Kirjankustantajat ovat ryhtyneet testaamaan tulevia julkaisuja lukupiireissä

Annastiina Airaksinen

Toimittaja ja tutkija Suvi Ahola teki väitöskirjansa lukupiireistä. Hän on huomannut niiden suosion kasvun viimeisen viiden vuoden aikana. Samaan aikaan lukupiireihin on alettu luottaa asiantuntijoina.

- Lukupiirejä ei pidetä suurena joukkona, mutta edelläkävijöinä, joiden kautta sana hyvästä kirjasta voi kiiriä.

Kirjankustantajat ovat yhä kiinnostuneempia lukupiirien mielipiteistä ja kutsuvat niiden jäseniä kirjailijatapaamisiin tai lähettävät kirjoja luettavaksi jo ennen niiden julkaisua. Näin he keräävät ennakkotietoja siitä, miten yleisö vastaanottaa kirjan.

- Kustantajat tekevät yleisötutkimusta lukupiirien avulla. Jotkut lukupiirit ovat saaneet vaikuttaa kirjan kansikuvan valintaan, Ahola tietää.

Lahdesta alkunsa saanut Kirsin Book Club oli mukana puskemassa lukupiirejä mukaan myös kirjamessuille. Julkisista lukupiiritapaamisista, joissa kirjailija on mukana, on tullut kiinteä osa Helsingin kirjamessuja.

- Sastamalan Vanhan kirjallisuuden päivillä lukupiirit ovat olleet mukana useana vuonna, Ahola muistuttaa.

Hänen mukaansa lukijoita hitaasti, mutta tasaisesti menettävä kirja-ala on ymmärtänyt, että pienikin yleisö on tärkeä. Lukupiiri- ja kirjallisuusblogien kautta kirja voi nousta ilmiöksi.

Dekkareiden suuri suosio ei näy lukupiireissä. Aholan mukaan tyypillinen lukupiiriin sopiva kirja on romaani, jossa on polveileva juoni ja paljon henkilöhahmoja. Silloin monet erilaisetkin lukijat löytävät kirjasta samastumispintaa.

Aiheesta lisää sunnuntain Etelä-Suomen Sanomissa.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut