Suomen ehkä tunnetuin Jaguar-harrastaja Eero Lehti, 76, omistaa mittavan autokokoelman – "Kyllä jotkut keräävät postimerkkejäkin"

Yrittäjä, kauppaneuvos Eero Lehti ei ole koskaan ostanut yhtään uutta autoa.

Virtaviivainen klassisen vihreä E-tyypin Jaguar sekä tilava Jaguar Mark 2 ovat Eero Lehden silmäteriä. Miehen kokoelmassa on yhteensä 20–30 autoa. Anton Soinne

Oskari Lehto

Keravan rikkaimmalla miehellä Eero Lehdellä, 76, on kasvoillaan patenttihymynsä, kun hän kättelee meitä Sipoon Spjutsundissa sijaitsevan huvilansa eteisessä.

Tarkoituksenamme on tehdä juttu Lehden autokokoelmasta, mutta hän haluaa tehdä yhden asian heti selväksi: hän ei halua esitellä kaikkia autojaan.

– En halua vaikutelmaa, että pröystäilisin autoilla. Olen saanut ihmisten kateudesta osani, hän sanoo.

Kauppaneuvos väittää, ettei edes tiedä autojensa tarkkaa määrää. Valistuneen arvauksen mukaan kokoelmassa on 20–30 autoa. Siihen kuuluu muun muassa Rolls-Royceja, Kauhavan Powerpark-huvipuiston omistavalta Jorma Lillbackalta hankittu Bentley, huoltomiehen kolhima sininen Ferrari, Porsche 911 sekä Mini Cooper S – mutta näistä ei nyt siis puhuta sen enempää.

Semmareista tutulle Turkka Saarikoskelle Volkswagen Westfalia on uimakoppi, terapeutti, kesämökki ja mielentila

Noin puolet Eero Lehden kokoelmasta on Jaguareja. Hän lienee Suomen tunnetuin Jaguar-harrastaja. Tässä haastattelussa hän haluaa esitellä yhden tietyn Jaguarin.

Kyseessä on avomallinen, kahden istuttava E-tyypin Jaguar vuodelta 1974 klassisella Racing Green -värityksellä.

Tämä jättimenestykseksi noussut automalli lanseerattiin 60 vuotta sitten vuonna 1961. Lehden mukaan se oli aikanaan maailman nopein sarjavalmisteinen auto, minkä lisäksi se on valittu useaan otteeseen maailman kauneimmaksi automalliksi.

Virtaviivainen urheiluauto oli myös tärkeä syy siihen, miksi Lehti aikanaan hurahti Jaguareihin.

– Nuorena miehenä näin Tanskassa vihreän avomallisen E-tyypin Jaguarin, ja se teki vaikutuksen. Päätin, että joskus minulla on samanlainen.

Lehti intoutuu esittelemään toisenkin auton, valkoisen Jaguar Mark 2:n vuosimallia 1962. Se oli aikakautensa nopein neljän istuttava sedan-automalli 3,8-litraisen moottorinsa ansiosta.

– Se oli tilava ja sillä pääsi yli kahta sataa kätevästi pakoon myös poliisia, Lehti viittaa automallin maineeseen suosittuna pankkiryöstäjien pakoautona.

Myös rallilegenda Simo Lampinen ajoi kuulemma 1960-luvun alussa kilpaa juuri tällaisella Jaguar Mark 2:lla.

Ensimmäisen oman Jaguarinsa Eero Lehti hankki hieman sattumalta 1970-luvulla. jolloin hän teki autoalan markkinointitutkimuksia perustamalleen Taloustutkimukselle.

Asiakkaana oli suuria autoalan maahantuojia, eikä hän halunnut suututtaa ketään ajamalla valtamerkin autolla. Niinpä hän vaihtoi tuttavansa ehdotuksesta BMW:nsä Jaguar XJ:hin.

– Maineestaan huolimatta Jaguar on aina hinnoiteltu edulliseksi, minkä lisäksi autot ovat visuaalisesti kauniita, Lehti perustelee.

Niin, se hinta. Kauniisti sanottuna tarkaksi talousmieheksi tiedetty Eero Lehti kertoo, ettei ole elämässään hankkinut yhtään autoa uutena.

– Uusilla autoilla ensimmäiset kilometrit tulevat äärimmäisen kalliiksi, hän tietää.

Autoja hän on ostanut Suomesta ja Ruotsista, mutta eniten niitä on löytynyt huutokaupoista Yhdysvalloista.

– Siellä on hyvät valikoimat, koska Yhdysvallat on ollut Jaguarien tärkein vientimaa.

Autojensa kanssa Eero Lehti käy kernaasti erilaisissa autotapaamisissa. Arkiajot hän ajaa kuitenkin mieluiten muutamia vuosia sitten hankitulla Tesla-sähköautolla.

– Sähkömoottorin ansiosta se kiihtyy mahtavasti. Ajaminen on mukavan äänetöntä, minkä ansiosta ajon aikana voi kuunnella musiikkia tai opiskella ranskan kieltä levyltä. Polttomoottorit ovat muutenkin jäämässä unholaan, Lehti näkee.

Yksi asia on vielä kysymättä: miksi Eero Lehti haalii itselleen hienoja autoja?

– Ei siinä mitään järkeä ole. Mutta kyllä jotkut keräävät postimerkkejäkin, vaikka niillä ei voi lähettää kirjeitä, hän tuumii.

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Sinäkin voit olla vapaaehtoinen mentori

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut