Lahden keskustan liikenne on kuuma puheenaihe: "Kivijalkaliikkeiden elinehto on että linja-autot tulevat torille" - näin lukijat kommentoivat suunnitelmia

Päättäjät ja asukkaat ovat erimielisiä muun muassa siitä, onko ydinkeskustan läpi kulkevan Vesijärvenkadun läpiajoliikennettä tarpeen ohjata muualle. Sami Lettojärvi

Liikkuminen Lahden keskustassa lähitulevaisuudessa on syksyn kuumia puheenaiheita. Ydinkeskustaa aiotaan kehittää kävelypainotteiseksi ja esiin on noussut etenkin liikkuminen Vesijärvenkadulla. Liikkumisen lisäksi esillä ovat olleet keinot keskustan ilmanlaadun parantamiseksi. Lähtökohtana on ollut lisätä keskustan vetovoimaa ja vähentää läpiajosta aiheutuvia haittoja.

Lahden keskustan kiistellyt liikenneratkaisut tulevat päätettäviksi – "Aika iso huuto on siihen nähden, mistä itse asiassa puhutaan"

Aihetta ja oheista juttua on kommentoitu verkossa ja sosiaalisessa mediassa ahkerasti:

"Jos Vesijärvenkatu on nyt ihan pakko kaventaa niin ainakin vasemmalle kääntyminen pitää ehdottomasti kieltää koko kavennettavalla osalla. Jos kuitenkin keskustan elinvoimaa halutaan lisätä niin rakennetaan kadunvarsiparkit takaisin aleksille ja vilkkaimpiin risteyksiin alikulut kevyelle liikenteelle. Vesijärven kadulta ei ole pakko päästä kääntymään Kolkankadulle eikä kulmakadulle vaan niille voi aivan hyvin ajaa Kauppakadun ja Lahdenkadun kautta. Vesijärvenkadulta pari puuta poistamalla saataisiin kääntyvien kaistat kääntyessä Hämeenkadulle ja Vuorikadulle. Ja tadaa rahaa ei mene edes Vuoksenkadun kannen vertaa."

"Lopettakaa se katujen tonkimimen kokonaan . Ne on erinomaset tollaisenaan .Rahaa tuhlataan ja paljon tai se kuka haluaa maksakoo omasta pussista. Paljon tärkeämpiä asiota on."

"Tietysti tämä keskustan kehä palvelee meitä autoilijoita. Sitä pitkin pääsemme helposti ohittamaan keskustan ja siellä olevat palvelut. Näin emme häiritse keskustan elämää jos sitä enään sitten on."

"On kummallista, miten bussiterminaalia ollaan taas väkisin vääntämässä Trion kylkeen nyt sen toiselle sivulle pelastamaan kasvottomien sijoittajien hiipuvaa bisnestä. Kohta on koko Trio kierretty näissä lähes päivittäisissä suunnitelmien käänteissä. Kummallista on myös, miten Uudenmaankadun liikenteen jatkuminen keskustaan käännetään kiertoteille, missä ongelmaksi tulee myös muodostumaan Saimaankadusta Aleksanterinkadun, Hämeenkadun ja Oikokadun välinen sumppu, minne iso osa liikennettä tulee suunnitelman mukaan ohjautumaan. Kaikkineen koko suunnitelma tulee laittaa jäähylle ja uusiksi odottamaan uuden valtuuston kannanottoja."

"Haluatteko tappaa keskustan kokonaan, kun yritätte ahtaa liikenteen vaihtopysäkit Vesijärven kadulle ja samalla hankaloituu läpiajo liikenne, tori on luonnollinen bussien kierrokselle, sillä saadaan edes vähän ihmisiä käymään morjestamassa tori kauppiaita. Mitä tulee Vuoksen kadun kikkailuun, niin se tuntuu täydeltä hölmöilyltä ja rahan tuhlailulta tunneliin tai kansirakenteeseen, mitä se kansi ratkaisisi, kun kuitenkin jouduttaisiin nousemaan ylös kannelle eli eihän se hankala mäki häviäisi mihinkään entäs miten kävisi kadun viereisille taloille ja entä Saimaankadun ja Aleksin risteys, joka on jo nykyisellekin liikenteelle ahdas."

"Kehitetään keskustaa: Älkää tulko keskustaan. Sama politiikka on ollut vallalla jo vuosikymmeniä."

"Tämän hankkeen kannattajat ja vastustajat pitää julkaista, että tietää vaaleissa varoa kannattajien äänestämistä. Tällä hankkeella kulutetaan rahoja joilla olisi tärkeämpää käyttöä muualla."

