Lahden matkakeskus on yksi liikuntarajoitteisia avustavista terminaaleista

Maksuton palvelu kannattaa tilata ennakkoon. Lääkärintodistuksia ei tarvita.

Matkustaessa apua tarvitsevat voivat tilata ilmaisen avustuspalvelun esimerkiksi Lahden Matkakeskukseen. Ronja Koskinen

ESS

Liikuntarajoitteisilla ja vammaisilla henkilöillä on oikeus saada maksutta apua sellaisilla linja-autoasemilla, jotka on nimetty viime vuoden lopussa avustusta antaviksi terminaaleiksi. Yksi tällainen terminaali on Lahden matkakeskus.

Maksuttoman avustuspalvelun tarkoituksena on helpottaa matkustamista ja taata kaikille yhtäläiset oikeudet matkustamiseen. Apua voivat saada esimerkiksi iäkkäät matkustajat, pyörätuolia käyttävät ja henkilöt, joilla on näkö- tai kuulovamma. Myös autismin kirjon henkilöt tai muistisairaat voivat saada ilmaista apua.

Oikeudet saada avustamispalvelua ovat voimassa EU:n alueella, vähintään 250 kilometriä pitkillä säännöllisen reittiliikenteen linja-autoreiteillä. Oikeuksia koskevaa asetusta sovelletaan myös Suomen ja Norjan sekä Suomen ja Venäjän väliseen säännölliseen linja-autoliikenteeseen. Oikeutta avustamispalveluun ei ole tilausliikenteessä.

Apua saa myös jonkin verran linja-autossa.

Lahden lisäksi ilmaista avustusta on tarjolla Helsingin linja-autoasemalla, Jyväskylän matkakeskuksessa, Kuopion matkakeskuksessa, Oulun linja-autoasemalla, Rovaniemen linja-autoasemalla, Tampereen linja-autoasemalla ja Vaasan matkakeskuksessa. Avustamisesta vastaa Matkahuolto.

Apua matkallaan tarvitsevien toivotaan ilmoittamaan avuntarpeistaan liikenteenharjoittajalle, terminaalin pitäjälle, matkatoimistolle tai matkanjärjestäjälle. Tiedot voi lisätä usein jo varausjärjestelmässä tai sen voi joutumaan tekemään erikseen esimerkiksi nettisivuilla lomakkeella tai puhelimitse.

Avuntarpeesta ilmoittamisesta ei saa periä ylimääräistä maksua.

Avuntarpeesta tulisi ilmoittaa viimeistään 36 tuntia ennen matkaa. Tilaukseen tulisi kuvailla mahdollisimman tarkasti millaista apua tarvitsee apuvälineitä ja avustuskoiraa unohtamatta. Avustamispalvelusta kannattaa pyytää kirjallinen vahvistus.

– Jos et ole ilmoittanut avuntarpeesta ennakkoon, sinua pyritään auttamaan niin, että voit matkustaa. Kuitenkaan kaikkia toiveita ei tällöin välttämättä voida toteuttaa. Avuntarpeesta ilmoittamisesta ei saa periä ylimääräistä maksua, Traficomin tiedotteessa muistutetaan.

Avustamispalvelua varten ei tarvita lääkärintodistusta tai muutakaan paperia.

Jos liikuntarajoitteisen varausta ei hyväksytä tai hänen kuljettamisestaan kieltäydytään, asiasta kannattaa tehdä valitus. Ongelmatapauksissa neuvotaan ensin ottamaan yhteyttä liikenteenharjoittajaan tai terminaalin pitäjään.

Tarvittaessa voi ottaa yhtyettä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Suomessa vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden oikeuksia linja-autoliikenteessä valvoo Traficom.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut