Apulaisoikeusasiamies: Hykyn hankintapäätöksestä viestittiin asianmukaisesti

Anne Honkanen

Hyvinvointiyhtymä on menetellyt lainmukaisesti julkistaessaan konsulttipalvelua koskevan hankintapäätöksen ja siihen liittyvän muutoksenhakuohjeen, toteaa apulaisoikeusasiamies tuoreessa ratkaisussaan asiasta tehtyyn kanteluun.

Asiasta oli kannellut apulaisoikeusasiamiehelle lahtelainen Seppo Korhonen. Korhonen on kaupunginvaltuutettu, joka edustaa Asukkaiden Lahti -valtuustoryhmää. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tiedotteen mukaan kantelun tehnyt kuntalainen koki, ettei ollut saanut riittävää tietoa yhtymän hankintapäätöksestä ja sen muutoksenhausta.

Yhtymä kertoo julkaisseensa hankintapäätöksen elokuussa kuntalain edellyttämällä tavalla yleisessä tietoverkossa eli omilla internetsivuillaan. Hyvinvointiyhtymä kertoo neuvoneensa kantelun tehneelle sähköpostitse syyskuussa, mistä päätös ja sitä koskeva ohje oikaisuvaatimuksen tekoon löytyy. Se kertoo, että myöhemmin asiakirjat lähetettiin hänelle henkilökohtaiseen sähköpostiin. Apulaisoikeusasiamies totesi kuntayhtymän hoitaneen velvollisuutensa kuten kuuluukin.

Apulaisoikeusasiamies kehotti ratkaisussaan yhtymää täsmentämään oikaisuvaatimusohjetta niin, että kuntalaisen katsotaan saaneen asia tiedoksi seitsemän päivää sen jälkeen, kun päätös on julkaistu verkkosivuilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.