Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Leivotko mokkapaloja vai ahkeroitko talkoissa? Vastaa ESS:n kyselyyn ja kerro, mikä olisi paras tapa rahoittaa lasten harrastustoimintaa

Hämeen elinkeinoelämä vetoaa isolla joukolla itärataa vastaan, katso yli 200:n nimen lista

Yli 200 hämäläistä yritysjohtajaa ja kuntapäättäjää vetoaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakkaan (sd.) nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.

Vetoomus palvelee samalla myös hätähuutona Kouvolan ja Porvoon välille kaavailtua itäradan oikaisua vastaan.

Hämeen demaritkin haraavat itärataa vastaan

Hallitus päätti hiljattain edistää itäratahanketta liikenne- ja viestintäministeriön esityksestä, mutta vastoin Väyläviraston laskelmia, joiden mukaan nykyisten itäisten yhteyksien parantaminen olisi monin verroin kustannustehokkaampi ratkaisu kuin uuden yhteyden rakentaminen.

Toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen kertoo Hämeen kauppakamarin keränneen vain muutamassa päivässä yli 230:n Hämeessä toimivan yritysjohtajan ja kuntapäättäjän nimet vetoomukseen, jossa nämä ilmaisevat huolensa hallituksen uusista ratalinjauksista ja nykyisen tieverkoston investointien riittämättömyydestä. Pääset katsomaan listan tästä. Myös Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen on allekirjoittanut vetoomuksen.

Päijäthämäläisten lisäksi allekirjoittajien joukossa on runsaasti kantahämäläisiä vaikuttajia ja muutamia Pirkanmaalta asti.

Rumakin luku kaunistuu poliittisella logiikalla – itäradan suunnittelua viedään eteenpäin, vaikka Porvoo–Kouvola-linjauksella hankkeen kustannustehokkuus on umpisurkea

– Pidämme ensiarvoisen tärkeänä Suomiradan liikenteen sujuvuutta. Maamme rautatieliikenteen pullonkauloina ovat myös pitkät yksiraiteiset rataosuudet, jotka hidastavat matkustajaliikennettä ja rajoittavat rahtiliikennettä, Eerikäinen toteaa kauppakamarin tiedotteessa.

Hämeen kauppakamari toivoo, että liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaan tarkasti suunnitteilla olevien uusien ratalinjausten kustannustehokkuutta ja vaikuttavuuksia.

Esimerkiksi nyt kaavaillun Kouvola–Porvoo-ratalinjauksen alustavat suunnittelukustannukset ovat yli 70 miljoonaa euroa ja hyötysuhde on huono. Tällä summalla voitaisiin toteuttaa huomattavasti tehokkaampia ja matka-aikoja lyhentäviä parannuksia nykyisiin Kouvolasta itään ja pohjoiseen suuntautuviin rataosuuksiin.

Ville Skinnari lyttää Itärata-suunnitelman suorin sanoin – "Olisi ikävää, jos suomalainen liikennepolitiikka ei olisi kilpailukykyä varten vaan alueiden huutokauppaa varten"

Nämä investoinnit palvelisivat matkustaja- ja rahtiliikennettä jo tällä vuosikymmenellä ja osaltaan ne tukisivat liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentämistä.

Hämeen kauppakamari on huolissaan myös maamme tieverkoston tolasta. Suomen maanteiden runkoverkoston tason ylläpitäminen ja kehittäminen edellyttävät sen mielestä merkittäviä lisäpanostuksia.

Lisäksi kauppakamari toivoo, että liikenne- ja viestintäministeriössä panostetaan rautateitse tapahtuvan rahtiliikenteen kehittämiseen. Toimiva ja kustannustehokas rataverkosto palvelee koko maan etua ja tukee osaltaan Suomen vahvaa pyrkimystä saavuttaa edistykselliset päästövähennystavoitteet.

Itärata sai sysäyksen eteenpäin – radan suunnittelua varten perusteilla hankeyhtiö

Itäradasta tehtiin linjaus, jota voi tulkita kolmella tavalla