Unitutkija Timo Partonen kieltäisi lapsilta myöhäiset urheiluharrastukset

Lääketieteen tohtori, tutkimusprofessori Timo Partonen sanoo, että urheiluseurojen pitäisi aikaistaa lasten harrastusaikoja iltapäivään tai alkuiltaan.

- Aikuiset selviävät vähemmällä unella kuin lapset ja voivat harrastaa myöhemmin, mutta lapset tarvitsevat paljon unta.

Partonen ottaa esimerkiksi 13-vuotiaan jääkiekkoilijan, jonka pitää herätä kouluun seitsemältä aamulla. Koska 13-vuotias tarvitsee yöunta noin yhdeksän tuntia, hänen olisi hyvä mennä nukkumaan viimeistään kello 21.45.

- Jääkiekkoharjoitusten tulisi siis loppua jo ennen seitsemää, jotta nuori pääsee illalla nukahtamaan luonnollisesti.

Monen lapsen ja nuoren kello tikittää minuuttiaikataulussa, ja kiire on koko ajan: koulusta kotiin ja kotoa harjoituksiin.

Illalla kotioven saattaa aukaista väsynyt ja ylikierroksilla käyvä raivohärkä, joka ei rauhoitu pariin tuntiin.

Eikä se edes riittäisi, Partonen tietää.

Partosen lasten ja nuorten unen riittävyyttä käsittelevä kirja Lisää unta - kiireen lyhyt historia (Duodecim) julkaistiin viime syksynä.

- Fyysisesti rasittavat urheiluharrastukset virkistävät elimistöä. Lapsi ja nuori tarvitsee hyvinkin kolme tuntia rauhoittumiseen. Vasta sen jälkeen hän pääsee nukahtamaan levollisesti, Partonen toteaa.

Unentarve on yksilöllistä. Seitsemänvuotias ekaluokkalainen tarvitsee vielä paljon unta: keskimäärin 10,5 tuntia joka yö. 12-vuotiaiden kuutosluokkalaisten on hyvä nukkua keskimäärin yhdeksän tuntia yössä.

Murrosikä ei Partosen mukaan lisää unentarvetta, mutta saattaa siirtää nukahtamisen ajankohtaa myöhäisemmäksi.

Amerikkalaistutkimuksen Synchronizing education to adolescent biology (Taylor & Francis Online) mukaan teinien aamuärtyisyys johtuukin unirytmin keikahtamisesta: harva teini pystyy nukahtamaan ennen yhtätoista illalla.

Lapsilla terveysriskit kohdistuvat iltavirkkuihin. He ovat muita väsyneempiä koulussa, kärsivät muita useammin masennusoireista ja saavat muita huonompia arvosanoja.

Jos lapsi ei herää virkeänä aamulla, hän tarvitsee enemmän unta.

Unirytmiä voi kääntää vähitellen varhaisemmaksi. Illan viimeinen tunti on ratkaisevin. Jos kotona on juuri ennen nukkumaanmenoa kauhea huuto ja kiire syödä nopeasti iltapala, ei nukahtamisesta tule mitään. Tietokoneet, kännykät, älypuhelimet ja elokuvat on myös syytä unohtaa illan hämyssä.

- Viimeinen tunti on pyhitettävä rauhoittumiseen.

Lähde: Karjalainen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut