Keskuskauppakamari pitää itärataa hyvänä hankkeena – "Kaikki voivat kukoistaa pitkällä aikavälillä"

Keskuskauppakamarin mukaan liikennehankkeita pitää katsoa pitkällä aikavälillä ja laajan hyödyn näkökulmasta.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi vieraili torstaina Lahdessa Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlassa. Keskuskauppakamari on ilmaissut kannattavansa Itärata-hanketta, jota Päijät-Hämeessä vastustetaan. Katja Luoma

Teppo Koskinen

Keskuskauppakamari kannattaa itärata-hanketta, jossa Itä-Suomen ratayhteydet yhdistettäisiin pääkaupunkiseutuun Kouvolan ja Porvoon kautta.

Päijät-Hämeessä hanketta pidetään huonosti perusteltuna ja maakunnan kehityksen kannalta vaarallisena. Muun muassa Hämeen kauppakamari on ottanut kantaa itärataa vastaan.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan Keskuskauppakamari kannattaa yleisesti ottaen kaikkien suurien liikenneinfrahankkeiden käynnistämistä.

– Meidän pitää Keskuskauppakamarissa katsoa asioita vähän pidemmällä perspektiivillä. Siksi kannattamme kaikkia sellaisia hankkeita, jotka kehittävät liikennejärjestelmää Suomessa nopeammaksi ja vähäpäästöisemmäksi.

– Se ei tarkoita, että kannatamme Lahti–Helsinki-välin näivettämistä, vaan päin vastoin kaikki voivat kukoistaa pitkällä aikavälillä.

"Katson tärkeäksi selventää, ettei kauppakamari ota kantaa liikennehankkeiden järjestyksiin tai aikatauluihin", kirjoittaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi

Romakkaniemen mukaan ajattelussa pitäisi päästä ”nollasummapelistä plussummapeliin”, jossa koko Suomea ja liikenne- ja kuljetusjärjestelmän kehittämistä ajatellaan kokonaisuutena.

– Ymmärrän Lahden seudun huolen siitä, että tavaravirrat menisivät jostain muualta, ja että itärata heikentäisi yhteyksiä. Mutta se on vähän lyhytnäköinen ajatus. Katsotaan 40–50 vuotta eteenpäin ja mietitään, millainen meidän liikenteen ja logistiikan järjestelmä kokonaisuudessaan on. Meidän pitäisi olla aika rohkeita kehittämään eikä ajatella, että tämä on nollasummapeli, Romakkaniemi toteaa.

Yritykset haluavat räväkän äänitorven, ja sitä tarjoaa Juho Romakkaniemen Keskuskauppakamari: kyytiä saavat niin kolmikanta, sote-uudistus kuin maahanmuuttopolitiikkakin

Hänen mukaansa raideliikenteen liikennemäärät kasvavat kaikkialla, ja Lahti on ”kasvukeskuksien kärkeä Suomessa”. Olennaista ei ole silloin se, miten rata kulkee, vaan se, miten houkutteleva Lahti on.

– Se ratkaisee yhteydet. Houkuttelevuus ei voi olla Kajaanin tai Kuopion harteilla tai Pietarin liikenteen harteilla. Täällä on kaikki edellytykset olla kasvava suomalainen metropoli, Romakkaniemi sanoo.

Hämeen kauppakamari: panokset päärataan, itärata on järjetön hanke

"Olen täysin vakuuttunut siitä, että itärataa ei tulla koskaan rakentamaan", sanoo kansanedustaja Kalle Jokinen – "Pitää osata ja uskaltaa sanoa ei"

Kauppakamarien lista paljastaa: elinkeinoelämältä laimea tuki Itäradalle

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Sinäkin voit olla vapaaehtoinen mentori

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut