Hartolassa ratkotaan dekkarimysteeriä ja etsitään kadonnutta loitsua – ovatko pakopelit kuntien uusi matkailuvaltti?

Arvoitusten ja pulmatehtävien ratkomista voi harrastaa ulkoilun ja retkeilyn lomassa.

Hartolan Vuorenkylän pakopelin salatehtävä. Esa Arvekari

Esa Arvekari

Hartolassa toimii kesällä kaksi pakopelirataa, toinen kirkonkylän Tainionvirran maisemissa, toinen Vuorenkylään Purnun hiihtokeskuksen mailla. Pakopelien uskotaan kiinnostavan paitsi paikkakuntalaisia myös pakopelien harrastajia ympäri maan.

– Pakopelejä voi pitää niin liikunta-, retkeily- kuin matkailutekoina, sanoo Hartolan vapaa-aikapäällikkö Anna-Maija Muurinen.

Hartolan kunnan ja pakopeliyrityksen yhdessä toteuttama Tainionvirran ulkoilmapakopeli on uniikki, sillä se perustuu Elina Backmanin kirjaan Kun kuningas kuolee.

– Kirjailija on ollut mukana pakopelin suunnittelussa. Suosittu dekkari luo tunnettuutta ja valmiin viiteryhmän, jonka voi olettaa kiinnostuvan myös pelistä, Muurinen toteaa.

Backmanin dekkarin tapahtumat sijoittuvat tunnistettavasti Hartolaan. Se on saanut lukijat ympäri maan kiinnostumaan ja googlettamaan faktoja Kuninkaanpitäjän ja Koskipään kartanon historiasta.

Kirjassa kuvattu Koskipään kartanon alue on yksi pakopelin tapahtumapaikoista.

Kirjan lukeminen antaa taustan tehtävälle, mutta ei varsinaisesti auta sen ratkaisemisessa.

Taiteellinen johtaja Yvonne Karsten

– Kirjan lukeminen antaa taustan tehtävälle, mutta ei varsinaisesti auta sen ratkaisemisessa, sillä pakopelin tarina sijoittuu aikajanalla tapahtumiin ennen kirjaa. Se on siis eräänlainen prologi Backmanin tarinalle, kuvaa peliä kehittämässä olleen Escape Room Helsingin taiteellinen johtaja Yvonne Karsten.

Hartolan Vuorenkylän pakopelissä yritetään ratkoa Purnuvuorelle kätkettyä loitsua. Anna, Maria ja Elina Olkkonen pulmatehtävän parissa. Esa Arvekari

Hartolan Vuorenkylään, Purnuvuoren laskettelukeskuksen maastoon rakennettu pakopeli, Kultakorvan kuiskaus, pohjautuu taruun vuorella ammoin asuneesta Wuoren heimosta, jota johti Hui Guldalit (Kultakorva) -niminen shamaani.

– Tarun mukaan shamaanilla oli niin hyvä kuulo, että hän pystyi kuulemaan jopa vuoren puhetta. Hänellä oli erityinen loitsu, jonka avulla hän otti yhteyttä vuoreen. Pakopelin ideana on löytää vuorelle kätketty loitsu, kertoo Purnuvuoren toimitusjohtaja Timo Olkkonen.

Pakopeli tekee tunnetuksi Purnuvuorta kesäretkeilykohteena.

– Meillä on hyvät retkeilypolut sekä maastopyöräreitit. Vaikka alue on talvikohteena monille tuttu, on haasteellista perustaa aktiviteetteja kesäturismin varaan, Olkkonen sanoo.

Vuorenkylän pakopelirata on tehty ely-keskuksen tuella, jonka Purnu sai koronatukena rinneaktiviteettien kehittämiseen.

Pakopelit ovat tällä hetkellä trendikkäitä.

– Niitä ei käydä ratkomassa ainoastaan paikallisesti, vaan on syntynyt aktiiviharrastajien joukko, joka kiertää pitkin maata pakopeleissä lomamatkailun ohessa, Purnun pakopeliä rakentamassa ollut Anna Olkkonen kertoo.

Ulkoreittiin perustuva pakopeli on sukua pakohuonepeleille.

– Keskeisin ero on, ettei ulkopelissä rajata aikaa. Siihen ei myöskään liity suoritusstressiä. Peli sopii siksi kaiken ikäisille ulkoiluhenkisille ihmisille, joille kuntoilu ja luonnossa liikkuminen on tärkeää. Pelin lomassa voi katsella maisemia ja syödä eväät kaikessa rauhassa, Olkkoset toteavat.

Tämä juttu löytyy Etelä-Suomen Sanomien kesälehdestä. Lue koko lehti tästä!

Hartolan markkinat jäämässä väliin tänäkin vuonna

Hartolan pakopelit

Kultakorvan Kuiskaus

Paikka: Hartolan kirkonkylä, Tainionvirta.

Tehtävä: Selvitä mitä nuorelle tytölle tapahtui Hartolassa vuonna 1989.

Välineet: Pelaaja saa pelilaukun, jossa on tarvittavat tutkimusvälineet, muun muassa päiväkirja, pelikortteja, kartta ja pari salaista agenttitavaraa. Rasteilla on erilaisia pelivälineitä, jotka käytetään tehtävien ratkomiseen.

Pelireitti ja tehtävät: Avautuvat älylaitteella. Pelinjärjestäjältä saa koodin, jolla voi ladata tehtävät älylaitteeseen.

Pelin kesto: Keskimäärin 1,5 tuntia. Ryhmät voivat kilpailla keskenään.

Peli alkaa 10.6. ja jatkuu ensilumiin saakka.

Paikka: Hartola, Vuorenkylä.

Tehtävä: Kierrä reitti, etsi rastit ja ratkaise niissä olevat arvoitukset. Löydä vuorelle kätketty loitsu.

Välineet: Pelaaja saa pelirepun, jossa on tarvittavat tutkimusvälineet. Rasteilla on erilaisia pelivälineitä tehtävien ratkomiseen.

Pelireitti ja tehtävät: Avautuvat älylaitteella. Pelinjärjestäjältä saa QR-koodin, jolla voi ladata tehtävät älylaitteeseen.

Pelin kesto: 1–2 tuntia ryhmälle. Pelaajaryhmät voivat myös kilpailla keskenään.

Peli on käynnissä sekä kesäisin että talvisin.

Maksullinen peli on toteutettu Hartolan kunnan ja Escape Room Helsingin yhteistyönä.

Maksullinen peli on toteutettu Hiihtokeskus Purnun ja Escape Room Helsingin yhteistyönä.

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Heidi kamppaili oman jaksamisensa kanssa, kunnes sai avukseen Sinin

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut