Moottoripyöräilijä: En olisi tässä, jos en ajaisi ennakoivalla tyylillä

Sami Lindfors

Lahden sataman parkkipaikalla Veijo Hellsten ja Juha Kähkönen tutkailevat Kähkösen moottoripyörää. Kähkönen on lähdössä ajamaan takaisin Anjalaan.

Moottoripyöräilijänä saa hänen mukaansa olla tarkkana liikenteessä.

- Heikomman pitää ikävä kyllä olla liikenteessä todella varuillaan, Kähkönen sanoo.

Yleisin syy moottoripyöräilijöiden kuolemiin ja loukkaantumisiin on tieltä suistuminen. Lähes 92 prosenttia onnettomuuksista tapahtui alle 100 kilometrin tuntivauhdissa. Vauhtihaarukkaan sisältyvät suuret ylinopeudet taajama-alueella.

- Tyypillistä näille onnettomuuksille ovat olleet yltiöpäinen käyttäytyminen ja ylinopeus tajaamissa, kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

- Toinen puoli on se, että on ajettu ihan säädyllisesti. Moottoripyöräilijät tykkäävät ajaa mutkikkailla teille, niin kurvissa on saatettu menettää ajoneuvon hallinta syystä tai toisesta, Valtonen jatkaa.

Viime vuonna liikenteessä kuoli 24 moottoripyöräilijää. Näistä 10 kuoli heinäkuussa. Viime heinäkuussa loukkaantui 105 moottoripyöräilijää, kun koko vuonna loukkaantuneita kaksirenkaisten kuskeja oli 504.

Päijät-Hämeessä päät ovat pysyneet kylmänä, sillä viime vuonna Liikenneturvan tilastoihin merkittiin loukkaantuneiden ja kuolleiden tilastoon yksi tapaus maakunnassa.

Matkustajia viime vuonna moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleista oli yksi, loukkaantuneista 37.

Eniten loukkaantumisiin johtaneita onnettomuuksia sattui viime vuonna 15-17-vuotiaille, 107 kappaletta. Tätä selittää kevytmoottoripyöräily, johon oikeuttavan kortin saa ajaa 16-vuotiaana.

Hellsten ja Kähkönen kertovat kokemuksista, joissa autoilijat ovat käyttäytyneet ylimielisesti moottoripyöräilijää kohtaan.

- Autoilijat eivät ymmärrä turvaväliä. Moottoripyörä pysähtyy kolme kertaa nopeammin kuin auto. Siinä ollaan nopeasti perässä kiinni, Hellsten sanoo.

- Ei me tahallaan niitä jarruvaloja vilkutella, hän lisää.

Molemmat tuumaavat, että moottoripyöräkortin koulutuksessa pitäisi olla enemmän ajo-opetusta ja ajoneuvon käsittelyä.

- Ajokorttilakia olisi pitänyt muuttaa jo aikaa sitten. Auton ja moottoripyörän käsittelyllä ei ole mitään tekemistä keskenään. Pelkällä teorialla ei pärjää, he kertovat.

Molemmat ovat selvinneet tähän asti säikähdyksillä.

- Kannattaa ottaa kalenteri huomioon. Kun ajaa pienemmällä tiellä, niin sieltä saattaa tulla traktori peltotöistä vastaan. Pitää olla hereillä, Kähkönen sanoo.

- Ei tässä oltaisi jos ei ajaisi ennakoivalla tyylillä, kertoo vuodesta 1962 lähtien moottoripyörää ajanut Hellsten.

- Koskaan ei pidä ajatella, että on tarpeeksi hyvä kuski. Huonosti käy, jos niin ajattelee, hän jatkaa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.