksia voitaisiin tehdä.

Poliisiylitarkastaja haluaisi rajata nuorten autolla ajamista niin, että se olisi mahdollista vain päiväsaikaan. Marko Puumalainen

Kautto ehdottaa, että rajoitusten rikkomisesta tulisi seurata myös riittävä sanktio.

– Poliisin toive olisi, että esimerkiksi aikarajoituksen rikkominen johtaisi ajoluvan menettämiseen. Jos poikkeusluvan ehtoja ei kykene noudattamaan, tulee kohdata seuraamukset.

17-vuotiaita kuljettajia on haastavaa valvoa liikenteessä kohdennetusti. Kauton mukaan valvontaa voitaisiin järjestää esimerkiksi niin, että nuori ilmoittaa poliisille ajoneuvon, joka hänellä on käytettävissään. Poliisi voisi siten tarkkailla rekisteritunnuksen avulla liikenteessä liikkuvia poikkeuslupakuljettajia.

Tällä hetkellä poliisi ei valvo kohdennetusti 17-vuotiaita kuljettajia.

Vaikka 17-vuotiaat syyllistyvät Kauton mukaan törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin varsin usein, hän muistuttaa, että kaikkia 17-vuotiaita auton kuljettajia ei tule leimata tieliikennerikollisiksi.

– Ylivoimainen enemmistö nuorista ajaa mallikkaasti. Vain pienen osan liikennekäyttäytyminen on ongelma.

Traficomin selvityksen mukaan ajokieltoon johtaneisiin rikoksiin syyllistyi 3,3 prosenttia 17-vuotiaista ajo-oikeuden haltijoista vuoden 2018 heinäkuun alun ja vuoden 2020 elokuun lopun välillä.

– Ongelma ei ole vain 17-vuotiaissa kuljettajissa. Melkein yhtä iso osa 18-vuotiaista kuskeista tekee ajokieltorikoksia, sanoo Kautto.

Hämeen poliisilaitoksen mukaan viime vuoden alun jälkeen laitoksen alueella on ollut ainakin 15 tapausta, joissa 17-vuotiaan autoilijan epäillään syyllistyneen liikennerikkomukseen tai -rikokseen.

Poliisin näppituntuma on, että kahdessa tapauksessa kolmesta kyse on ollut ylinopeudesta. Yhtä tapausta lukuun ottamatta ylinopeutta on ollut vähintään 50 km/t.

Ääriesimerkki on valtatie 3:lta viime helmikuussa. Kuljettaja ajoi satasen alueella tutkaan nopeudella 189 km/t.

Jos ylinopeutta on vähintään 40 km/t, kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, mistä seuraa ajokielto. Ensikertalaisen ajokielto kestää 3–5 kuukautta.

Kahdessa Hämeen poliisin tutkimassa tapauksessa 17-vuotiasta kuljettajaa epäiltiin samalla kertaa useasta rikoksesta, kuten liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja rattijuopumuksesta.

Perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rapsahtaa sakot. Jos vaarantamisia tulee vuodessa kolme tai kahden vuoden aikana neljä, kuljettaja määrätään väliaikaiseen ajokieltoon.

Poikkeuslupakuskien hurjastelulle Hämeessä on ollut leimallista, että autot ovat olleet uudehkoja ja hyväkuntoisia eivätkä mitään nuorisorimpuloita.

Hämeen poliisilaitoksen valvonta- ja hälytyssektorin johtaja, ylikomisario Reijo Tuovinen arveleekin, että hiljainen ja teknisiltä ominaisuuksiltaan hyvä auto aiheuttaa sen, ettei kuljettaja tajua ajavansa kovaa – varsinkaan jos hän ei tule seuranneeksi nopeusmittaria.

Hurjastelijan kyydissä on yleensä muita nuoria, joille kuljettaja haluaa näyttää, mihin raskas kaasujalka riittää. Näyttämisen halua selittänee myös nelipyöräluisussa ajaminen tai muunlainen vaarallinen ajotapa. Kuljettaja saattaa ottaa riskejä myös kavereitten yllyttämänä.

Reijo Tuovisen mielestä ylinopeuden taustalla voi olla niinkin arkinen asia kuin kuljettajan halu testata ajokkinsa suorituskyky. Jos kuljettaja on nauttinut alkoholia, häntä ei ehkä kiinnosta noudattaa nopeusrajoituksia.

– Joskus kuljettaja ehkä luottaa siihen, ettei valvontaa kuitenkaan ole eli kiinnijäämisriskiä pidetään niin pienenä, ylikomisario Tuovinen pohtii.

Poliisin valtakunnallinen tulostietojärjestelmä erittelee rikoksesta epäillyt ikäryhmittäin. Toistaiseksi siitä ei ole poimittavissa tietoja sellaisista epäillyistä, jotka ovat saaneet ajokortin poikkeusluvalla.

Ikäryhmässä 15–17-vuotiaat törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia on tänä vuonna tiistaihin mennessä kirjattu koko maassa 246 kappaletta (526 koko viime vuonna). Hämeen poliisilaitoksen alueella vastaavat luvut olivat 23 (50).

Tänä vuonna tapauksia on ollut eniten Sisä-Suomen poliisin alueella, 45 kappaletta. Viime vuonna se oli tilastoissa kakkosena.

B-ajokortin voi saada hyppysiinsä jo 17-vuotiaana. Traficomin myöntämän poikkeusluvan saaminen vaatii erityistä syytä, kuten pitkää koulumatkaa, auton kuljettamista vaativaa työtehtävää, tavoitteellista ja säännöllistä harrastusta pitkän matkan päässä tai terveydellistä syytä.

Traficom hylkää hakemuksista noin 5 prosenttia. Tilastoista ei käy ilmi, mikä on tyypillisin hylkäämisperuste.

Traficomin päätös on valituskelpoinen. Päällikkö Max Fogdellin mukaan hallinto-oikeuksiin on tehty 10–15 valitusta. Useimmiten valitus on hylätty.

Poikkeusluvalla henkilöautoa kuljettavat joutuvat käymään autokoulun siinä missä muutkin, mutta he hakevat lisäksi poikkeusluvan kuljettaa autoa ennen täysi-ikää. Poikkeuslupa koskee vain B-ajokorttia.

Nuorille kuljettajille pätevät samat säännöt kuin muillekin ajokortin haltijoille. Yksi ylinopeussakko ei vielä vie korttia hyllylle. Ajo-oikeuden menettää vasta sitten, kun kuljettaja syyllistyy rikkeeseen, josta ajoluvan voi ottaa pois.

– Käytännössä ne ovat näitä törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia, rattijuopumuksia tai piittaamattomuutta, Hannu Kautto kertoo.

Päijät- ja Kanta-Hämeessä ikäpoikkeuslupia oli myönnetty vuoden 2021 tammikuuhun mennessä vajaat 2 200 kappaletta.

Mopoautojen suosio on laskussa, asiantuntija pitää merkittävimpänä syynä laskuun hytillisiä mönkijöitä: "Mönkijää pääsee ajamaan helpommalla"

Ministeriö väläyttää alle 18-vuotiaiden viikonloppuisten yöajeluiden kieltämistä – uudet kuljettajat tunnistaisi uudesta merkistä

Kommentoi

Mainos: Fira Group oy

Hyvä yhteishenki saa palaamaan ja pysymään

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Sinäkin voit olla vapaaehtoinen mentori

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut