Koeajo: Citroenin uudessa C4:ssä on ajatusta, vaikka kaikki ei osukaan aivan maaliin

Citroenin uutuus C4 on muotoiltu rohkeasti, mutta tilat ovat silti hyvät. Veikko Huotari

Veikko Huotari

Citroen tavoittelee aiempaa vahvempaa asemaa Golf- ja Corolla-luokassa esittelemällä kokonaan uuden C4-mallin.

Aiemmin Citroen tarjosi tähän luokkaan C4 Cactus -mallia. Nyt Cactus on pudonnut nimestä pois, mutta hieman korkeamman auton olemus on jäänyt. Minään katumaasturina C4:ää ei silti voi varsinaisesti pitää.

Tämän autoluokan myyntimäärät ovat suuria pitkin Eurooppaa, joten auto on tärkeä Citroenille. Moottoritekniikan osalta valmistaja onkin pelannut varman päälle: auton saa sekä bensakoneella, dieselinä että ë-C4-täyssähköversiona.

Sähkö-Citroenille luvataan 350 kilometrin toimintamatka, mikä ei ole vielä valtaisa esimerkiksi pakkasen lyhentävät vaikutukset tietäen. Koeajoon otettiinkin tavallinen bensamalli 131-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä turbokoneella, josta tullee malliston suosituin.

Kuten aiemminkin, C4 on tarjolla vain tänä yhtenä koriversiona. Varustetasoja on neljä: Live, Feel, Feel Pack ja Shine. Varustelu on kaikkiaan luokan perustasoa peruutuskameroineen ja puhelinominaisuuksineen. Tarjolla on sekä manuaali- että automaattivaihteisia malleja.

Myös perän muodot ovat erottuvat. Veikko Huotari

Edellisen C4 Cactuksen tapaan myös uudessa C4:ssä on hydraulijousitus, jossa iskunvaimentimien sisään on rakennettu lisävaimennus.

Kun testiajolle lähtee tämän ja esimerkiksi ison C5 Aircrossin keinuvuus mielessään, C4:n alusta pääseekin hieman yllättämään. Isoissa heitoissa Citroenin alusta on kyllä pehmeä, mutta pienissä pintakuopissa tärähdykset tuntuvat yllättävän selvinä.

Polanteisella kuoppatiellä tuntuu, ettei alusta oikein ehdi mukaan. Tärinää ja helinää on yllättävän paljon. Mukavaan yleistunnelmaan jääkin särö.

Yleisesti ottaen Citroenin ajettavuus on aivan hyvä, vaikka ohjauksen tuntuma ei olekaan kovin terävä. Ajamisessa onkin mukava ja leppoisa yleistuntuma, ja ehdottomasti parhaimmillaan Citroen onkin rauhallisessa ajossa.

Etupää tosin on lumella hieman liukas, pito ei ole paras mahdollinen. Pitävällä pinnalla auto kyllä ohjautuu hyvin, mutta aivan suoralla tiellä tuntuu hieman uraherkkyyttäkin.

Sähköpakettiautojen lista kasvaa nopeasti, Citroënin ensimmäinen sähköpaku on e-Jumpy

Kaupunkioloissa Citroenin pyörittely on varsin helppoa, mutta jaettu takaikkuna leikkaa hieman näkyvyyttä taakse.

Koeajoauton 131-hevosvoimaista, 1,2-litraista Puretech-bensaturboa on koeteltu jo monessa automallissa, eikä perushyvä moottori petä C4:ssäkään. Ominaisuudet ovat kunnossa, vääntö riittää arkiajoon, ja kahdeksanvaihteinen automaatti pelaa hienosti.

Kulutusta voi pitää vielä kohtuullisena: Citroen kulutti koeajossa 5,5 litraa sadalle, millä ei toki pärjätä esimerkiksi hybridi-Corollalle.

Sisustaltaan uusi C4 on onnistunut hyvin. Esimerkiksi C3:sta ja C5 Aircrossista tutut nojatuolimaiset istuimet toimivat hyvin C4:ssäkin. Kojelauta on yhtä aikaa moderni, tyylikäs ja toimiva.

C4:ssä on PSA-konsernin uusi käyttöjärjestelmä, ja mikä parasta, lämmönsäätimet on palautettu kosketusnäytöstä takaisin pyöritettäviin kytkimiin. Hyvä niin, vaikka järjestelmän käyttö ei vieläkään ole aivan selkeintä luokassaan.

Parempien varusteversioiden kojelaudassa on kätevä pieni vetolaatikko, jonne saa laitettua esimerkiksi tablettitietokoneen kyytiläisen matkaviihteeksi. Kojelaudassa on myös sille sopiva teline. Fiksua.

Tilat ovat kaikkiaan hyvät. Ajoasento toimii ja tilaa on, eikä takapenkilläkään ahdista ainakaan kahdella matkustajalla. Keskipaikka on hieman epämukava.

Tavaratilaa on hattuhyllyn alla 380 litraa, mikä on tämän autoluokan perusarvo, täysin saa tasoa esimerkiksi Volkswagen Golfin kanssa. Kontti on selkeän mallinen.

Uudessa C4:ssä on Citroenin uusi keskikonsolin käyttöliittymä. Lämmönsäätö on tuotu keskinäytöstä takaisin pyöritettäviin nappuloihin, mikä on hyvä uudistus. Veikko Huotari

Kokonaisuutena Citroenin uudesta C4:stä jää hieman ristiriitainen vaikutelma. C4 on kyllä varsin mukava, mutta ajettavuuden puolesta luokasta löytyy montakin täsmällisempää autoa.

Moottorin ominaisuudet eivät nekään ole luokan kärkeä, mutta autossa on kelpo tilat, ja sisustan ilme on tyylikäs.

Vaikka kaikki ei uudessa Citroenissa aivan napsahdakaan kohdalleen, on mainiota, että esimerkiksi jousituksessa on uskallettu tehdä omia ratkaisuja. Se yhdessä tyylikkään sisustan kanssa nostaa kokonaisuuden positiivisen puolelle.

Tekniset tiedot

Citroen C4 Puretech 130 Shine EAT8 Aut

Mitat pituus/leveys/korkeus mm: 4 360/1 800/1 525

Teho kW (hv)/kierr: 96 (131)/5 500

Vääntö Nm/kierr: 230/1750

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,4 s

Kulutus yhdistetty: 5,8 litraa/100 km

Hiilidioksidipäästöt: 130 g/km

Hinta: 28 262 euroa.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut