Keskustan liikennesuunnitelma Lahden hallituksen puitavaksi, kaupunkikehitysjohtaja käytti otto-oikeutta lautakunnan päätökseen

Lahden Vesijärvenkadulle on suunniteltu pyöräilykaistoja ajoradan ja jalkakäytävien väliin. Ramboll
Vili Uuskallio

Vili Uuskallio

Periaatepäätös Lahden keskustan Liisu-liikennesuunnitelmasta tuodaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho on käyttänyt otto-oikeuttaan teknisen ja ympäristölautakunnan kahden viikon takaiseen päätökseen palauttaa asia vuoden mittaiseen lisävalmisteluun.

Vuoteen 2030 tähtäävä liikennesuunnitelma sisältää keskustan kehäkadun muodostamisen ja joukkoliikenteen vaihtopysäkkien sijoittumisen Vesijärvenkadulle. Kehän sisällä katuja tarkoitus kehittää siten, ettei katuja suljeta autoliikenteeltä.

Lautakunta päätti aikalisän ottamisesta äänin 6–6 puheenjohtaja Francis McCarronin (kok.) äänellä. Alhon mukaan lautakunnan päätös merkitsee liian pitkää viivästystä Lahden keskustan kehittämisen tarkempaan suunnitteluun ja toteutukseen.

Viivästys heijastuisi hänen mukaansa myös suunnitelmaan kuulumattomien kohteiden ja projektien edistymiseen. Liikennesuunnitelman vaikutuksia on Alhon mukaan arvioitu laajasti, joten edellytykset päätöksentekoon olisivat siksi olemassa.

Puheenjohtajan ääni ratkaisi: päätöstä Lahden keskustan kehästä ja Vesijärvenkadun bussiterminaalista lykättiin vuodella eteenpäin

– Keskustavision ja Liisu2030-työn tavoitteena on vetovoimainen ja viihtyisä keskusta. Tarkempia katukohtaisia suunnitelmia ja keskustan elinvoimaa parantavia toimenpiteitä ei saada käyntiin, jos periaatepäätöstä lykätään, Alho toteaa kaupungin tiedotteessa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut