"Tarjoaa vaikka minkälaisia mahdollisuuksia" – Polttimon alueelle tutkitaan ainakin asumista, sanoo Lahden kaupunginarkkitehti

Ruoriniemen ja Niemen sataman yhdistävä kevyen liikenteen reitti voisi ehkä kulkea rantaa pitkin.

Niemen alueen kehittäminen vauhdittuu, kun Viking Maltin mallastehdas (kuvan oikeassa yläosassa) muuttaa alueelta. Anssi Hietamaa
Vili Uuskallio

Vili Uuskallio

Viking Maltin mallastamon muutto Kujalaan vapauttaa Polttimon teollisuusalueen maita uuteen käyttöön. Polttimo-yhtiöt ja Suomen Hiiva toimivat runsaan seitsemän hehtaarin laajuisella alueella, jolla on yli 300 metriä Vesijärven rantaviivaa.

– Se tarjoaa vaikka minkälaisia mahdollisuuksia. Sen enempää ei vielä ole kartoitettu. Polttimon alue avaa hienosti Niemen alueen kehittämisen kokonaisuutta, Lahden kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilainen toteaa.

Mallastamon toiminnot siirtyvät Kujalaan loppuvuodesta 2022 alkaen. Teollinen toiminta ei lopu Polttimon alueella kokonaan, sillä sekä hiivatehdas että elintarviketeollisuuden ainesosatoimittaja Senson jatkavat alueella.

Polttimon alueen suunnittelu aloitetaan ideakilpailulla ja selvityksillä, joissa kartoitetaan muun muassa alueen vanhaa rakennuskantaa. Asemakaavoitus voisi näillä näkymin käynnistyä vuonna 2022.

– Hiivatehdas on alueen keskellä Joutjoen eteläpuolella. Varmaan aluetta ideoidaan kokonaisuutena. Kaavoituksessa edetään sitä mukaa kuin on mahdollista.

Karvinen-Jussilaisen mukaan Polttimon alueelle tutkitaan ainakin asumista, mutta vielä ei ole tiedossa, kuinka paljon sitä voisi tulla.

Viking Maltin investointi siirtää raskasta liikennettä pois Niemenkadulta – "Hienoa, että hyvässä yhteistyössä löydettiin ratkaisu"

Mallastehtaan muutto helpottaa naapurikiinteistön asuntorakentamista.

– Tämä on iso asia ajatellen UPM:n alueen pohjoisosaa. Ruoriniemenkadun varsi on asemakaavoitettu uusiksi, mutta toinen puoli on vielä käsittelemättä.

Polttimon tehdasalueen edustalle on suunniteltu kevyen liikenteen rantayhteyttä, joka puuttuu Ruoriniemen ja Niemen sataman väliltä. Reittiä varten olisi mahdollista rakentaa tekosaaria, mutta nyt toteutustapaa tarkastellaan uudelleen.

– Polttimon alueen vapautuminen antaa mahdollisuuden mennä rantaa pitkin. Toteutuksessa pitää noudattaa kaavoituksen etenemisen aikataulua, ja se voi olla hidasta. Varmasti molempia vaihtoehtoja ideoidaan ja katsotaan sitten, mikä on toimivin ratkaisu, Karvinen-Jussilainen sanoo.

Viking Malt rakentaa 90 miljoonaa euroa maksavan mallastamonsa noin seitsemän hehtaarin laajuiselle tontille Kujalaan junaradan varteen. Kaupunki ja yhtiö neuvottelivat uudesta tontista yli kahden vuoden ajan.

– Hirveän tärkeää on, että uusi paikka löytyi Lahdesta. Kaupunkisuunnittelijan kannalta on aina haaste, että pystytäänkö vastaamaan uuteen tarpeeseen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut