Selvitys duoraitioliikenteestä Heinolan, Lahden ja Orimattilan välillä valmistui – jokainen kolmesta vaihtoehdosta vaatisi suurinvestoinnin

Duoraitioliikenteen myötä esimerkiksi Lahden ratapiha vaatisi muutoksia. Arkistokuva. Juha Peurala

Oskari Valtonen

Selvitys duoraitioliikenteestä Heinolan, Lahden ja Orimattilan välillä on valmistunut, tiedottaa Lahden kaupunki. Työssä selvitettiin, miten kevytkalustolla liikennöitävä raideliikennejärjestelmä soveltuisi Päijät-Hämeeseen ja miten olemassa olevaa rataverkkoa voitaisiin hyödyntää. Selvityksen laati Proxion oy.

Duoraitioliikenne on tapa järjestää kaupunkien sisäistä ja alueellista joukkoliikennettä. Se yhdistää rautatien ja raitiotien niin, että samalla kalustolla voidaan liikennöidä sekä rautatiellä että katuraitiotiellä.

Tiedotteen mukaan tällainen matkustaminen on ympäristöystävällistä ja energiatehokasta. Duoraitioliikennettä käytetään useilla Euroopan kaupunkiseuduilla.

Kolmea vaihtoehtoa tutkittu

Selvityksessä tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa vain olemassa olevia rataosuuksia Orimattilan, Lahden ja Heinolan välillä käytettäisiin. Investointi olisi toteutettavissa edullisimmillaan noin 81 miljoonalla eurolla.

Toisessa vaihtoehdossa rakennettaisiin pistoraide Vierumäen Urheiluopistolle ja Orimattilassa toteutettaisiin lyhyt katuraitiotie rautatieasemalta Orionaukiolle.

Kolmas vaihtoehto laajentaisi vaihtoehtoa 2 Lahden katuverkolle katuraitiotienä. Yksi haaroista on suunniteltu Päijät-Hämeen keskussairaalalle ja edelleen Salpakankaalle, yksi Mukkulaan, yksi Tonttilaan ja yksi Renkomäkeen. Tämän vaihtoehdon infrakustannukset nousisivat 130 miljoonaan euroon ja kaupunkiratojen toteuttaminen vaatisi kymmeniä miljoonia euroja lisää.

Orimattilasta Lahteen alle 20 minuutissa?

Jotta duoraitioliikenne olisi mahdollista, Heinola-Lahti-Orimattila-rataosuudet vaatisivat ratojen sähköistämistä tai akkukäyttöistä kalustoa. Lisäksi Lahden ratapihaan tarvittaisiin erinäisiä muutoksia.

Duoraitioliikenne vaatisi myös ainakin kaluston ja rataverkon käyttöön liittyviä lupia sekä liikennepaikkoja ja seisakkeita kalustolle.

Liikennemuodon myötä matka-aika esimerkiksi Orimattilasta Lahteen voisi olla alle 20 minuuttia. Tiedotteen mukaan duoraitioliikennettä on pidetty tutkimuksissa bussiliikennettä houkuttelevampana ja raideliikenne tarjoaisi uusia mahdollisuuksia joukkoliikenteen käytön lisäämiseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Selän kisojen toinen päivä, auringonpaistetta ja suomalaismenestystä - katso kuvat
  2. Iivo Niskanen oli jälleen perinteisen hiihtotavan valtias
  3. Opasteiden uupuminen kummastutti Salpausselän kisoihin suuntaavia ulkopaikkakuntalaisia: "Keskustassa oli pari opaskylttiä, mutta aika vähän kisat näkyvät kaupungin ulkopuolella"
  4. "Riidat ovat aina hankalia puolueille", sanoo tutkija – Siksi puoluejohdon pitäisi saada PS:n ja nuorisojärjestön "sotku siivottua äkkiä pois päiväjärjestyksestä"
  5. Kipeytyvätkö ranteesi helposti? Heikot ranteet ovat nykyihmisen vitsaus – katso fysioterapeutin vinkit ranteiden vahvistamiseen
  6. Tekninen vika ruuhkautti Salpausselän lipunmyynnin aamupäivällä, toimii nyt jo normaalisti
  7. Pärmäkoski lykki kolmanneksi Salpausselällä lopun kompuroinnista huolimatta – peräti kahdeksan suomalaisnaista ylsi pisteille
  8. "Kouvola-oikaisu olisi veronmaksajien näkökulmasta hirvittävän huono investointi" – Päijät-Hämeessä seurataan Kymenlaakson sisäistä raideriitelyä
  9. Rakenteilla ollut talo tuhoutui tulipalossa yöllä Lahdessa
  10. Turkin Erdoganin mukaan raja on auki – Kreikka kertoo estäneensä 4 000 siirtolaisen saapumisen maahan
  11. Herolalle ja Hirvoselle jäi kirittävää ladulla yli kaksi minuuttia
  12. Kierrätyspuistosta tulossa paha pala Hollolan ja Orimattilan päättäjille – Uhkana on joko äänestäjien raivo tai tärkeiden verotulojen menetys
  13. Lukijalta: Lanun puisto ja Kariniemi kuuluvat lahtelaisille, eivät pienelle asukasjoukolle
  14. Urheilun ja yrityselämän kerma kokoontui Lahdessa pohtimaan menestyksen reseptiä: "Kisapuistoon pitäisi saada ensin sähköt", murjaisi FC Lahden toimitusjohtaja
  15. Lulu Ranne: Huonon sisäilman uhrien oikeusturvaa on kehitettävä

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.