Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrossa ei ole tiettävästi levitetty nettiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän potilaiden tietoja, yhtymästä kerrotaan. Ainakaan perjantaina iltapäivällä yhtymän tiedossa ei ollut yhtään sen potilaita koskevaa tapausta.
Useilla paikkakunnilla toimiva Vastaamo joutui tietomurron ja kiristyksen kohteeksi, ja asiakkaiden luottamuksellisia tietoja vuoti verkkoon. Tämän hetkisen tiedon mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet.
Yhtymä kertoo, että tämän hetken tiedon mukaan yhtymän asiakkaita ei ole ollut Vastaamon palveluissa vuosina 2017-2018. Sen sijaan vuosina 2019-2020 palvelujen asiakkaana on ollut muutamia aikuisia ja alaikäisiä henkilöitä.
Hyvinvointiyhtymä tekee yhteistyötä Vastaamon kanssa näiden asiakkaiden tavoittamiseksi.
Vastaamo tiedotti keskiviikkona, että nykytiedon mukaan tietomurron kohteena olisi ollut marraskuun 2018 asiakasrekisteri.
Tietomurrosta on tehty ilmoitukset Suomen kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle ja tietosuojavaltuutetulle. Lisäksi Vastaamo on ryhtynyt välittömästi toimenpiteisiin asian selvittämiseksi yhteistyössä ulkopuolisten ja riippumattomien tietoturva-asiantuntijoiden kanssa. Keskusrikospoliisi on aloittanut rikostutkinnan.
Vastaamolla on toimipiste myös Lahdessa. Listoilla on 11 psykoterapeuttia.
Moni sairaanhoitopiiri on kertonut, ettei niillä ole ollut sopimuksia Vastaamon kanssa aikana, jota tietomurto koskee. Kanta-Hämeen Tampereen ja Turun keskussairaaloiden potilaiden tietoja on saatettu viedä.
Vastaamon tietomurto: yksi uhreista Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän asiakas