"Esitetty suunnitelma on erinomainen. Aikataulutusta voi tietenkin harkita. Kehätien nyt valmistuessa on hyvä vaihe saada myös keskustan liikenne asialliseen kuntoon. Viilailua toki aina löytyy, mutta liikkeelle pitää päästä ripeästi. Ei tämä hämäläistyyppisellä jahkailulla parane. Nyt on toimeen tartuttava."

"Liisu 2030 -suunnitelman lähtökohtana on ollut lisätä keskustan vetovoimaa ja vähentää läpiajosta aiheutuvia haittoja. Tämän LIISUN jälkeen keskustan vetovoima on kuollut ja liikkeet puolittuneet .Meno on kuin Kouvolan keskustassa! Nyt ihmiset,varsinkin ikäihmiset pääsevät linja-autoilla(meno-paluu) Lahden torille!"

"Maailma on muuttunut pysyvästi, keskusta ei kiinnosta juuri ketään. Eväät haetaan marketista ja netistä tilataan kaikki muu tavara. Vihreät saavat keskenään ihmetellä autioa keskustaa."

"Jee tapetaan maaseutukaupungin keskusta lopullisesti..."

"En käytä linja-autoa, mutta kyllähän torin ja sen ympärillä olevien kivijalkaliikkeiden elinehto on että linja-autot tulevat torille. Aikanaan pidin ääntä myös siitä, että pitkänlinjan linja-autotkin olisi pitänyt tuoda toriparkin oheen torin alle ( vähän Helsingin Kampin tyylisesti). Niiden lisäksi tuonne olisi saatu velvoitepysäköintiä rakennuslupia varten. Nämä olisivat tuoneet ihmisiä keskustan palveluihin. Tämän vuoksi ymmärrän hyvin miksi Citycon haluaa linja-autot Trion ympärille, kun se toisi ihmisiä kauppakeskukseen ja tyhjät liiketilat täyttyisivät. Kysehän tässä on se mihin suuntaan keskustaa halutaan kehitää...ihmiset torille vai Trion? Lisäksi minua huolestuttaa katujen ahtaus Trion ympäristössä, jos linja-autot siirtyvät sinne."

Lahden keskustan liikennejärjestelyiden hintalappu kohoaa jopa 100 miljoonaan euroon – "Ei olla sulkemassa autoilta"

"Ehdottomasti bussit torille ja Vesijärvenkatua ei kavenneta."

"Pyöräily ihan keskustassa pitäisi kieltää, ajavat liian lujaa. Itsekin pyörällä liikkuvana harmittaa."

"Minkäs takia se toriparkki piti rakentaa jos keskusta pitää saada kävelypainotteiseksi?"

"Toivottavasti bussien käyttäjien mielipiteet otetaan huomioon. Bussien vaihto sujuvammaksi! On tosiaan turhaa kierrättää kaikkia busseja torilla ja Trion kulmalle kaivataan paikkaa nopealle vaihdolle."

Tällainen olisi pyöräilyä suosiva Lahden Vesijärvenkatu – uudet havainnekuvat ja -video näyttävät, miten liikenne kulkisi

"Vesijärvenkadun kaventamisessa ja liikenteen siirtämisessä Vuoksenkatu-Saimaankatu linjalle ei ole mitään järkeä, koska sujuvaa ratkaisua ei tuossa ole, miten siirrytään Uudenmaankadulta Vuoksenkadulle. Siksi tuollainen hintalappu hirvittää veronmaksajan näkökulmasta. Myös bussien kulkeminen on nykyiselläänkin ihan sujuvaa."

"Jos halutaan keskustaan ihmisiä, niin kyllä bussien pitää tulla torille asti, eivät kaikki bussilla matkustavat halua/ pysty kävellä pitkiä matkoja ensin torille ja vielä kierrellä liikkeissä."

"Tunnelin ja keinotekoisen kehän rakentaminen useilla kymmenillä miljoonilla ei ole millään tasolla järkevää ja hyödyllistä resurssien käyttöä. Etelästä tuleva liikenne ei tuosta sumpun kautta ohjaudu Saimaankadulle. Ehdotetuista järjestelyistä nyt on saatu jo hyvin esimakuja kun Uudenmaankatu on yksikaistaisena. "

"Torin hidas rämistelykierros lopetattava aikataulut, ympäristö ja ihmiset kiittää. Selkeät ja nopeat yhteydet niin itä- kuin länsi keskustaan. Polkupyörät aleksilta kauppakadulle ja vesijärvenkatu jätetään kaksi kaistaiseksi+bussipysäkit."

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut