Uusi hoitomalli onnistui vähentämään erikoissairaanhoidon tarvetta hyvinvointiyhtymässä

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä sairaanhoitajia on palkattu asiakaspäälliköiksi perkaamaan potilaiden hoitopolkuja. Arkistokuva. Johanna Erjonsalo

Sohvi Auvinen

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä kehitetty asiakaspäällikkömalli on onnistunut vähentämään potilaiden erikoissairaanhoidon tarvetta, kertoo Suomen sairaanhoitajaliitto tiedotteessaan.

Kyseessä on kehittämishanke, jonka aikana potilaiden palveluiden käyttöä seurattiin kolme kuukautta ennen ja jälkeen asiakaspäällikön mukaantuloa. Asiakaspäällikön mukaantulon jälkeen potilaiden avohoitokäynnit päivystyksessä vähenivät 41 prosenttia ja hoitojaksot keskussairaalassa 34 prosenttia verrattuna aikaan ennen kun asiakaspäällikkö tuli mukaan potilaan hoitoon.

– Lisäksi erikoissairaanhoidon vuodeosasto- ja poliklinikkakustannukset vähenivät 31 prosenttia kolmen kuukauden seurannassa, ylihoitaja Pirjo Orre hyvinvointiyhtymästä kertoo tiedotteessa.

Päijät-Hämeen erikoissairaanhoidossa työskentelee tällä hetkellä kolme asiakaspäällikköä, jotka ovat kaikki koulutukseltaan sairaanhoitajia. Neljäs asiakaspäällikkö työskentelee perusterveydenhuollon vuodeosastolla. Asiakaspäälliköt saavat tiedon mahdollisesti apua tarvitsevasta potilaasta silloin, kun tällä on neljä erikoissairaanhoidon hoitojaksoa vuodessa.

Asiakkailta saatu palaute on ollut Orren mukaan positiivista.

– Potilaat ja omaiset ovat antaneet palautetta, että vihdoin joku kuuntelee. He ovat olleet todella tyytyväisiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.